; ;

13. juni 2023

Efter 20 år i bilbranchen står Henrik Bang, direktør for Polestar i Danmark, overfor en række opgaver, der får det til at krible i fingrene på ham. For ikke nok med, at der er rigeligt at tage fat på med den grønne omstilling i bilbranchen, der er også brug for større diversitet og stærk pionerånd.

Af: Liv Østerstrand Rasmussen, Foto: Jakob Møller

Hvordan er det at drive Polestar Denmark?
Jeg har været i bilbranchen i mange år, og så kommer jeg over og får lov til at lave noget, der er så anderledes. Faktisk er vi blev taget så godt imod, at Danmark sidste år fra januar til og med november var det land i verden, hvor Polestar havde den største markedsandel. I december tog finnerne os lige indenom, og det var lidt ærgerligt, men ellers er det gået helt fantastisk.

Da vi startede for to år siden, havde vi en målsætning om at sælge 100 biler fra sommeren til jul. Vi solgte 736 de første seks måneder. Året efter fordoblede vi vores salgsbudget, så det er gået rigtig godt. I 2023 er vores målsætning endnu større, og her hjælper det, at bilen både er på tv, og at folk kan se den parkeret ved Føtex, for så bliver den en del af danskernes bevidsthed.

Hvilke muligheder og udfordringer står Polestar over for i Danmark?
I 2030 vil vi producere en bil, som har et CO2-aftryk på 0 i produktionsfasen. Hvordan vi gør det, ved vi kke endnu, men vi er i gang med at kigge på alle mulige ting sammen med nogle store samarbejdspartnere. Samtidig kigger vi hele tiden på, hvordan vi kan genbruge mere. Både hver enkelt del, men også de store ting som batteriet.

Hvordan griber du opgaven an ledelsesmæssigt?
Vi har været nødt til at gentænke, hvordan vi gør ting i bilbranchen. Havde vi startet Polestar i Danmark ved bare at tage 30 bilfolk ind, havde vi gjort det forkert, tror jeg. Vi har taget folk ind fra alle mulige brancher for at få ny inspiration og for at gentænke det her koncept, hvor vi blandt andet ikke har nogen mellemforhandler, men har direkte kontakt til kunden, der efterfølgende køber bilen online.

Det samme har vi prøvet ved at ansætte en meget højere andel af kvinder i en meget mandsdomineret branche. Det er ikke noget, vi gør for at være helgener eller hellige på nogen måde. Det er simpelthen, fordi der er god økonomi i det. Der er masser af undersøgelser, der viser, at virksomheder, der har et lige mix af mænd og kvinder, har større afkastningsgrad. Så det vil vi selvfølgelig også gerne. Bilbranchen har gjort det på samme måde i 137 år, så der er mange, der har svært ved at rykke sig. Vi vil kun ansætte folk, der har den pionerånd, vi gerne vil have hos os.

Kom med på tur

Fik du læst