; ;

22. november 2023

Af: Liv Østerstrand Rasmussen
Foto: Jeppe Carlsen

Fra sit kontor har København ZOOs nye adm. direktør udsigt til Marys Australske Have, en imponerende voliere med eksotiske dyr som kænguruer, kakaduer og den mere diskret udseende, men iørefaldende latterfugl.

”Når latterfuglene først går i gang, begynder jeg også at grine. Jeg synes, det er helt fantastisk,” siger den nye zoo-direktør, Pernille Mehl.

Hun er en erfaren topleder, der senest har stået i spidsen for undervisningsplatformen Clio. Forinden var hun adm. direktør for Danske Lotteri Spil. Men ingen tidligere arbejdsplads kan sammenlignes med Københavns ikoniske ZOO, hvor Pernille Mehl har til opgave at udvikle en ny strategi helt tæt på de dyr, det hele handler om. Det er latterfuglene en højlydt indikator for.

”København ZOO er så meget mere, end det man lige oplever, når man køber en billet og går ind igennem hovedindgangen. Det, synes jeg, er et kæmpe privilegium at være med til at folde ud. Jeg er fuld af beundring over alt det, vi kan – og når man så kommer ind bagved, finder man ud af, at det er meget større,” siger Pernille Mehl.

En by i byen
En af de ting, der virkelig er gået op for Pernille Mehl, er, i hvor høj grad, København ZOO er en by i byen. Et helt lille samfund med alt fra dyrepassere og smede til økonomiafdeling og ernæringseksperter.

”Vi har alle de kompetencer, som vi skal bruge for at skabe de allerbedste betingelser for at redde dyr og natur her og ude i verden – og det synes jeg simpelthen er så fascinerende. Generelt når man skifter branche og kommer over i en ny kontekst, tror jeg, det rammer en, hvor høj fagligheden er. Her er ekstremt høj faglighed,” siger hun.

I de kun tre uger, hun har været adm. direktør for København ZOO, da Dansk Erhverv Magasinet bliver inviteret ind, har hun sørget for at mødes med så mange medarbejdere, hendes kalender tillader. På kontoret, i anlæggene og under åben himmel. For medarbejderne skal for alt i verden ikke stå som passive tilskuere til strategiprocessen.

 ”Jeg kommer med en grundlæggende opfattelse af, at det lige så godt kan være yngstemanden eller studentermedhjælperen, der kommer med den mest geniale idé. Jeg tror, at langt de fleste og de bedste idéer bliver født i haven – mens jeg er med til at orkestrere en proces, hvor vi får dem frem,” siger Pernille Mehl.

Underholdning og formidling
Som institution har København ZOO et større formål intuitivt indlejret i sit dna. Et formål, der handler om mere end at sælge billetter, is og souvenirs. Det kan ses på skilte overalt i København ZOO, hvor der informeres om dyrs levevilkår og oprindelse, og desuden opleves til de mange arrangementer i ZOO, der tager udgangspunkt i naturbevarelse og dyreliv.

”Vores største formål er at passe på dyrene. Både her og ikke mindst internationalt i forbindelse med alle vores samarbejder ude i verden. Og vores vigtigste opgave som kulturinstitution er formidlingen af viden om dyrene og de udfordringer, der også er. Hvorfor dyr er truede, og hvilket ansvar vi mennesker har,” siger Pernille Mehl. Det klart definerede formål er udgangspunktet for den strategi, Pernille Mehl nu skal lægge, hvor hun kan trække på sin erfaring med underholdning og oplevelser fra Danske Lotteri Spil og viden og formidling fra Clio.

”Jeg synes jo, at hvis man tager underholdning, oplevelse, viden og formidling, så er det sådan en fin maggiterning af, hvad der skal ske herinde i København ZOO,” siger hun.

Usleben diamant
Noget af det helt særlige ved København ZOO er ifølge Penille Mehl netop kombinationen af at opleve dyrene tæt på og samtidig blive klogere. Sådan var det, da hun kom i ZOO som barn, sådan var det senere, da hun besøgte haven med egne børn, og sådan er det stadig. Men nu, hvor hun har sin daglige gang i København ZOO, har en helt ny verden åbnet sig.

”Når jeg kigger på det forretningsmæssige, er der rigtig mange muligheder. Der er mange ufortalte historier om, hvor stor impact vi har, selvom København ZOO er et brand, vi alle sammen har et forhold og en holdning til,” siger Pernille Mehl og fortsætter: ”Jeg synes på en eller anden måde, at det er en usleben diamant. Det at kunne slibe den, tilpasse den og forme den – og hele den storytelling, der er omkring ZOO – synes jeg jo er vanvittigt interessant og spændende.” Derfor er formidling en central del af den kommende strategi. Ikke kun om det, de mange gæster ser i havens anlæg, men også om alt det bagvedliggende arbejde og dyrenes vilkår i naturen.

