; ;

27. november 2023

Det kan give stor værdi at arbejde sammen med influencere, men hvis du ikke har styr på markedsføringsreglerne, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. Heldigvis er der hjælp at hente.

Få brancher har haft så voldsomt vokseværk som influencer-branchen de seneste år. Den populære marketingmetode, hvor influencers på sociale medier reklamerer for et produkt eller en virksomhed, er på kort tid gået fra at være en fræk, ny marketinglillebror til en milliardindustri, som ifølge EU når en global værdi på knap 20 milliarder euro i år. Men branchen har også været omdiskuteret og kritiseret for, at virksomheder og influencere bruger metoden til at lave skjult reklame, fordi influencerne ikke altid får fortalt deres følgere, at de bliver betalt for at reklamere for et produkt eller en virksomhed.

Skærpet kontrol
Den udfordring kaster EU-Kommissionen sig nu over. Kommissionen meldte i oktober ud, at den vil holde et ekstra skarpt øje med de sociale medier for at kontrollere, om influencerne nu også får varedeklareret deres indhold, når de bliver betalt af virksomhederne. Hvis problemet vurderes at være stort, vil Kommissionen muligvis lave ny lovgivning på området. I Danmark har Forbrugerombudsmanden i flere år haft et stort fokus på influencermarketing, og det kræver kun en hurtig søgning på Forbrugerombudsmandens hjemmeside for at finde de første mange sager om bøder til influencers for vildledende markedsføring.

Sådan undgår du bøderne
Med den skærpede kontrol fra EU, det fortsatte fokus fra Forbrugerombudsmanden og den forhøjede bødetakst for vildledende markedsføring, der blev indført 1. januar 2022, er der som virksomhed al mulig grund til at sikre sig, at de influencers, man samarbejder med, overholder reglerne. Det er der heldigvis god mulighed for at få hjælp til. Europa-Kommissionen har lanceret en såkaldt Influencer Legal Hub, hvor influencere og indholdsproducenter kan finde oplysninger om relevant EU-lovgivning og få hjælp til at overholde reglerne.

Forbrugerombudsmanden har også udgivet en guide med gode råd til, hvordan man overholder reglerne. Og endelig har Dansk Erhverv i samarbejde med Kreativitet & Kommunikation udarbejdet standardkontrakter, der kan anvendes, når virksomheden eller virksomhedens bureau indgår aftaler med influencere. Standardkontrakterne er til fri afbenyttelse for Dansk Erhvervs medlemmer og kan findes her: Skabelon til influenceraftale

Hvordan er det nu med reglerne?

Få svarene fra Martin Jørgensen, advokat i Dansk Erhverv

Q: Må influenceren selv bestemme, hvor reklamen angives i for eksempel et opslag?

A: Nej, modtagere af markedsføringen skal kunne se, at der er tale om en reklame, inden de forholder sig til virksomhedens produkt. Derfor skal reklamemarkeringen fremgå i starten af et opslag eller i begyndelsen af en video.

Q: Er der nok, at influencere ”tagger” virksomheden i en omtale og dermed indikerer, at der er tale om reklame?

A: Nej, det skal fremgå mere tydeligt, at der er tale om reklame. Du bør derfor som virksomhed aftale med influenceren, hvordan vedkommende markerer markedsføringen, så du er sikker på, at det bliver gjort i overensstemmelse med markedsføringsreglerne. Det er heller ikke tilstrækkeligt, hvis influenceren skriver ”i samarbejde med” efterfulgt at virksomhedens navn.

Fik du læst?