Spring til indhold

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

31. oktober 2024

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Sidst Black Friday ramlede sammen med en lønningsdag var i 2019, hvor omsætningen stort set blev fordoblet i forhold til 2018.

Meget er sket siden – blandt andet har forbrugertilliden taget sig et markant dyk - alligevel er der er grund til at tro, at sammenfaldet kan få betydning for danskernes indkøb.

I Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse om Black Friday svarer hver fjerde, at de forventer, at årets salg vil vokse med mindst 25 procent i forhold til sidste år.

Vi har bedt Torben Lyse Nielsen, som er Head of Digital Growth hos s360, om de bedste råd til, hvordan du som netbutik kan udnytte det.

Husk Fake Friday
Data viser, at søgningerne på Black Friday stiger markant en uge før selve dagen – også kendt som Fake Friday. Du har selvfølgelig lagt en marketingplan i lang tid forinden, men det er en god idé at give den en ekstra omgang, så er du top of mind denne dag. Det kan være eksempelvis være via nyhedsbreve.

Research kategorien og find frem til de forventede bestsellere
En tydelig trend omkring Black Friday er det vi kalder for bestsellers – altså produkter, der altid sælger godt og har en vedvarende høj efterspørgsel. For mange virksomheder er det en effektiv måde at drive trafik til deres site og få kunderne til at købe mere end blot det enkelte produkt. I elektronik er iPhones, AirPods og spilkonsoller sikre vindere, men vi ved, at forbrugerne planlægger deres ønskeliste i god tid. Virksomheder kan derfor opnå succes ved at fokusere på prissætning og en målrettet marketingindsats omkring bestsellerne for at sikre maksimal opmærksomhed i årets mest konkurrenceprægede og støjende annonceringsperiode.

Sidste års bedst sælgende produkter (hvem glemmer Airfryers?) gentager sig ikke nødvendigvis, men nogle produktkategorier er selvskrevne Black Friday-vindere. Det kan betale sig at lave sin research på sidste års populære varer i sin kategori ved hjælp af egne salgsdata, men det er endnu bedre ved hjælp af eksterne data fra kategorien generelt.

Derudover kan det være en fordel at holde skarpt øje med tendenserne i samfundet, der påvirker populariteten af produkter. De færreste havde nok regnet med at nødradioen ville gå hen og blive et af de hotteste produkter år, men “prepping” tendensen har skabt en øget efterspørgsel. Når vi dykker ned i produktdata, ser vi tydelige trends, som eksempelvis en usædvanlig høj efterspørgsel på nødberedskabsprodukter. Vi forventer, at produkter som nødradioer inden for elektronik vil være på mange forbrugeres Black Friday liste, som de aktivt vil søge tilbud på.

Gør Black Friday til et underholdende indslag
61 procent af forbrugerne ser Black Friday som et underholdende indslag i danske butikker og netbutikker. For at skille sig ud, kan det være en idé at gøre Black Friday til en engagerende oplevelse, både online og fysisk. Det kan eksempelvis være via gamification, konkurrencer og live shopping.

Husk julen og oplagte vinkler
92 procent af forbrugerne i Dansk Erhvervs analyse ser Black Friday som en god lejlighed til at købe julegaver. Sortimentet til Black Friday kan derfor med fordel præsenteres som julegaveidéer og budskaber for at appellere til julegaveindkøb.
76 procent ser Black Friday som en mulighed for at forkæle sig selv. Black Friday er derfor et godt tidspunkt til afsætning af luksusprodukter og budskaber kan med fordel appellere til selvforkælelse.

Black Friday: Se alle vores artikler og tal

Nyhed

Deadline nærmer sig: Sådan får du styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

Black Friday og julen står lige for døren, og det gør tilbudskampagnerne dermed også, men hvordan er det nu med kampagneperioder og referencepriser? Det får du svar på i denne artikel, hvor vi gennemgår de vigtigste regler.

Nyhed

Kommentar: Årets Black Friday slog 2023 med længder

Nationalbanken har netop præsenteret nye tal for betalingskortomsætningen i dagene omkring årets Black Friday. Tallene er bemærkelsesværdige og afslører, at omsætningen på Black Friday i år var hele 43 procent højere end samme dag i 2023.

Nyhed

Black Friday overgik klart forventningerne på nettet

Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra MobilePay og flere virksomheder viser markant fremgang i både transaktioner og omsætning.

Nyhed

Black Friday: Elgigantens varehuschef har pakket ekstra underbukser og købt energidrikke: ”Det er bare en fed dag”

Black Friday er den største salgsdag for mange danske virksomheder. Det er også den fedeste. Det mener Nicklas Brix, der er varehuschef i Elgiganten i Fields. Dansk Erhverv fulgte i hælene på ham, da flere måneders forberedelse kulminerede til Black Friday.

Nyhed

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

De første tal i forbindelse med Black Friday og Black Week viser, at forbrugerne shopper løs. Fortsætter tendensen, styrer Black Friday mod at blive et kærkomment boost til de danske virksomheder, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed

Ny analyse: Danskerne forventer at bruge 16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Nyhed

Vild udvikling blandt onlinekunderne skaber bekymring før Black Friday: Jeg håber virkelig ikke, at det går sådan

De danske onlineforbrugere forventer at skrue op for forbruget i forbindelse med dette års Black Friday. En stor del af forbruget risikerer dog at ende hos udenlandske netbutikker som Temu. Det bekymrer Dansk Erhverv.

Nyhed

Vigtig data om Black Friday: Sådan ændrer priserne sig – og sådan kan du bruge det

Butikkerne ændrer priserne før og under Black Friday i jagten på kunder. Det bekræfter data fra PriceShape. Her får du bud på, hvordan du kan bruge den viden til at sikre både salg og profit.

Nyhed

Timingen er perfekt – sådan bliver du helt klar til Black Friday

Black Friday falder i år på en lønningsdag, og det har historisk set betydet, at danskerne skruer op for forbruget. Her får du en eksperts gode råd til, hvordan du bliver klar til de købelystne forbrugere.

Nyhed

Black Friday: Netbutikkerne hæver forventningerne til årets store salgsperiode

Selvom der er delte meninger om Black Friday hos de danske netbutikker, så er 7 ud af 10 klar med Black Friday-tilbud til forbrugerne i år. Butikkerne forventer, at forbrugerne vil bruge flere penge i år end sidste år.

Nyhed

Ekspert: Derfor giver det mening at holde Singles Day, selvom du ikke tjener penge på det

Hver tredje netbutik, der holder Singles Day, forventer, at salget på dagen vil være mindre end på en normal dag. Alligevel giver det god mening at bruge ressourcer på at være med. Hvorfor? Det gør en ekspert dig klogere på her.

Nyhed

Gode råd: Sådan undgår du onlinesvindel i forbindelse med Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Nyhed

Forsigtig optimisme hos netbutikkerne inden vigtig slutspurt

Flertallet af de danske netbutikker forventer, at salget i det vigtige fjerde kvartal vil slå samme periode sidste år. Samtidig vokser bekymringen dog hos flere virksomheder. Det skyldes formentlig en fremadstormende kinesisk gigant, lyder det fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør.

Nyhed

EU-domstolen slår fast: Sådan skal du beregne besparelser i din prismarkedsføring

EU-domstolen har i en sag fra Tyskland truffet afgørelse om, at en virksomheds besparelsesudsagn altid skal beregnes med udgangspunkt i den laveste pris, som butikken har benyttet i de forudgående minimum 30 dage.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent