{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
04. oktober 2024
”Hvordan kan vi med visuelle redskaber i butikken og storytelling på sociale medier øge salget af regnbueposen STORSTOMMA og vise, hvad Ikea gør for LGBTQ+miljøet i Danmark og resten af verden?”
Det spørgsmål stillede Mie Gravergaard i forbindelse med sin afsluttende fagopgave på uddannelsen Visual Merchandiser.
Og svaret er blevet så godt, at hun netop har vundet Fagprøveprisen 2024 for Detailhandelsuddannelsen. Ifølge juryen har hun leveret en gennemarbejdet opgave med flotte varepræsentationer, imponerende struktur og en flot kombination af design og godt købmandskab:
”Det er jeg helt vildt glad for. Jeg har flere gange været ude af min comfortzone i forbindelse med opgaven, så det er bare så fedt, at det er lykkes så godt, at jeg kan vinde prisen,” forklarer Mie Gravergaard efter prisuddelingen.
Det er ikke kun juryen, der har taget godt imod hendes initiativer, der blandt andet har budt på regnbueudstillinger i butikken og indhold på IKEA Odenses sociale medier med fokus på storytelling. Det har kunderne også:
”Der er blevet solgt rigtig mange poser. Faktisk var vi (Ikea Odense) på et tidspunkt det varehus, der solgte flest regnbueposer i hele verden. Derudover har jeg ligget i top blandt de danske IKEA-varehuse i forhold til salget af posen i den periode, min fagprøve har stået i varehuset.”
En personlig sag
Det er dog ikke kun det øgede salg, der har glædet Mie Gravergaard undervejs i arbejdet med opgaven. Modtagelsen på særligt de sociale medier har også haft en stor personlig betydning:
”Jeg har lagt liv og sjæl i den her opgave, da LGBTQ+ sagen også er personlig for mig. Derfor er jeg også glad for, at det er blevet modtaget så godt på de sociale medier,”
forklarer hun og fortsætter:
“Det primære fokus har været at ville formidle et vigtigt budskab til kunderne omkring posen, og hvad IKEA gør for LGBTQ+, hele året. Jeg har været ude af min komfortzone i processen med at dokumentere og formidle budskabet gennem de sociale medier, men jeg har lært en masse om mig selv i mit arbejde og det har været meget givende, at jeg har kunne være med til at synliggøre posen og den har fået den opmærksom, som den fortjener.”
Uddannelse er perfekt mix af teori og praksis
Mie Gravergaard har altid været kreativ. De kreative ideer er ganske let flydt ud i hænderne, som hun elsker at bruge. Til gengæld har hun ikke helt vidst, hvorfor hun gjorde, som hun gjorde:
”Jeg har på en måde følt, at den teoretiske del har manglet. Altså hvorfor giver det mening at gøre sådan her? Samtidig har jeg også haft et ønske om at få en større kommerciel forståelse, så min kreativitet bedre kan kobles sammen med det kommercielle og dermed gavne en virksomhed.”
Efter en dialog med flere kollegaer i Ikea i Odense, hvor hun har haft et fritidsjob og arbejdet som ufaglært Visual Merchandiser, blev hun anbefalet at søge ind på uddannelsen Visual Merchandiser på IBC for at netop at få den faglige baggrund. Da hun samtidig kunne blive elev i varehuset, tøvede hun ikke. Det har hun ikke fortrudt:
”For mig har det været den perfekte blanding af teori og praksis på skolen og varehuset, fordi jeg har fået lov at bruge mine hænder til at skabe ting og mit hoved til at udtænke nye ideer. Jeg havde et ønske om en større kommerciel forståelse, så min kreativitet bedre kunne kobles sammen med det kommercielle og dermed gavne en virksomhed gennem storytelling og en stærk Omnichannel, som er noget af det, jeg særligt har taget med fra skolen og brugt i min opgave.”
”Jeg vil helt klart anbefale det til andre, der som mig godt kan lide at tænke og arbejde kreativt gennem praktisk arbejde, men som også gerne vil fordybe sig i nogle af de værktøjer, der gør, at kreativiteten bedre kan bruges til at skabe resultater i en virksomhed. Jeg tror på, at man med en forretningsforståelse, visuelle teknikker og lysten til at være nysgerrig kan forene teori på skolen til praksis i varehuset.”
Mie Gravergaard er nu færdiguddannet, men hun er ikke færdig med Ikea, hvor hun nu arbejder som Visual Merchandiser i et barselsvikariat.
”Jeg er vildt glad for at være her, og det vil jeg gerne fortsætte med, hvis det er muligt efter mit vikariat. Uanset hvad, så er jeg gennem min uddannelse og fagprøve blevet bekræftet i, at jeg vil arbejde med at skabe kreative løsninger, der kan hjælpe virksomheder i den ene eller anden form. Jeg er åben for de muligheder, der opstår.”
Vinderen af Fagprøveprisen 2024 har leveret en imponerende præstation, som virkelig har skabt indtryk hos priskomiteen. Med en meget flot varepræsentation og en gennemført intern planlægning har vinderen formået at skabe en professionel og struktureret tilgang til sit projekt. Hendes gode refleksioner over 'elefanten i rummet' fangede desuden komiteens opmærksomhed og skabte stor diskussion – et tydeligt tegn på evnen til at tage fat på komplekse problemstillinger.
Hendes flotte udstilling, med fokus på et vigtigt og relevant emne, vidner om en stor forståelse for aktuelle trends og samfundsansvar. Vinderen har også vist godt købmandskab ved ikke blot at øge salget, men også ved klogt at udnytte flere lokationer i sin strategi.
Særligt imponerende er hendes fokus på social bæredygtighed, som er integreret i hele fagprøveprojektet. Hun har været en aktiv del af hele processen og har formået at bringe kunderne med på rejsen gennem en gennemført markedsføring, som understreger hendes forretningssans og engagement.
Samlet set har vinderen udmærket sig ved at kombinere kreativitet, forretningssans og bæredygtighed i et projekt, som virkelig gør en forskel.
Det er 26. år i træk, at Dansk Erhverv i samarbejde med HK Handel og HK Privat uddeler Fagprøveprisen. Det sker for at hylde de talenter, der er med til at styrke og udvikle dansk handel og for at sætte fokus på en vigtig branche. Der uddeles to priser – en for Detailhandel og en for Handel. Førstepladsen vinder udover æren 25.000 kr., mens 2. og 3. pladsen vinder henholdsvis 20.000 og 15.000 kr.