Ældreminister Mette Kierkgaard: ”Man kan nærmest ikke se de ældre for bare regler”

Ældreminister Mette Kierkgaard står i spidsen for regeringens omfattende frisættelse af ældreområdet. Hun mener, at ældreplejen i langt højere grad skal have fokus på borgerens frie valg, og at der skal være fair og lige konkurrence mellem offentlige og private leverandører.
Ord: Tine Østergård Korcyl
Foto: Jeppe Carlsen
For godt et år siden fik Danmark ny ældreminister. Her rykkede Mette Kierkgaard (M) ind i ministerkontoret på Holmens Kanal, hvor hun skal stå i spidsen for regeringens store planer om en omfattende frisættelse af ældreområdet.
Mette Kierkgaard er ny i det politiske system, men har mange års erfaring fra det offentlige system. Hun er dermed fuldt bevidst om omfanget af den opgave, hun takkede ja til, da Lars Løkke Rasmussen tilbød hende posten som ældreminister.
”Jeg brænder for ældreområdet og den borgernære velfærd. Jeg er vokset op i en klassisk vestjysk familie, hvor jeg lærte at kigge ud over min egen næsetip og kere mig om andre. Min far drev en slægtsgård, hvor han tog karlene på landet under sine vinger. Det er også det, jeg skal som ældreminister; kere mig om de ældre og skabe kvalitet i ældreplejen,” siger Mette Kierkgaard og fortsætter:
”Jeg har været ansat i det offentlige system i mange år og har flere gange oplevet, at de forskellige søjler ikke taler sammen. Det er borgerne, det går ud over, og jeg kan nærmest mærke på min egen krop, hvordan det må være at være ældre i systemet. De skal nærmest være verdensmestre for at kunne koordinere deres egen hjælp.”
Derfor skal ældreområdet sættes fri, mener ministeren.
”Der skal være fokus på nærvær og omsorg for den enkelte borger, ikke på skemaer og minuttyrani. Og der skal være større tillid til medarbejderne i ældreplejen,” siger hun og afrunder:
”Man kan nærmest ikke se de ældre for bare regler.”
Afregningsmodel for private leverandører
Vi møder Mette Kierkgaard en septemberdag på hendes kontor med udsigt til Holmens Kirke. Vi er her for at tale om regeringens planer om at frisætte ældreområdet, og planerne om at udvide og styrke det frie valg.
Dansk Erhverv har længe arbejdet for en udvidelse af og styrkelse af det frie valg, så private leverandører får bedre muligheder for at levere ældrepleje. Mere frit valg er også en del af regeringsgrundlaget.
Hvordan vil du og regeringen sikre, at der kommer fair konkurrence og lige vilkår mellem offentlige og private leverandører?
”Jeg kan ikke løfte sløret for det endnu. Men det bliver en af de vigtigste dele at lande på en god afregningsmodel, og vi arbejder benhårdt på at finde en løsning. Kommunerne har et stort ønske om at skabe gennemsigtighed, men det er svært.”
For Dansk Erhverv er det helt centralt, at vi som samfund får den bedst mulige ældrepleje for pengene. Det forudsætter åbenhed i den kommunale økonomi og fair takstregning, fordi private og selvejende leverandører ofte afregnes med afsæt i, hvad den tilsvarende kommunale service koster.
Derfor foreslår Dansk Erhverv, at der skabes åbenhed om økonomien ved blandt andet at etablere et klart overblik over omkostningerne forbundet med at levere pleje, skabe mulighed for, at leverandøren kan gå til en uafhængig kontrol- og vejledningsenhed og få efterprøvet taksten, og at vi stiller samme krav til samme pleje gennem krav om årsregnskaber fra alle tilbud.
Frisættelse på tre ben
Ifølge ældreministeren skal frisættelsen af ældreområdet stå på tre ben: frisættelse af borgeren, medarbejderen og civilsamfundet.
”Regeringens styrepind er den enkelte ældres ønsker og behov for selvbestemmelse. Der skal være færre ansigter i den enkeltes hjem,” siger hun.
Frisættelse af borgeren
”Vi fødes som kopier, men dør som originaler. Så hvorfor skal den ældre kun have standardmuligheder?” siger Mette Kierkgaard.
Hun holder en kort tænkepause, inden hun fortsætter:
”Det holder simpelthen ikke. Vi er nødt til at tage bestik af den ældre befolkning, og hvad der giver den enkelte ældre livsglæde. Ældre har forskellige ønsker og forskellige behov for hjælp. Det skal ældreplejen kunne levere på med skræddersyede løsninger. Det kræver, at vi styrker det frie valg og samarbejdet mellem offentlige og private leverandører.”
I dag bliver de ældre fulgt igennem programmer, som styres af standarder og kontroller, fortæller Mette Kierkgaard.
”Når borgeren får tildelt en ydelse, er det udmålt i minutter og dage. Der er ingen fleksibilitet i ydelsen. Hvis borgeren eksempelvis er psykisk sårbar og har brug for personlig pleje fra en social- og sundhedshjælper, medicindosering fra en sygeplejerske og genoptræning fra en fysioterapeut, så skal der rigtig mange personer ind i hjemmet på alle tider af døgnet – og den ene hånd ved i mange tilfælde ikke, hvad den anden gør. Det tager systemet ikke hensyn til,” siger hun og uddyber:
”Hvis den ældre har det dårligt og ikke har overskud til at tage af sted til en læge- eller fysioterapeutaftale, så bortfalder tiden. Men måske burde der i stedet komme en social- og sundhedshjælper ud til borgeren og spørge, om vedkommende har brug for en snak i stedet. Det sker bare ikke. Alt er styret ud fra visitatorens udmålinger.”
Har du en personlig oplevelse, der illustrerer udfordringerne i ældreplejen?
”Når jeg hører pårørende, der fortæller om en ældre, der modtager hjemmepleje og har en række behov, så italesætter de en hjælpeløshed. Vi har ikke skabt rammerne for at blive lyttet til og talt med. Heller ikke rammerne for de ansatte. Det giver en afmagtsfølelse for alle parter. Hvis dialogen ikke er i centrum, så lykkes vi ikke med vores opgave, som er at skabe en god ældrepleje. Og vi lykkes ikke med at fastholde personalet.”
Mette Kierkgaard fortæller, at mere end 80 procent af de ældre er tilfredse med den pleje, de får. Men tilliden slår sprækker.
”Det er katastrofalt, for så begynder vi at få et a- og b-hold i velfærdssektoren. Tal fra Forsikring & Pension viser, at næsten 2,7 millioner danskere har en privat sundhedsforsikring. Det er ikke et problem i sig selv at den ældre køber en privat sundhedsforsikring eller køber andre private ydelser, men det må ikke skyldes mistilliden til det offentlige system. Vi må ikke lade det stå til i vores velfærdssamfund og gå på kompromis med den offentlige ældrepleje og chancelighed i adgang til ældreplejen.”
Frisættelse af medarbejderne
Mangel på arbejdskraft er en af de allerstørste udfordringer i ældreplejen. I 2035 vil der ifølge Mette Kierkgaard mangle 15.000 medarbejdere på social- og ældreområdet.
”Det er en kæmpe udfordring,” siger hun og uddyber: ”Vi har en kæmpe personaleomsætning. På ét år forlod næsten hver femte medarbejder på ældreområdet sit job. Arbejdsvilkårene er svære at finde glæde i.”
Derfor vil Mette Kierkgaard og regeringen frisætte medarbejderen og skabe større tillid til medarbejderens faglighed og dømmekraft.
”Medarbejderen er den bedste til at vurdere, hvordan den ældre kan hjælpes. Det er ikke en hyldevare. Velfærden bliver bedre og mere kreativ, hvis vi giver medarbejderen større frihed og større indflydelse på opgaverne. Det skaber arbejdsglæde hos medarbejderne at kunne gøre en forskel for de ældre – og medarbejdernes arbejdsglæde skaber livsglæde hos de ældre. Så på den måde er frisættelsen af medarbejderen en win-win situation for alle parter.”
Frisættelse af det lokale ansvar
Det tredje ben i frisættelsen handler om civilsamfundet.
”Vi skal have aktiveret civilsamfundet langt mere. For velfærd bliver skabt i mødet mellem mennesker. I Danmark er vi kendt for et stærkt civilsamfund, og det er fantastisk, for civilsamfundet kan noget unikt, men der, hvor vi lægger energien, er ofte ikke så forpligtende,” siger ældreministeren og fortsætter:
”Når de fagprofessionelle i ældreplejen får en ny ældre borger ind i teamet, skal de være nysgerrige på, om der er pårørende eller naboer omkring den ældre, som kan aktiveres. Det må ikke ske som en automatreaktion, men skal foregå i tæt dialog med den ældre og de pårørende.”
Mette Kierkgaard fremhæver hospicer som et sted, hvor civilsamfundet kan bidrage til at skabe lys.
”Jeg har besøgt et hospice med 12 faste pladser, der havde 60 frivillige, som skulle bringe hverdagen ind i de ældres liv. Her var blandt andet en frivillig, der bagte pandekager sammen med en af de døendes børnebørn og serverede pandekagerne på sengen. Det understøttede, at den døende så lys i øjnene på sit barnebarn. For mig er det et godt eksempel på, hvordan civilsamfundet kan hjælpe i ældreplejen – og skabe livsglæde.”
I Nederlandene er man langt mere opmærksom på at aktivere civilsamfundet som det første led i velfærden på ældreområdet, fortæller ældreministeren. Det kan dog ikke overføres til en dansk sammenhæng, hvor vi har et andet mønster, men, siger Mette Kierkgaard:
”Vi skal være nysgerrige på de lokale fællesskaber, og det kommer til at blive en del af regeringens reformudspil på ældreområdet. Det er ikke kun staten, der har et ansvar, det har vi alle sammen.”
Ældreminister Mette Kierkgaard
• Mette Kierkgaard• Ældreminister siden december 2022.• Folketingsmedlem for Moderaterne i Sydjyllands Storkreds siden november 2022. |
![]() |
Faktaboks: Ældrelov i 2024
I regeringens lovprogram for folketingsåret 2023/2024 fremgår det, at regeringens omfattende frisættelse af den offentlige sektor tager sin begyndelse i det nye år. I februar forventer ældreministeren at fremsætte regeringens lovforslag til en ældrelov, som er første del af frisættelsen på velfærdsområdet.
Fik du læst?

