{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
KONKURRENCEEVNEBAROMETER | UDDANNELSE
Under rammevilkåret uddannelse klarer Danmark sig særligt godt målt på kvaliteten af erhvervsuddannelserne og ift. de kompetencer, som de studerende opnår i både folkeskolen, gymnasiet og på universitetet. Samlet set viser Dansk Erhvervs Konkurrenceevnebarometer for uddannelse, at Danmark indtager en femteplads blandt 35 OECD-lande.
Søjlerne angiver Danmarks placering blandt 35 OECD-lande. Den grønne farve angiver en placering i øverste tredjedel, gul angiver en placering i midterste tredjedel og rød angiver en placering i den nederste tredjedel ift. de øvrige lande inden for hver indikator. Dyk ned i data længere nede på siden.
Schweiz er det land, der klarer sig bedst og derfor indtager førstepladsen. Det skyldes særligt kvaliteten af erhvervsuddannelserne, og at folkeskolerne, gymnasierne og universiteterne har fokus på at uddanne de studerende, så de har de rette kompetencer i en konkurrencepræget økonomi.
Finland, Holland og Canada indtager de øvrige pladser foran Danmark. Begge vores nabolande, Sverige og Norge, følger lige efter os med Norge på en sjetteplads og Sverige på en ottendeplads. Danmark scorer ligesom Schweiz højt inden for kvaliteten på erhvervsuddannelserne og ift. at folkeskolerne, gymnasierne og universiteterne uddanner de studerende, så de har de rette kompetencer til at agere i en konkurrencepræget økonomi. På disse tre indikatorer indtager Danmark som minimum en femteplads.
Til gengæld ligger vi i midten af feltet, når det kommer til andelen af befolkningen mellem 25 og 34 år, der har en videregående uddannelse. Her er der 15 OECD-lande, der har et højere uddannelsesniveau end Danmark. Danmark indtager en 13. plads målt på den seneste PISA-survey blandt 15-årige. Det er dog bedre end fx både Schweiz og USA, men en smule dårligere end Sverige og Holland, der indtager 11. pladsen og 12. pladsen.
En af Danmarks vigtigste ressourcer er vores kloge hoveder og gode hænder. Virksomhederne har brug for kvalificeret arbejdskraft. Derfor er relevante og stærke uddannelser afgørende for vores produktivitet, konkurrenceevne og evne til at skabe vækst og job.
Uddannelse er et middel og ikke et mål i sig selv – og det er afgørende, at uddannelse giver de kompetencer, som arbejdsmarkedet har behov for både nu og i fremtiden. Danmark investerer massivt i uddannelse, og det er vigtigt for væksten i de danske virksomheder, at vi får et tilstrækkeligt afkast af den investering.
Danmark har overordnet set et godt uddannelsessystem, der dog er udfordret fra flere fronter, herunder af ubalancer mellem uddannelser og arbejdsmarked og af den hastige digitalisering i samfundet og på arbejdsmarkedet. Der er i dag for mange uddannelser, der fører til ledighed, mens der er mangel mange andre steder. Samtidig er der udfordringer med kvalitet og sammenhæng i uddannelsessystemet.
Derudover står Danmark efter mange års indsats fortsat med store grupper af unge, som aldrig får en uddannelse, de kan bruge på arbejdsmarkedet. Det er et stort problem, for vi har som samfund brug for, at flere lykkes med at forløse sit potentiale gennem uddannelse.
Gå på opdagelse i Dansk Erhvervs Konkurrenceevnebarometer for uddannelse i rapporten herunder: