Adm. direktør i Incita: ”Jeg ville ønske, vi blev købt til at levere et resultat, i stedet for at levere en ydelse”
Af Liv Østerstrand Rasmussen
Foto: Jakob Møller
Tidsregistrering ned til mindste minut er en fast del af hverdagen, når medarbejderne i fonden Incita løser en opgave for det offentlige ved at støtte mennesker til at finde job, uddannelse og afklaring for fremtiden.
Men det er hverken noget, der bidrager positivt til opgaveløsningen eller medarbejdernes trivsel, understreger adm. direktør for Incita, Christina Grøntved.
”Jeg ved, det ikke er værdiskabende. Det skaber også frustration hos vores medarbejdere, og det gør det også i det offentlige. Det er vitterligt ikke motiverende at registrere sin tid på minutter, når du sidder og skal opbygge en tillidsfuld relation til et menneske,” siger hun.
I det hele taget er de nuværende meget faste rammer for tid – både tidsregistreringen og de tidsbegrænsede perioder for opgaveløsning – et benspænd for at kunne hjælpe de mennesker, det handler om.
”Jeg ville ønske, vi blev købt til at levere et resultat, i stedet for at levere en ydelse, som det er nu. Vi leverer for eksempel arbejdsevneafklaring, CV-kursus, eller jobplacering hos en arbejdsgiver, men hvis vi i stedet blev købt til at levere et job for eksempel, ville det give os mere metodefrihed, og det ville også lette administrativt, fordi vi nu skal afrapportere på minutter, hvordan vi bruger vores tid,” siger Christina Grøntved.
Ikke alt kan gøres målbart
Mange af de beskæftigelsesindsatser, Incita udfører, er rettet mod borgere med komplekse problemer som misbrug, hjemløshed eller psykiske lidelser.
”Vi oplever at skulle hjælpe nogen med at finde et job, hvor ledigheden er det mindste problem,” siger Christina Grøntved.
Når det er tilfældet, kan der være brug for en større koordineret indsats med psykiatrien eller at sætte gang i en misbrugsbehandling parallelt med jobsøgningen. Netop her er der behov for at arbejde sammen på tværs for at sikre borgeren den rette hjælp i rette tid. Tingene er nemlig ikke sort/hvide, og det er forskelligt, hvordan borgere og situationer skal gribes an.
”Der er blot den udfordring, at det ikke nødvendigvis er kvantitativt målbart det her med at rykke en borger tættere på arbejdsmarkedet eller at blive mindre psykisk syg, trives bedre eller få styr på sit hashmisbrug uden nødvendigvis at være i job og helt clean og ude af behandling,” siger Christina Grøntved.
Derfor mener hun, at der er behov for mere tillid og mod til at lette de administrative greb for at give plads til mere metodefrihed i opgaven med at hjælpe mennesker bedst muligt videre i livet.
På den måde sættes der fokus på de indsatser, der virker, og det relationelle får mere plads, det er nemlig fuldstændig ligegyldigt, om du har talt med et menneske i 56 minutter eller 41 minutter, påpeger Christina Grøntved.
”Når du registrer på minutter, ved du, at du får det antal minutter, du betaler for,” siger hun og fortsætter: ”Men det her handler om mennesker, så hvis du skal nå nogle resultater, skal du fokusere på det mål, du vil opnå og turde sætte fri.
Anbefaling nr. 1: Rette hjælp i rette tid for mennesker med komplekse problemer |
Velfærdsrådet anbefaler, at en helhedsorienteret og koordineret indsats for mennesker med komplekse problemer styrkes på tværs af social-, beskæftigelses- og sundhedssystemet med de rette økonomiske incitamenter og lovgivningsmæssige rammer, der sikrer mere fokus på at finde den rette hjælp til rette tid med inddragelse af borgerens egne perspektiver og medarbejdernes faglighed. |
Velfærdsrådets anbefalinger

Anbefaling #1: Rette hjælp i rette tid for mennesker med komplekse problemer
Hvordan sikres mennesker med komplekse problemer en mere helhedsorienteret indsats med inddragelse af både borgerens konkrete perspektiv og medarbejdernes faglighed?

Anbefaling #2: Flere frivillige og mere civilsamfund i løsningen af velfærdsudfordringer
Kan rammerne om civilsamfundet styrkes, så det i højere grad kan bidrage til at løse de store velfærdsudfordringer? Hvordan kan vi styrke civilsamfundets rolle i velfærden, så flere engagerer sig?

