; ;
Gemt

E-boom! Danskerne har handlet mindre i udlandet i 2020

13. april 2021

Der er blevet handlet mere i danske netbutikker end udenlandske i løbet af 2020 – men! Nogle udenlandske netbutikker er dygtige til at brande sig som danske, og det mudrer billedet, viser E-handelsanalysen. 

”Ude godt, men hjemme bedst” er et passende udtryk, når man kaster et blik på e-handelsforbruget i 2020. Forbrugerne har nemlig handlet mere i danske netbutikker 2020 i forhold til 2019, viser E-handelsanalysen. 

Faktisk er forbruget i udenlandske netbutikker faldet med 10% i forhold til 2019. Til sammenligning voksede det med 16 % fra 2018 til 2019.

”Det er skønt at se, at e-handlen herhjemme har fået et nøk opad. Det er nok heller ikke så overraskende i kølvandet på et år, hvor der har været kraftigt fokus på nethandel – og ikke mindst lokal handel,” siger E-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund. 

Der handles dog fortsat en del i udlandet – 31% af danskernes handler sker hos en udenlandsk netbutik. Tyskland er über alles og står for godt en fjerdedel af danskernes udlandshandel. Sverige og England står for en knap en femtedel. 

Udenlandske netbutikker i dansk udklædning 
Der er sandsynligvis nogle skyggetal, når det kommer til danskernes køb i udlandet. Mange udenlandske netbutikker brander sig nemlig så stærkt i Danmark, at de opfattes som danske. 

Her er det mest fremtrædende eksempel H&M, som knap tre ud af fire danskere tror er dansk. Ligeledes tror knap halvdelen, at tyske Zalando er dansk, mens seks ud af ti tror, at svenske Boozt er dansk. 

Udvalg og pris vejer tungt 
Det, der tiltrækker danskerne til udenlandske netbutikker, er udvalg og pris, som henholdsvis en fjerde- og femtedel angiver som primær årsag til udenlandsk netkøb. 

Det er især de unge samt singler og par, som handler i udenlandske netbutikker. Unge fremhæver billigere pris som primær årsag, mens singler og par – sammen med børnefamilier, midaldrende og pensionister – vægter, at varen kun kan fås hos en udenlandsk netbutik som vigtigere end prisen. 

Apps? Haps! 
Hvad har de oftest købte varer fra udenlandske netbutikker tilfælles? De kan downloades. Appssoftware, film, musik, bøger og spil ligger øverst over de mest populære køb fra udlandet. Ting til kæledyr er også i toppen og står for knap hver tredje handel. 

Sammenligner man med 2019, er der sket et dyk i alle varekategorier i 2020. Rejser er – nok ikke overraskende – den varekategori med det største fald på 53%.  

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent