; ;

27. november 2023

I næsten hele Europa bliver julen ekstra sjov og hyggelig med tøj fra danske Jule-Sweaters. Men hvordan driver man en juleforretning året rundt? Ifølge medstifter og marketingchef Christoffer Sloth kræver det vedholdenhed, data og rendyrket jule-humor.

Hvordan vil I blive Europas største juletøjsbrand?
I 2023 forventer vi at sælge 300.000 stykker tøj i alt på tværs af markeder, inklusive salg til forhandlere. Vi er allerede til stede med webshops i 12 europæiske lande; Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Østrig, Belgien, Holland, Frankrig, Italien, Spanien, Portugal og Polen – og salget i år er meget vildere end sidste år. Vi bruger meget færre penge på markedsføring, så der har været godt med fart på.

Det første år i Danmark solgte vi 400 sweatere, nærmest uden at vi havde styr på vores betalingsservice. Nu begynder vi at gå lidt dybere ned i markederne, hvor vi optimerer vores hjemmeside, indhold, betalingsmetoder og levering i de enkelte lande. På den måde går vi efter at blive den bedste og foretrukne løsning for kunderne.

Vores kunder kan lige så godt være 14 år, som de kan være 74 år, så du kan ikke rigtig aldersinddele produkterne. Vores designs tager udgangspunkt i, hvad vi synes er grineren. Men generelt er vi faktisk lidt overraskede over, hvor strømlinet og ensformigt markedet er på tværs af landene. Det kan godt være, at de i Tyskland synes, det er lidt sjovere, når det har med øl at gøre.

Det synes vi også herhjemme, men der må det gerne være en tand pænere. Men de bedst sælgende designs er næsten de samme på tværs af grænserne. Det er både nogle af de mere elegante og afdæmpede, som selv julehadere næsten vil gå i, og så er det for eksempel en sweater med juletræ og julelys i, der sælger godt alle steder.

Hvad kræver det at drive en sæsonbetinget forretning?
Selvom vi sælger juletøj, har vi omsætning året rundt. Cirka 60 procent af vores salg er B2C, mens de resterende 40 procent er B2B. Det er især i Danmark, vores B2B-salg er stort.

Sidste år lavede vi for eksempel noget for en stor dansk virksomhed. Den type ordrer kommer måske allerede i april. De første tre-fire måneder af året bruger jeg på at lave aftaler med forhandlere. Derudover har vi også agenter rundt omkring i Europa, som jeg skal ud at besøge, inden vi begynder at analysere på al vores data.

Når vi skal dykke ned i, hvad vi skal købe, skal vi have fat i en masse mennesker i målgruppen. Vi viser dem for eksempel 20 nye designs og spørger, hvilke de synes er pænest. Så vi arbejder rigtig meget med data og prøver hele tiden at optimere det i løbet af året.

 

Fik du læst?