Adm. direktør i BL: "Vi ser os selv som en platform for udvikling af velfærdssamfundet 2.0"
Bent Madsen er en sværvægter i det danske velfærdssamfund. Som øverste leder i BL - Danmarks Almene Boliger repræsenterer han en million beboere. Og han er fuldt bevidst om, at den almene boligsektor spiller en afgørende rolle i udviklingen af velfærdssamfundet version 2.0.
Vilde planer: Mød ZOOs nye adm. direktør Pernille Mehl
Tre uger efter, Pernille Mehl overtog posten som adm. direktør for København ZOO, blev Dansk Erhverv Magasinet som de første inviteret ind i maskinrummet for København ZOOs nye strategi. Her hersker ordentlighed, klar formidling og magiske giraffødsler.

Når danske virksomheder udvider i udlandet, bliver Danmark rigere
Danske virksomheders succes i udlandet er med til at øge velstanden herhjemme. Derfor skal vi skabe gode rammer for de virksomheder, der fastholder deres base i Danmark, men samtidig afsøger nye markeder og udvider deres forretning uden for landets grænser.

Jorden rundt med JYSK: Mød den nytiltrådte direktør Rami Jensen
Er JYSK et land på verdenskortet? Man kunne fristes til at tro det. Lige siden Lars Larsen i 1984 slog dørene op til den første JYSK-butik i Tyskland, har virksomheden haft travlt med at åbne butikker og webshops i stort set hele verden. Den tilgang har den nytiltrådte direktør, Rami Jensen, ingen planer om at ændre. Tværtimod.

Antallet af danske butikker i udlandet slår rekord
Antallet at danske butikker i udlandet har aldrig været større. Vi har spurgt en ekspert, hvad det skyldes og bedt eksportsucceserne Søstrene Grene og Flügger Farver om gode råd.

TÆT PÅ: Børsen er under forandring
Den ikoniske bygning med det karakteristiske, snoede dragespir er hovedkontor for Dansk Erhvervs godt 400 medarbejdere. Dansk Erhverv ejer bygningen og har nu sat gang i en omfattende restaurering.

Ældreminister Mette Kierkgaard: ”Man kan nærmest ikke se de ældre for bare regler”
Ældreminister Mette Kierkgaard står i spidsen for regeringens omfattende frisættelse af ældreområdet. Hun mener, at ældreplejen i langt højere grad skal have fokus på borgerens frie valg, og at der skal være fair og lige konkurrence mellem offentlige og private leverandører.

MED: Faglighed, integritet og forsvarsindustri
Det er en kompleks opgave at være bindeled mellem udenlandske virksomheder og Forsvaret. Ikke desto mindre er det præcis, hvad Military Equipment Denmark gør bedst. For det kræver erfaring, netværk og de rigtige kompetencer at vinde Forsvarets udbud.

Ordrebøgerne er fulde, men arbejdskraften mangler
De danske rejsebureauer er tilbage med fulde ordrebøger, men de mangler kvalificeret arbejdskraft. Løsningen er blandt andet at ansætte flere udenlandske kollegaer, mener Jakob Hahn, branchedirektør for Danmarks Rejsebureau Forening.

Bliv klar til producentansvaret for emballageaffald
Fra 1. juli 2025 bliver alle danske virksomheder, der importerer eller påfylder emballage, økonomisk ansvarlige for deres emballageaffald. Og allerede i begyndelsen af 2024 skal virksomhederne registrere sig og indrapportere forventede emballagemængder. Det er en stor opgave, men heldigvis er der hjælp at hente.

ESG-krav er fulde af forretningsmuligheder
Alle virksomheder - særligt SMV’erne - bør allerede nu forholde sig til de kommende regler for bæredygtighedsrapportering. Arbejdet er komplekst, men byder også på store forretningsmuligheder, lyder det fra Dansk Erhvervs CSR-chef, Ellen Marie Friis Johansen, som her giver tre gode råd til at komme godt i gang.

Personalejuridisk brevkasse: Har dine medarbejdere ferie til gode? Så skal du huske dette
I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om udbetaling og/eller overførsel af ikke afholdte feriedage.

Influencermarketing: Få styr reglerne her
Det kan give stor værdi at arbejde sammen med influencere, men hvis du ikke har styr på markedsføringsreglerne, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. Heldigvis er der hjælp at hente.

Hele Europa skal gå i danske julesweatre
I næsten hele Europa bliver julen ekstra sjov og hyggelig med tøj fra danske Jule-Sweaters. Men hvordan driver man en juleforretning året rundt? Ifølge medstifter og marketingchef Christoffer Sloth kræver det vedholdenhed, data og rendyrket jule-humor.