”Hvis vi kigger på, hvad der sker ude i verden, er der jo klimakrise, naturkatastrofer, vi udrydder arter, vi ødelægger naturlige habitater. Så der er jo om noget en brændende platform for at sige, at man er nødt til at gøre noget mere for at redde verdens dyr og natur. Og vi er jo en meget markant kulturinstitution på netop det område,” siger Pernille Mehl:

”Hvis vi gerne vil have, at de kommende generationer også får et mangfoldigt natur- og dyreliv, så er de zoologiske haver et vigtigt omdrejningspunkt i at sikre, at vi kommer derhen.”

Usædvanligt direktørjob
Et hjemmevant overblik og en boblende fortælleglæde om dyrene i København ZOO er noget af det, Pernille Mehl kan bryste sig af efter kun tre uger i direktørjobbet. Når hun viser rundt på sin arbejdsplads, indvier hun i kænguruernes foretrukne siddepladser og fuglenes adfærd. Hun har en naturlig nysgerrighed for, hvad København ZOO er for en størrelse. Hvad der kendetegner virksomheden, hvordan den bliver drevet, og hvem der driver den hver eneste dag.

”Når jeg er rundt i haven, siger jeg ’hej’ til alle og øver mig på at lære nye navne hver eneste dag. Der er mange medarbejdere. Og dyr. Også en masse arter, jeg slet ikke kender,” siger hun.

I haven og til 1:1-samtaler med medarbejderne møder hun den tårnhøje faglighed. Den, der sikrer, at der både bliver fodret af, bedrevet forskning, indgået samarbejder og formidlet naturvidenskab for skoleklasser.

Den høje faglighed oplevede Pernille Mehl også for nylig, da en af girafferne skulle føde. Torsdag eftermiddag stod hun og fodrede den højgravide giraf sammen med en dyrepasser, som sagde, at fødslen meget vel kunne gå i gang snart. Næste morgen blev Pernille Mehl ringet op af en dyrepasser med ordene: 'DEN ER I FØDSEL.' Og så var der ikke meget at rafle om. ”Jeg måtte rydde hele kalenderen fredag, og så sad jeg ovre i girafstalden sammen med 100 andre gæster, som også var med til det der magiske øjeblik, hvor vi fik en lille ny hangiraf.”

For den nye adm. direktør var det ikke alene et magisk øjeblik, det var også en vigtig del af det at bedrive ledelse. ”Jeg synes, det er en vigtig del af mit job at være med til. At bedrive ledelse handler også om at være tro mod sig selv, det gør det i hvert fald for mig. Jeg gør mange ting automatisk, fordi det falder mig naturligt. Det sætter retning for, hvordan jeg går til tingene.”

Værdidrevet ledelse
Alle steder bliver Pernille Mehl rost for sine strategiske evner og uformelle ledelsesstil. Selv er hun enormt styret af sine værdier og erfaring, fortæller hun. Det handler om, hvordan man får løst opgaverne foran sig på en ordentlig måde med respekt for andre mennesker.

”Det handler også om at have mod til at udfordre og kunne lave om. Jeg skal kunne tage folk i hånden og sige, nu skal vi en anden vej. Hvis jeg kan det som leder, og hvis jeg som leder kan se, hvor jeg kan bidrage, får jeg helt automatisk den her samhørighed og fællesskab med de ansatte,” siger hun.

I det ligger også, at alle bliver hørt og anerkendt for det arbejde, de laver. Som leder kræver det, at man vil den inddragende ledelse for alvor. ”Det første er egentlig, at man tør læne sig frem og spørge. At man tør involvere. Det gør jeg.

Mit lederskab er, at jeg ikke er bleg for at indrømme, at ingen er perfekte, at jeg er ikke perfekt. Vi kommer til at lave fejl 100 gange, men det der med at læne sig frem og sige 'her er jeg', dét er vigtigt,” siger hun.

I den proces er det altid en afvejning, hvad der derfra bliver taget med videre. Pernille Mehl ser sin rolle som den, der går foran og samtidig holder døren for andre:

”Det er selvfølgelig ikke alle gode idéer, vi kan have med i en strategiplan, men det er også en opgave at vurdere og prioritere, hvad der er brug for. Den idé venter vi med, eller den må vi tage senere, eller den passer ikke ind. Men det er ikke ensbetydende med, at man ikke skal sige det.”

Om Pernille Mehl

  • 2023 - nu: Adm. direktør i København ZOO
  • 2021 - 2022: Adm. direktør i Clio
  • 2014 - 2021: Adm. direktør i Dansk Lotteri Spil A/S
  • 2007 - 2014: Først Client Service Director og senere adm. direktør i BBDO

Uddannet HD (A), Master of Management Development (MMD) og har taget CBS og Børsens bestyrelsesuddannelse

Bestyrelsesmedlem i en række virksomheder, herunder Coop, TCM Group og DGI Byen

Fik du læst?