Anbefaling #3: Velfærdsuddannelser der matcher fremtidens behov
Kan vi revidere økosystemet af de uddannelser, der uddanner fremtidens medarbejdere i velfærdsfagene? Hvordan får vi flere til at vælge velfærdsuddannelserne og gennemføre dem? Hvordan sikrer vi, at de nyuddannede er klar til den faktiske opgave ude i praksis? Og hvordan skaber vi faglige udviklingsmuligheder, som ikke fjerner den fagprofessionelle fra de borgernære opgaver?

Anbefaling #4: Arbejdspladser der både kan tilbyde fleksibilitet og forudsigelighed til medarbejderne
Kan det blive lettere for fast- og fuldtidsansatte i velfærdssektorerne at opnå bedre muligheder for medindflydelse og fleksibilitet, så ansættelser i højere grad kan tilpasses behov og livsstil i de forskellige liv, medarbejderne lever?

Anbefaling #5: Nemmere at få anerkendelse for uformelle kompetencer
Hvordan kan det blive enklere for den enkelte og for virksomheder at finde den korteste og billigste vej til opkvalificering?

Anbefaling #6: Samarbejde og fleksibilitet om opgaverne - rette kompetencer til rette opgaver
Kan manglen på kvalificerede medarbejdere i sundheds- og velfærdsfagene imødekommes ved, at man udfordrer faggrænser, styrker samarbejdet mellem faggrupper og skaber mere fleksibilitet i opgaveløsningen?

Anbefaling #7: Velfærdsinstitutioner skal kunne levere skræddersyede tilbud til borgerne
Kan der skabes større mangfoldighed i velfærdstilbuddene til gavn for borgerne ved, at alle velfærdsinstitutionerne – offentlige og ikke-offentlige –får øgede frihedsgrader til at tilbyde borgerne en bredere vifte af tilbud?

Anbefaling #8: Øget samarbejde og sammenhæng mellem sektorer – herunder bedre rammer for sociale effektinvesteringer
Hvordan skaber vi stærkere incitamenter til, at der kan laves investeringer eller igangsættes indsatser, der her og nu er udgiftskrævende, mens gevinsten ligger i en anden forvaltning eller langt ude i fremtiden? Er der nogle områder af velfærden, der er særligt velegnede til sociale investeringer?

Anbefaling #9: Bedre partnerskaber mellem offentlige og ikke-offentlige samfundsaktører
Hvordan får vi skabt bedre partnerskabsmodeller, der i højere grad end i dag inviterer til, at de ikke-offentlige samfundsaktører kan og vil bidrage til danskernes velfærd, sundhed og forebyggelse?

Anbefaling #10: Nemmere udveksling af viden og data skal styrke indsats og forebyggelse
Danmark er på mange måder et foregangsland, når det handler om digitalisering af sundhed og velfærd. Men hvordan kan vi blive bedre til at bruge vores viden og data på tværs af sektorer til gavn for borgerne?

Anbefaling #11: Styrke udbredelsen af velfærdsteknologi
Hvordan fremmes udbredelsen af – og investeringer i – velfærdsteknologi? Nogle barrierer er økonomiske og juridiske, men der kan også være modstand blandt borgere, pårørende eller i implementeringen på den enkelte arbejdsplads.

Anbefaling #12: Digital velfærd til gavn for borgerne
Kan vi sætte yderligere skub i digitaliseringen af velfærdsområdet? Og hvilke velfærdsområder egner sig særligt i den forbindelse?
Fik du læst

Superevents er afgørende: Bellagroup vil trække 15.000 gæster til København med ny gamingfestival
Gaming er kæmpestort, og det bliver kun større. I starten af 2024 vil Bellagroup trække 15.000 gæster til København med en ny gamingfestival. Den slags uperevents er afgørende for Bellagroup og smitter af på resten af turist- og oplevelsesindustrien, fortæller adm. direktør, Christian Folden Lund.

Velfærdsrådet har talt. Her er deres 12 konkrete anbefalinger
Velfærdssamfundet er en brændende platform. Derfor har Velfærdsrådet fremlagt 12 konkrete løsninger, der skal sikre, at vi i fremtiden kan få den hjælp, vi har brug for. Benedikte Kiær, der står i spidsen for Velfærdsrådet sammen med Jens Kramer Mikkelsen, kalder det en tag selv-buffet af gode anbefalinger til politikerne på Christiansborg.

