Gemt

Fører genåbningen til mindre e-handel?

19. april 2021

Forbrugerne skruer lidt ned for forventningerne til deres kommende e-handel. Det er naturligt, at forbrugerne vil handle mere i fysiske butikker, når de får muligheden efter lang tids nedlukning, men handlen online vil fortsætte med at vokse, vurderer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Mens samfundet gradvist åbner, stiger forbrugernes lyst til at handle i den fysiske butikker også. E-handelsanalysen fra februar viser, at forbrugerne ikke forventer at handle helt så meget i netbutikkerne, som de tidligere har gjort.  

8 % vil handle mindre, hvilket er en stigning fra 5 % i december 2020. Samtidig svarer 20 % af forbrugerne, at de vil handle mere de kommende måneder, hvilket er et fald fra de 27 %, der svarede det samme i december 2020. Netto mener 13,5%, at de vil e-handle mere de kommende 12 måneder, end de har gjort de seneste. Gennemsnittet for de netto positive de seneste 12 måneder er 19,1%. 

Det er ganske vist et fald, men jeg er slet ikke bekymret. Vi har under krisen været på et enormt højt niveau, og alle har forventet, at der vil komme en lille justering i takt med, at de fysiske butikker får lov at åbne mere og mere," siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Han henviser til, at mange netbutikker de seneste mange måneder har haft en vækst på minimum 100 %. 

"Det er ganske vist et fald, men jeg er slet ikke bekymret. Vi har under krisen været på et enormt højt niveau, og alle har forventet, at der vil komme en lille justering i takt med, at de fysiske butikker får lov at åbne mere og mere."

Mere end hver anden handler hver uge 
Det tårnhøje niveau bliver bekræftet af tallene over handelshyppigheden fra februar. 53% har handlet inden for den seneste uge mo44% februar 2020 og generelt handler 75% mindst månedligt. 

”E-handel er blevet så fast en del af hverdagen for mange, at selvom de fysiske butikker åbner, så vil mange holde fast i at købe f.eks. dagligvarer online,” vurderer Niels Ralund. 

 

Mere tøj, færre rejser 
Det var især tøj, sko og accessories, som forbrugerne puttede i digitale kurve i februar. Kategorien snuppede både 18 % af forbrug og handler. Bolig og have samt Elektronik og hvidevarer snuppede begge 13 % af forbruget, mens computer, smartphones/tablets nåede op på 10 %. 

”I den anden ende finder vi rejser og kulturoplevelser, som stadig er hårdt ramt af coronakrisen. Dermed er mønstret det samme, som de foregående mange måneder,” siger Niels Ralund.

  

Fordobling af smartphone-betalinger på et år 
Forbrugerne fortsætter med at bruge deres smartphone til en større andel online-købSmartphone konverterer knap 39% af handlerne i februar, hvilket er en massiv stigning fra februar 2020. PC & Mac står for 42% af konverteringerne og tablets ligger også 2% højere end sidste år. 

”Det mest bemærkelsesværdige er dog, at betalinger via en app tager endnu et tigerspring og i februar 2021 når op på 31% af betalingerne. I februar 2020 var det 16 %, så der er tale om knap en fordobling,” siger Niels Ralund.  

Betalingskort er dog endnu den største betalingsform og står for 57% af betalingerne i februar. 

Du kan logge ind og hente E-handelsanalysen for februar. Der er fokus på svindel.

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt os

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent