{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Hvad er nyt?
Med loven indføres et særskilt regelsæt til regulering af såkaldte urimelige handelspraksis i landbrugs- og fødevareforsyningskæden.
Loven, som implementerer et EU-direktiv, indeholder blandt andet følgende nyskabelser:
Hvem gælder loven for?
Loven gælder for alle leverandører og købere af landbrugs- og fødevarer, uden hensyn til størrelse, indbyrdes størrelsesforhold og placering i fødevareforsyningskæden.
Hvad er et ” landbrugs- og fødevareprodukt”?
Landbrugs- og fødevareprodukter er produkter der enten (i) er opført i bilag I til EUF-traktaten, eller (ii) er forarbejdet til konsum ved hjælp af produkter, der er opført i bilag I til EUF-traktaten. Omfattede produkter er eksempelvis afskårne blomster, dyrefoder, sukker, fisk og skaldyr, levende dyr, korn, mælk, ost, skinke, kaffe, te, korn, yoghurt, brød, pålæg og morgenmadsprodukter, frugt og grøntsager, chokolade, yoghurt, ketchup, sauce, øl, tobak og lakrids, samt animalske og vegetabilske fedtstoffer og olier.
Det betyder, at mange virksomheder – der ikke traditionelt hører til i kategorien ”landbrugs- og fødevareforsyningsvirksomheder” eller i ”landbrugs- og fødevareforsyningskæden” – bliver omfattet af de nye regler, når de køber eksempelvis ovennævnte produkter.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forventer at opdatere en ikke-udtømmende positivliste over hvilke landbrugs- og fødevarer, som er omfattet af lovforslaget på dets hjemmeside, efterhånden som der udvikles praksis og erfaring.
Hvad er en urimelig handelspraksis?
Loven oplister i alt 15 urimelige handelspraksisser, som er reguleret af de danske regler.
De første 9 af disse er forbudt uden videre – de såkaldte sortliste-praksis – og må slet ikke findes i aftaler omfattet af loven. Eksempler på sådanne praksis er bl.a. betalingsfrister på mere end hhv. 30/60 dage, annullering af aftaler med urimelig kort frist, ensidig ændring af aftaler, trussel eller iværksættelse af handelsrepressalier og krav om betaling uden relevans til de solgte produkter eller for forringelse eller tab.
De resterende 6 er tilladt – de såkaldte gråliste praksis – hvis der er truffet aftale herom i klare og utvetydige vendinger, enten i leveringsaftalen eller i en efterfølgende aftale mellem parterne. Et eksempel på en sådan praksis er betaling af markedsføringsbidrag, der omfatter bl.a. betaling for oplagring, udstilling eller anden præsentation, samt betaling af købers reklameomkostninger og indretning af lokaler til salg af produkterne.
Særligt i forhold til betalingsfrister
I forhold til betalingsfrister har virksomheden størrelse en (begrænset) betydning:
Virksomhedernes årlige omsætning skal opgøres i overensstemmelse med artikel 3, 4 og 6 i bilaget til Kommissionens henstilling 2003/361/EF om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at henvisning til ”årlig omsætning” ikke skal forstås som omsætningen i det seneste regnskabsår, men som omsætningen de seneste 12 måneder, og at det afgørende tidspunkt for opgørelsen er tidspunktet for levering (og ikke tidspunktet for aftalens indgåelse).
Medlemsarrangementer om de nye regler
Dansk Erhverv afholdte i foråret 2021 et medlemsarrangement, hvor Cathrine Koch Olsen og Katrine Lapp fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (den danske håndhævelsesmyndighed), sammen med Daniel Barry fra Plesner, gennemgik de nye regler. Medlemmer af Dansk Erhverv har mulighed for at se (eller gense) en optagelse af arrangementet her: Fuld fokus på ny lov om regulering af aftaler i fødevaresektoren (livestreaming) (kræver medlemslogin). Fuld fokus på ny lov om regulering af aftaler i fødevaresektoren (livestreaming) (kræver medlemslogin).
Yderligere materiale
For de særligt interesserede er nedenfor links til lovteksten og diverse yderlig materiale:
Lovgivning og vejledning
Kommissionens dokumenter
Dansk Erhvervs høringssvar
Dansk Erhverv nyheder
Kontakt Dansk Erhverv
Medlemmer der har spørgsmål til de nye regler, er meget velkomne til at kontakte chefkonsulent Tina Buur Johnsen på tbj@danskerhverv.dk