Spring til indhold

Polestar går efter diversitet: ”Det er simpelthen, fordi der er penge i det”

13. juni 2023

Efter 20 år i bilbranchen står Henrik Bang, direktør for Polestar i Danmark, overfor en række opgaver, der får det til at krible i fingrene på ham. For ikke nok med, at der er rigeligt at tage fat på med den grønne omstilling i bilbranchen, der er også brug for større diversitet og stærk pionerånd.

Af: Liv Østerstrand Rasmussen, Foto: Jakob Møller

Hvordan er det at drive Polestar Denmark?
Jeg har været i bilbranchen i mange år, og så kommer jeg over og får lov til at lave noget, der er så anderledes. Faktisk er vi blev taget så godt imod, at Danmark sidste år fra januar til og med november var det land i verden, hvor Polestar havde den største markedsandel. I december tog finnerne os lige indenom, og det var lidt ærgerligt, men ellers er det gået helt fantastisk.

Da vi startede for to år siden, havde vi en målsætning om at sælge 100 biler fra sommeren til jul. Vi solgte 736 de første seks måneder. Året efter fordoblede vi vores salgsbudget, så det er gået rigtig godt. I 2023 er vores målsætning endnu større, og her hjælper det, at bilen både er på tv, og at folk kan se den parkeret ved Føtex, for så bliver den en del af danskernes bevidsthed.

Hvilke muligheder og udfordringer står Polestar over for i Danmark?
I 2030 vil vi producere en bil, som har et CO2-aftryk på 0 i produktionsfasen. Hvordan vi gør det, ved vi kke endnu, men vi er i gang med at kigge på alle mulige ting sammen med nogle store samarbejdspartnere. Samtidig kigger vi hele tiden på, hvordan vi kan genbruge mere. Både hver enkelt del, men også de store ting som batteriet.

Hvordan griber du opgaven an ledelsesmæssigt?
Vi har været nødt til at gentænke, hvordan vi gør ting i bilbranchen. Havde vi startet Polestar i Danmark ved bare at tage 30 bilfolk ind, havde vi gjort det forkert, tror jeg. Vi har taget folk ind fra alle mulige brancher for at få ny inspiration og for at gentænke det her koncept, hvor vi blandt andet ikke har nogen mellemforhandler, men har direkte kontakt til kunden, der efterfølgende køber bilen online.

Det samme har vi prøvet ved at ansætte en meget højere andel af kvinder i en meget mandsdomineret branche. Det er ikke noget, vi gør for at være helgener eller hellige på nogen måde. Det er simpelthen, fordi der er god økonomi i det. Der er masser af undersøgelser, der viser, at virksomheder, der har et lige mix af mænd og kvinder, har større afkastningsgrad. Så det vil vi selvfølgelig også gerne. Bilbranchen har gjort det på samme måde i 137 år, så der er mange, der har svært ved at rykke sig. Vi vil kun ansætte folk, der har den pionerånd, vi gerne vil have hos os.

Kom med på tur

Fik du læst

Superevents er afgørende: Bellagroup vil trække 15.000 gæster til København med ny gamingfestival

Gaming er kæmpestort, og det bliver kun større. I starten af 2024 vil Bellagroup trække 15.000 gæster til København med en ny gamingfestival. Den slags uperevents er afgørende for Bellagroup og smitter af på resten af turist- og oplevelsesindustrien, fortæller adm. direktør, Christian Folden Lund.

Velfærdsrådet har talt. Her er deres 12 konkrete anbefalinger

Velfærdssamfundet er en brændende platform. Derfor har Velfærdsrådet fremlagt 12 konkrete løsninger, der skal sikre, at vi i fremtiden kan få den hjælp, vi har brug for. Benedikte Kiær, der står i spidsen for Velfærdsrådet sammen med Jens Kramer Mikkelsen, kalder det en tag selv-buffet af gode anbefalinger til politikerne på Christiansborg.

Adm. direktør i Incita: ”Jeg ville ønske, vi blev købt til at levere et resultat, i stedet for at levere en ydelse”

Minuttal er ikke afgørende for, om det lykkes at hjælpe mennesker med komplekse problemer. Det er gode, opbyggelige relationer til gengæld, understreger Christina Grøntved, adm. direktør for den erhvervsdrivende fond Incita.

Koncern CEO i Carelink Gruppen: ”Vi skal digitalisere alt det, som gør, at vi får tid til omsorg”

En fælles vision. Fælles dogmer. Fælles rammer. Det er, hvad Brian Rosenberg, Koncern CEO for Carelink Gruppen, ønsker bliver udgangspunktet for fremtidigt samarbejde om digitalisering og datadeling mellem de offentlige og private velfærdsaktører, han ved, kan løse opgaver i fællesskab.

Sundhedsdirektør i Tryg: ”Hvis vi skal løfte hele samfundsudfordringen med vores velfærdssamfund, skal alle mand på dæk”

Jytte Vadmand Adelmark, sundhedsdirektør i Tryg, siger det uden at lægge fingre imellem: Der er brug for forebyggelse, forebyggelse, forebyggelse for at afhjælpe de mange store udfordringer på sundhedsområdet. Derfor må offentlige og private aktører samarbejde, så alle kompetencer kommer i spil til borgernes bedste.

Kommentar: Vi skal være verdensmestre i velfærd

Tror du, der bliver taget godt hånd om dig, når du bliver gammel? Spørger man vores kommende ældre, er svaret præget af stor skepsis. Kun hver tiende i alderen 60-69 år forventer, at kvaliteten af ældreplejen vil være god, når de selv får brug for den.

Gyldendal: Still going strong på 250. år

På kort tid har adm. direktør Hanne Salomonsen truffet nogle svære, men nødvendige beslutninger, der skal sikre, at Gyldendal forbliver et moderne forlag.

Tæt på: Den Gamle By i Aarhus

DANMARKSHISTORIEN lever i Den Gamle By. Den ånder, pruster, knirker og larmer i og omkring de gamle bygninger, hvor besøgende kan gå på oplevelse i tiden. Fra hundreder af år tilbage til den helt nylige fortid.

Capio Privathospital: Her hjælper AI med at løse konkrete udfordringer i hverdagen

På Capio Privathospital er et AI-baseret system godt på vej til at kunne løse en enorm udfordring: Manglen på lægesekretærer. Systemet omdanner automatisk lægens lydfil til en tekstjournal, så lægesekretærerne får tid til andre opgaver.

Ro på: På Hotel Fjordgaarden er der plads til fordybelse

På kanten af Ringkøbing Fjord og det vilde Vesterhav skaber Hotel Fjordgaarden ro til fordybelse for gæster og virksomheder. Vi har talt med direktør Ole Olsen.

Skønt, smukt og sikkert: Kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtige for rigtig mange danskeres livskvalitet

Kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtige for rigtig mange danskeres livskvalitet. Det skal vi huske, når vi debatterer kemi og kosmetik, mener Kosmetik- og hygiejnebranchens adm. direktør, Helle Fabiansen.

Kommentar: En ny geopolitisk virkelighed

Hverken praktisk eller politisk kan Danmark og EU holde fast i at gøre, som vi plejer. I hvert fald ikke, hvis vi vil sikre udvikling og stabilitet for danske virksomheder og dansk økonomi. Den geopolitiske virkelighed har ændret sig, og derfor er der brug for at se på de tidligere ret fastlåste industri- og handelspolitiske linjer på en ny måde.

Rådgivning lige til døren

I Dansk Erhverv er vi ovenud glade for at yde erhvervsjuridisk rådgivning til stribevis af medlemmer. Uanset om det er på Børsen, til webinarer eller rundt i landet – tæt på medlemmerne – som det var tilfældet en solrig forårsdag hos Milling Hotels i Middelfart til et grundkursus i GDPR.

Personalejuridisk brevkasse: Nye regler for ansættelsesbeviser

I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om de nye regler for ansættelsesbeviser.

Polestar går efter diversitet: ”Det er simpelthen, fordi der er penge i det”

Efter 20 år i bilbranchen står Henrik Bang, direktør for Polestar i Danmark, overfor en række opgaver, der får det til at krible i fingrene på ham. For ikke nok med, at der er rigeligt at tage fat på med den grønne omstilling i bilbranchen, der er også brug for større diversitet og stærk pionerånd.