Adm. direktør i Incita: ”Jeg ville ønske, vi blev købt til at levere et resultat, i stedet for at levere en ydelse”
Minuttal er ikke afgørende for, om det lykkes at hjælpe mennesker med komplekse problemer. Det er gode, opbyggelige relationer til gengæld, understreger Christina Grøntved, adm. direktør for den erhvervsdrivende fond Incita.

Koncern CEO i Carelink Gruppen: ”Vi skal digitalisere alt det, som gør, at vi får tid til omsorg”
En fælles vision. Fælles dogmer. Fælles rammer. Det er, hvad Brian Rosenberg, Koncern CEO for Carelink Gruppen, ønsker bliver udgangspunktet for fremtidigt samarbejde om digitalisering og datadeling mellem de offentlige og private velfærdsaktører, han ved, kan løse opgaver i fællesskab.

Sundhedsdirektør i Tryg: ”Hvis vi skal løfte hele samfundsudfordringen med vores velfærdssamfund, skal alle mand på dæk”
Jytte Vadmand Adelmark, sundhedsdirektør i Tryg, siger det uden at lægge fingre imellem: Der er brug for forebyggelse, forebyggelse, forebyggelse for at afhjælpe de mange store udfordringer på sundhedsområdet. Derfor må offentlige og private aktører samarbejde, så alle kompetencer kommer i spil til borgernes bedste.

Kommentar: Vi skal være verdensmestre i velfærd
Tror du, der bliver taget godt hånd om dig, når du bliver gammel? Spørger man vores kommende ældre, er svaret præget af stor skepsis. Kun hver tiende i alderen 60-69 år forventer, at kvaliteten af ældreplejen vil være god, når de selv får brug for den.

Gyldendal: Still going strong på 250. år
På kort tid har adm. direktør Hanne Salomonsen truffet nogle svære, men nødvendige beslutninger, der skal sikre, at Gyldendal forbliver et moderne forlag.

Tæt på: Den Gamle By i Aarhus
DANMARKSHISTORIEN lever i Den Gamle By. Den ånder, pruster, knirker og larmer i og omkring de gamle bygninger, hvor besøgende kan gå på oplevelse i tiden. Fra hundreder af år tilbage til den helt nylige fortid.

Capio Privathospital: Her hjælper AI med at løse konkrete udfordringer i hverdagen
På Capio Privathospital er et AI-baseret system godt på vej til at kunne løse en enorm udfordring: Manglen på lægesekretærer. Systemet omdanner automatisk lægens lydfil til en tekstjournal, så lægesekretærerne får tid til andre opgaver.

Ro på: På Hotel Fjordgaarden er der plads til fordybelse
På kanten af Ringkøbing Fjord og det vilde Vesterhav skaber Hotel Fjordgaarden ro til fordybelse for gæster og virksomheder. Vi har talt med direktør Ole Olsen.

Skønt, smukt og sikkert: Kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtige for rigtig mange danskeres livskvalitet
Kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtige for rigtig mange danskeres livskvalitet. Det skal vi huske, når vi debatterer kemi og kosmetik, mener Kosmetik- og hygiejnebranchens adm. direktør, Helle Fabiansen.

Kommentar: En ny geopolitisk virkelighed
Hverken praktisk eller politisk kan Danmark og EU holde fast i at gøre, som vi plejer. I hvert fald ikke, hvis vi vil sikre udvikling og stabilitet for danske virksomheder og dansk økonomi. Den geopolitiske virkelighed har ændret sig, og derfor er der brug for at se på de tidligere ret fastlåste industri- og handelspolitiske linjer på en ny måde.

Rådgivning lige til døren
I Dansk Erhverv er vi ovenud glade for at yde erhvervsjuridisk rådgivning til stribevis af medlemmer. Uanset om det er på Børsen, til webinarer eller rundt i landet – tæt på medlemmerne – som det var tilfældet en solrig forårsdag hos Milling Hotels i Middelfart til et grundkursus i GDPR.

Personalejuridisk brevkasse: Nye regler for ansættelsesbeviser
I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om de nye regler for ansættelsesbeviser.

Polestar går efter diversitet: ”Det er simpelthen, fordi der er penge i det”
Efter 20 år i bilbranchen står Henrik Bang, direktør for Polestar i Danmark, overfor en række opgaver, der får det til at krible i fingrene på ham. For ikke nok med, at der er rigeligt at tage fat på med den grønne omstilling i bilbranchen, der er også brug for større diversitet og stærk pionerånd.