Spring til indhold

Skønt, smukt og sikkert: Kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtige for rigtig mange danskeres livskvalitet

13. juni 2023

Ord: Søren Willemoes Poulsen

Foto: Mads Rydberg Larsen

Kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtige for rigtig mange danskeres livskvalitet. Det skal vi huske, når vi debatterer kemi og kosmetik, mener Kosmetik- og hygiejnebranchens adm. direktør, Helle Fabiansen.

”Wow, jeg ser jo helt anderledes ud. Se lige mine øjne, de skinner jo helt!” Kvindens smil går fra øre til øre, og selv i Magasin Du Nords lyse og funklende kosmetikafdeling springer hendes glæde i øjnene. Smilet og den begejstrede stemme lader ingen tvivl tilbage: Kvindens start på denne ellers halvkolde og anonyme onsdag er blevet markant bedre takket være en dygtig makeup-artist med både erfaring og kosmetiske produkter ved hånden.

Livskvalitet og skattemilliarder
Den følelse af øget livskvalitet takket være kosmetiske produkter er kvinden i Magasin Du Nord langt fra ene om få. Faktisk viser en analyse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, at halvdelen af de danske forbrugere betragter kosmetik og personlige plejeprodukter som vigtige eller meget vigtige for at forbedre deres livskvalitet. Samtidig siger 42 procent af de danske forbrugere, at kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtige eller meget vigtige for at opbygge deres selvværd.

“Man må ikke underkende, hvor meget det betyder for forbrugere, at de kan udtrykke deres følelser og identitet ved at bruge makeup eller en parfume, som de virkelig godt kan lide,” siger Helle Fabiansen, som de seneste syv år har stået i spidsen for Kosmetik- og hygiejnebranchen.

Øget livskvalitet er dog ikke det eneste positive bidrag fra branchen, lyder det fra Helle Fabiansen:

”Vores medlemmer skaber arbejdspladser, de betaler skat i Danmark, og deres produkter som solcreme, håndsprit og tandpasta øger folkesundheden.”

Hun henviser til analyser, der blandt andet viser, at branchen bidrager direkte med omtrent 12 milliarder kroner til det danske BNP, og at god håndhygiejne på arbejdspladser kan reducere antallet af fraværsdage med cirka 1,9 millioner om året.

Der er altså masser af gode historier og tal i branchen, forklarer hun, mens hun hjemmevant bevæger sig rundt i kosmetikafdelingen: ”Desværre oplever jeg, at den side ofte drukner i ensidig og ligefrem usand kommunikation på sociale og traditionelle medier. Det betyder, at vores branches samfundsbidrag bliver negligeret, og at mange af vores medlemmer og deres produkter bliver mistænkeliggjort på trods af, at de lever op til nogle meget strenge krav. Det optager mig og vores medlemmer meget.”

Bekymringsindustrien
Hvorfor er det problematisk?
”Vores virksomheder lever op til nogle meget skrappe regler. Branchen bruger hvert år et tocifret milliardbeløb på forskning og udvikling af nye produkter, og det tager enormt lang tid at få et produkt sikkerhedsvurderet og sendt på markedet, men hvis det bliver stemplet som potentielt sundhedsskadeligt, kan det lynhurtigt miste al troværdighed og dermed værdi – også selvom det sker på et usagligt grundlag,” forklarer Helle Fabiansen.

Hun pointerer, at det også rammer forbrugerne, hvis de på den baggrund bliver i tvivl om produkternes sikkerhed og derfor vælger dem fra – især hvis det drejer sig om produkter som solcreme og andre sundhedsprodukter.

”Der bliver nærmest skabt det, jeg vil kalde en bekymringsindustri, for hvem selv ikke den meget ambitiøse europæiske lovgivning er nok. Man lægger ekstra lag på en i forvejen stram lovgivning, når man usagligt skaber tvivl om produkterne og dermed puster til den lille gnist af bekymring, som mange forbrugere kan have.”

Vi går efter bolden
Helle Fabiansen nævner flere sager, medieomtaler og projekter, der har fået hendes og medlemmernes blodtryk til at stige. Hver gang har hun dog valgt at fokusere på fakta og holde fast i den saglige dialog bag lukkede døre fremfor at søge konfrontationen i medierne:

”Jeg tror på, at vi kommer længst ved at gå efter bolden, fortsætte med at fortælle de gode historier og pege på fakta. Og fakta er, at virksomhederne er underlagt skrappe regler, hvis mål er forbrugernes sikkerhed. Det er jo også i virksomhedernes interesse at have kunder, der er trygge ved produkterne.

Det kan være en svær strategi at følge, når andre råber højt og usagligt, indrømmer hun, og derfor så hun også gerne, at politikerne i større stil bakker op om de stramme regler, der allerede er indført:

”Jeg husker, da Mette Frederiksen under corona takkede branchen for at levere håndsprit lynhurtigt. Det var virkelig dejligt med den anerkendelse. Jeg siger ikke, at de skal takke os hver dag, men det kunne være rart, hvis politikerne, når virksomhederne eller produkterne mistænkeliggøres, anerkendte og erkendte, at de selv har sat nogle skrappe regler op, som virksomheder faktisk lever op til, og at virksomhederne derudover også bidrager til samfundet”

En dansk forbruger bruger:

  • Over seks forskellige kosmetik-produkter dagligt Elleve forskellige kosmetikprodukter ugentligt
  • Kvinder bruger i gennemsnit 8 forskellige kosmetikprodukter dagligt og 13 ugentligt
  • Unge mellem 18-34 år bruger op til 15 forskellige kosmetikprodukter om ugen

Kilde: Kosmetik- og hygiejnebranchen

Fik du læst

Superevents er afgørende: Bellagroup vil trække 15.000 gæster til København med ny gamingfestival

Gaming er kæmpestort, og det bliver kun større. I starten af 2024 vil Bellagroup trække 15.000 gæster til København med en ny gamingfestival. Den slags uperevents er afgørende for Bellagroup og smitter af på resten af turist- og oplevelsesindustrien, fortæller adm. direktør, Christian Folden Lund.

Velfærdsrådet har talt. Her er deres 12 konkrete anbefalinger

Velfærdssamfundet er en brændende platform. Derfor har Velfærdsrådet fremlagt 12 konkrete løsninger, der skal sikre, at vi i fremtiden kan få den hjælp, vi har brug for. Benedikte Kiær, der står i spidsen for Velfærdsrådet sammen med Jens Kramer Mikkelsen, kalder det en tag selv-buffet af gode anbefalinger til politikerne på Christiansborg.

Adm. direktør i Incita: ”Jeg ville ønske, vi blev købt til at levere et resultat, i stedet for at levere en ydelse”

Minuttal er ikke afgørende for, om det lykkes at hjælpe mennesker med komplekse problemer. Det er gode, opbyggelige relationer til gengæld, understreger Christina Grøntved, adm. direktør for den erhvervsdrivende fond Incita.

Koncern CEO i Carelink Gruppen: ”Vi skal digitalisere alt det, som gør, at vi får tid til omsorg”

En fælles vision. Fælles dogmer. Fælles rammer. Det er, hvad Brian Rosenberg, Koncern CEO for Carelink Gruppen, ønsker bliver udgangspunktet for fremtidigt samarbejde om digitalisering og datadeling mellem de offentlige og private velfærdsaktører, han ved, kan løse opgaver i fællesskab.

Sundhedsdirektør i Tryg: ”Hvis vi skal løfte hele samfundsudfordringen med vores velfærdssamfund, skal alle mand på dæk”

Jytte Vadmand Adelmark, sundhedsdirektør i Tryg, siger det uden at lægge fingre imellem: Der er brug for forebyggelse, forebyggelse, forebyggelse for at afhjælpe de mange store udfordringer på sundhedsområdet. Derfor må offentlige og private aktører samarbejde, så alle kompetencer kommer i spil til borgernes bedste.

Kommentar: Vi skal være verdensmestre i velfærd

Tror du, der bliver taget godt hånd om dig, når du bliver gammel? Spørger man vores kommende ældre, er svaret præget af stor skepsis. Kun hver tiende i alderen 60-69 år forventer, at kvaliteten af ældreplejen vil være god, når de selv får brug for den.

Gyldendal: Still going strong på 250. år

På kort tid har adm. direktør Hanne Salomonsen truffet nogle svære, men nødvendige beslutninger, der skal sikre, at Gyldendal forbliver et moderne forlag.

Tæt på: Den Gamle By i Aarhus

DANMARKSHISTORIEN lever i Den Gamle By. Den ånder, pruster, knirker og larmer i og omkring de gamle bygninger, hvor besøgende kan gå på oplevelse i tiden. Fra hundreder af år tilbage til den helt nylige fortid.

Capio Privathospital: Her hjælper AI med at løse konkrete udfordringer i hverdagen

På Capio Privathospital er et AI-baseret system godt på vej til at kunne løse en enorm udfordring: Manglen på lægesekretærer. Systemet omdanner automatisk lægens lydfil til en tekstjournal, så lægesekretærerne får tid til andre opgaver.

Ro på: På Hotel Fjordgaarden er der plads til fordybelse

På kanten af Ringkøbing Fjord og det vilde Vesterhav skaber Hotel Fjordgaarden ro til fordybelse for gæster og virksomheder. Vi har talt med direktør Ole Olsen.

Skønt, smukt og sikkert: Kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtige for rigtig mange danskeres livskvalitet

Kosmetik og personlige plejeprodukter er vigtige for rigtig mange danskeres livskvalitet. Det skal vi huske, når vi debatterer kemi og kosmetik, mener Kosmetik- og hygiejnebranchens adm. direktør, Helle Fabiansen.

Kommentar: En ny geopolitisk virkelighed

Hverken praktisk eller politisk kan Danmark og EU holde fast i at gøre, som vi plejer. I hvert fald ikke, hvis vi vil sikre udvikling og stabilitet for danske virksomheder og dansk økonomi. Den geopolitiske virkelighed har ændret sig, og derfor er der brug for at se på de tidligere ret fastlåste industri- og handelspolitiske linjer på en ny måde.

Rådgivning lige til døren

I Dansk Erhverv er vi ovenud glade for at yde erhvervsjuridisk rådgivning til stribevis af medlemmer. Uanset om det er på Børsen, til webinarer eller rundt i landet – tæt på medlemmerne – som det var tilfældet en solrig forårsdag hos Milling Hotels i Middelfart til et grundkursus i GDPR.

Personalejuridisk brevkasse: Nye regler for ansættelsesbeviser

I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om de nye regler for ansættelsesbeviser.

Polestar går efter diversitet: ”Det er simpelthen, fordi der er penge i det”

Efter 20 år i bilbranchen står Henrik Bang, direktør for Polestar i Danmark, overfor en række opgaver, der får det til at krible i fingrene på ham. For ikke nok med, at der er rigeligt at tage fat på med den grønne omstilling i bilbranchen, der er også brug for større diversitet og stærk pionerånd.