; ;
Gemt

Lisbeth Bech-Nielsen ved godt, at det lyder voldsomt, men ”vi bliver nødt til at omstille os til en krigsøkonomi.”

15. marts 2024

Globaliseringen, som vi kender den, er forbi. Det kræver et dansk modsvar, lyder det fra SF’s erhvervsordfører, Lisbeth Bech-Nielsen, der har to klare opfordringer til regeringen: Erkend den nye virkelighed og sæt skub i den grønne omstilling.  


Hvad er den vigtigste erhvervspolitiske dagsorden i 2024? 
Det er, hvordan regeringen vælger at håndtere den nye geopolitiske virkelighed. Den er præget af en markant mere protektionistisk erhvervspolitik, hvor USA eksempelvis med deres IRA har indført statsstøtte til virksomheder. Kina gør det samme, og det ændrer simpelthen den spilleplade, vi ellers har spillet på.  

Den globaliserede virkelighed, som Danmark og danske virksomheder tidligere har nydt så godt af, findes ikke mere, og det skal regeringen reagere på. Hvordan de gør det, vil få stor indflydelse på danske virksomheder.  

Hvordan mener du, at regeringen skal håndtere det? 
Vi skal for det første erkende det. Og så skal vi – både Danmark og EU – være mere herre i eget hus. Jeg ved godt, at det lyder voldsomt og unuanceret, men vi bliver nødt til at omstille os til en form for krigsøkonomi. Det, jeg mener, er, at vi skal udvælge nogle områder, hvor vi skal sige, at her skal vi styrke os, så vi ikke er afhængige af andre lande og globale forsyningslinjer, som virkelig er under pres og i stigende grad usikre. Det er eksempelvis på teknologiområdet, hvor vi konkret skal investere yderligere i AI og kvanteteknologi for at styrke os og gøre os mindre afhængige. Det vil også styrke de virksomheder, der vil arbejde med det, at de ved, at der er politisk opbakning. 

Deler du Dansk Erhvervs bekymring om, at vi risikerer at blive afhængige af amerikanske og kinesiske AI-giganter?   
Ja, i den grad. Jeg mener blandt andet, at vi fra dansk eller europæisk side skal arbejde på at udvikle vores egen sprogmodel, som vi har kontrol med, og som vi ved overholder alle regler. Det vil simpelthen være rettidig omhu, for som vi har set med sociale medier, så er det meget svært at gøre sig fri af på bagkant.  

Hvad er den største udfordring for dansk erhvervsliv? 
Udover den ændrede geopolitiske virkelighed, så er det regeringens nølen omkring den grønne omstilling – særligt når det kommer til landbruget. Resten af erhvervslivet ved godt, at hvis ikke landbruget skal tage deres del af regningen, så bliver det dyrere for alle andre. Jeg synes, at det er et svigt overfor de mange virksomheder, der har brug for vished for at komme i gang, at regeringen har så lallende en tilgang. Jo hurtigere der bliver taget en beslutning, jo hurtigere kan erhvervslivet komme i gang med eksempelvis at undersøge nye forretningsmuligheder.  

Hvad er den største mulighed? 
Hvis regeringen erkender den nye geopolitiske virkelighed og vælger at spille aktivt med, så kan det skabe store muligheder for danske virksomheder. Det kan godt være, at man ikke er meget for en mere aktiv rolle og statsstøtte, men så vil mange virksomheder bare søge til eksempelvis USA, hvor de kan få det.   

Hvad vil du og SF gerne måles på om et år? 
Jeg har længe kæmpet for retten til en erhvervskonto, og i år forventer jeg, at det sker. Lige nu kan bankerne bare sig nej, men det bliver forhåbentligt ændret. Det vil være en stor hjælp for eksempelvis iværksættere.  

Jeg håber også, at vi kommer i gang med udviklingen af en dansk sprogmodel. Jeg går ikke så meget op i, om det skal være en privat, statslig eller anden aktør, der står for det, men jeg mener, at det er oplagt, at det bliver universiteterne, der har teten. Jeg er sikker på, at det også vil styrke de danske virksomheder på sigt – blandt andet fordi det kan gøre os mindre afhængige af amerikanske og kinesiske giganter.  

Hvis SF havde 90 mandater, hvad ville så være den vigtigste erhvervspolitiske beslutning?  
Så ville vi lave en teknologikstrategi med en tilhørende fond, der skal investere i og udvikle de nøgleområder, hvor Danmark og danske virksomheder skal styrke sig. Det har man gjort i Tyskland, og det bør Danmark også gøre. 

Mød erhvervsordførerne

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent