{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
19. september 2024
Et bredt flertal i Folketinget, bestående af regeringen, LA, SF, DD, K og RV, nåede i foråret i mål med en aftale om en længe ventet ældrereform, der styrker fundamentet for fremtidens ældrepleje gennem frisættelse, frit valg og mere fair konkurrence. Nu skal aftalen behandles i Folketinget og senere på året endeligt vedtages. I den forbindelse har Dansk Erhverv nu afleveret et omfattende høringssvar til Ældreministeriet.
Dansk Erhverv er utroligt begejstret for forslaget til ny ældreaftale, når det gælder udvidelse af de ældres frie valg – nu også med almen sygepleje, bedre ligestilling mellem offentlige og ikke-offentlige leverandører samt øget inddragelse af civilsamfundet. Vi kipper med flaget. Men der er nogle knaster, hvor vi håber på, at der bliver skabt endnu større klarhed. Det gælder især bedre oplysning til borgerne om deres frie valg samt adgangen til at klage over forkerte takster,”
siger Mette Feifer, vicedirektør i Dansk Erhverv.
Hun takker samtidig ældreminister Mette Kierkegaard (M) og Ældreministeriet for en inddragende og konstruktiv proces i forbindelse med tilrettelæggelsen af ældreaftalen og udarbejdelsen af lovforslagene.
"Vi glæder os særligt over, at kommunale og private leverandører af ældrepleje med den nye aftale i højere grad ligestilles i forhold til i dag. Ældreaftalen sikrer bl.a. etableringen af en klageenhed, så private leverandører kan klage over fastsættelsen af deres afregningspriser, en fast overheadsats, og en pligt for kommunerne til årligt at genberegne og efterregulere afregningspriserne, hvis de f.eks. har været fastsat for lavt," siger Mette Feifer.
Dansk Erhverv ser også meget positivt på, at de ældres selvbestemmelse og frihed styrkes ved, at private leverandører nu får bedre muligheder for at byde ind på flere opgaver i ældreplejen, herunder genoptræning og rehabilitering. Derudover er Dansk Erhverv også meget positive ved, at regeringen med deres udspil Sundhed tæt på dig (2024) foreslår, at den almene sygepleje integreres i helhedsplejen, så borgerne oplever mere sammenhæng, kontinuitet og tryghed i deres forløb. Det giver den ældre en samlet helhedspleje med mulighed for selv at bestemme, hvem der skal levere hele pleje- og omsorgsforløbet. Det har været væsentligt for Dansk Erhverv at få hjemmesygeplejen gjort til en del af helhedsplejen, så man som borger får udvidet sin selvbestemmelse hele vejen rundt.
Samtidig er der stor grund til at glæde sig over, at de ældres mulighed for at udøve deres frie valg styrkes gennem en udvidelse af Plejeoversigten, brugertilfredshedsundersøgelser samt udvikling af kvalitetsindikatorer, som ældre kan navigere efter.
"Det er afgørende, at vores ældre nu får styrket deres valgmuligheder og dermed får større indflydelse på deres eget liv. Regeringen og de øvrige partier bag aftalen fortjener ros for at give de ældre mere frihed til at vælge, hvem der skal hjælpe dem i hverdagen, samtidig med at vi sikrer en fair konkurrence mellem ældreplejeudbyderne. Nu ligger opgaven i at implementere aftalen og informere de ældre om deres nye rettigheder og valgmuligheder."
Vigtige knaster udestår
Selvom der er grund til at glæde sig over ældreaftalen, der er et vigtigt skridt i den rigtige retning, ser Dansk Erhverv flere nødvendige skridt for at sikre reel ligestilling af offentlige og private leverandører.
Også her indtager den kommende klageenhed en central rolle. Som enheden er beskrevet i lovforslagene, har de private leverandører nemlig ikke krav på, at enheden foretager en reel behandling af deres klage, da enheden har mulighed for helt at afvise at behandle en klage.
”Selv om vi er meget positive overfor etableringen af klageenheden, så ser vi et klart behov for, at de private og selvejende leverandører kan gå til klageenheden med tiltro til, at der endegyldigt vil blive taget stilling til deres klage,” fastslår Mette Feifer.
Aftalen rummer desuden muligheden for at etablere en ny type plejehjem – lokalplejehjem – som efter Dansk Erhvervs opfattelse fødes med en række indbyggede konkurrencefordele, der kan skævvride konkurrencen mellem aktørerne på markedet og gøre det mindre attraktivt at drive og investere i friplejehjem.
Dertil kommer, at kommunerne med ældreaftalen får adgang til at kræve efterbetaling fra private leverandører i tilfælde af, at private leverandørers afregningspriser fra kommunen har været fastsat for højt.
"Særligt denne del af aftalen bekymrer os meget. Tilbagebetalingskrav kan true private leverandørers soliditet. Derfor foreslår vi, at partierne bag ældreaftalen tager en række initiativer, der kan beskytte de private og selvejende leverandører mod skade, som især større tilbagebetalingskrav kan medføre. Vi foreslår bl.a., at de private leverandører får klagemulighed med opsættende virkning mens klagen behandles, og også, at der tilbydes en afdragsordning, så tilbagebetalingen kan deles op i mindre dele,” siger Mette Feifer.