Hele Europa skal gå i danske julesweatre
I næsten hele Europa bliver julen ekstra sjov og hyggelig med tøj fra danske Jule-Sweaters. Men hvordan driver man en juleforretning året rundt? Ifølge medstifter og marketingchef Christoffer Sloth kræver det vedholdenhed, data og rendyrket jule-humor.
Hvordan vil I blive Europas største juletøjsbrand?
I 2023 forventer vi at sælge 300.000 stykker tøj i alt på tværs af markeder, inklusive salg til forhandlere. Vi er allerede til stede med webshops i 12 europæiske lande; Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Østrig, Belgien, Holland, Frankrig, Italien, Spanien, Portugal og Polen – og salget i år er meget vildere end sidste år. Vi bruger meget færre penge på markedsføring, så der har været godt med fart på.
Det første år i Danmark solgte vi 400 sweatere, nærmest uden at vi havde styr på vores betalingsservice. Nu begynder vi at gå lidt dybere ned i markederne, hvor vi optimerer vores hjemmeside, indhold, betalingsmetoder og levering i de enkelte lande. På den måde går vi efter at blive den bedste og foretrukne løsning for kunderne.
Vores kunder kan lige så godt være 14 år, som de kan være 74 år, så du kan ikke rigtig aldersinddele produkterne. Vores designs tager udgangspunkt i, hvad vi synes er grineren. Men generelt er vi faktisk lidt overraskede over, hvor strømlinet og ensformigt markedet er på tværs af landene. Det kan godt være, at de i Tyskland synes, det er lidt sjovere, når det har med øl at gøre.
Det synes vi også herhjemme, men der må det gerne være en tand pænere. Men de bedst sælgende designs er næsten de samme på tværs af grænserne. Det er både nogle af de mere elegante og afdæmpede, som selv julehadere næsten vil gå i, og så er det for eksempel en sweater med juletræ og julelys i, der sælger godt alle steder.
Hvad kræver det at drive en sæsonbetinget forretning?
Selvom vi sælger juletøj, har vi omsætning året rundt. Cirka 60 procent af vores salg er B2C, mens de resterende 40 procent er B2B. Det er især i Danmark, vores B2B-salg er stort.
Sidste år lavede vi for eksempel noget for en stor dansk virksomhed. Den type ordrer kommer måske allerede i april. De første tre-fire måneder af året bruger jeg på at lave aftaler med forhandlere. Derudover har vi også agenter rundt omkring i Europa, som jeg skal ud at besøge, inden vi begynder at analysere på al vores data.
Når vi skal dykke ned i, hvad vi skal købe, skal vi have fat i en masse mennesker i målgruppen. Vi viser dem for eksempel 20 nye designs og spørger, hvilke de synes er pænest. Så vi arbejder rigtig meget med data og prøver hele tiden at optimere det i løbet af året.
Fik du læst?

Adm. direktør i BL: "Vi ser os selv som en platform for udvikling af velfærdssamfundet 2.0"
Bent Madsen er en sværvægter i det danske velfærdssamfund. Som øverste leder i BL - Danmarks Almene Boliger repræsenterer han en million beboere. Og han er fuldt bevidst om, at den almene boligsektor spiller en afgørende rolle i udviklingen af velfærdssamfundet version 2.0.
Vilde planer: Mød ZOOs nye adm. direktør Pernille Mehl
Tre uger efter, Pernille Mehl overtog posten som adm. direktør for København ZOO, blev Dansk Erhverv Magasinet som de første inviteret ind i maskinrummet for København ZOOs nye strategi. Her hersker ordentlighed, klar formidling og magiske giraffødsler.

Når danske virksomheder udvider i udlandet, bliver Danmark rigere
Danske virksomheders succes i udlandet er med til at øge velstanden herhjemme. Derfor skal vi skabe gode rammer for de virksomheder, der fastholder deres base i Danmark, men samtidig afsøger nye markeder og udvider deres forretning uden for landets grænser.

Jorden rundt med JYSK: Mød den nytiltrådte direktør Rami Jensen
Er JYSK et land på verdenskortet? Man kunne fristes til at tro det. Lige siden Lars Larsen i 1984 slog dørene op til den første JYSK-butik i Tyskland, har virksomheden haft travlt med at åbne butikker og webshops i stort set hele verden. Den tilgang har den nytiltrådte direktør, Rami Jensen, ingen planer om at ændre. Tværtimod.

Antallet af danske butikker i udlandet slår rekord
Antallet at danske butikker i udlandet har aldrig været større. Vi har spurgt en ekspert, hvad det skyldes og bedt eksportsucceserne Søstrene Grene og Flügger Farver om gode råd.

TÆT PÅ: Børsen er under forandring
Den ikoniske bygning med det karakteristiske, snoede dragespir er hovedkontor for Dansk Erhvervs godt 400 medarbejdere. Dansk Erhverv ejer bygningen og har nu sat gang i en omfattende restaurering.

Ældreminister Mette Kierkgaard: ”Man kan nærmest ikke se de ældre for bare regler”
Ældreminister Mette Kierkgaard står i spidsen for regeringens omfattende frisættelse af ældreområdet. Hun mener, at ældreplejen i langt højere grad skal have fokus på borgerens frie valg, og at der skal være fair og lige konkurrence mellem offentlige og private leverandører.

MED: Faglighed, integritet og forsvarsindustri
Det er en kompleks opgave at være bindeled mellem udenlandske virksomheder og Forsvaret. Ikke desto mindre er det præcis, hvad Military Equipment Denmark gør bedst. For det kræver erfaring, netværk og de rigtige kompetencer at vinde Forsvarets udbud.

Ordrebøgerne er fulde, men arbejdskraften mangler
De danske rejsebureauer er tilbage med fulde ordrebøger, men de mangler kvalificeret arbejdskraft. Løsningen er blandt andet at ansætte flere udenlandske kollegaer, mener Jakob Hahn, branchedirektør for Danmarks Rejsebureau Forening.

Bliv klar til producentansvaret for emballageaffald
Fra 1. juli 2025 bliver alle danske virksomheder, der importerer eller påfylder emballage, økonomisk ansvarlige for deres emballageaffald. Og allerede i begyndelsen af 2024 skal virksomhederne registrere sig og indrapportere forventede emballagemængder. Det er en stor opgave, men heldigvis er der hjælp at hente.

ESG-krav er fulde af forretningsmuligheder
Alle virksomheder - særligt SMV’erne - bør allerede nu forholde sig til de kommende regler for bæredygtighedsrapportering. Arbejdet er komplekst, men byder også på store forretningsmuligheder, lyder det fra Dansk Erhvervs CSR-chef, Ellen Marie Friis Johansen, som her giver tre gode råd til at komme godt i gang.

Personalejuridisk brevkasse: Har dine medarbejdere ferie til gode? Så skal du huske dette
I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om udbetaling og/eller overførsel af ikke afholdte feriedage.

Influencermarketing: Få styr reglerne her
Det kan give stor værdi at arbejde sammen med influencere, men hvis du ikke har styr på markedsføringsreglerne, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. Heldigvis er der hjælp at hente.

Hele Europa skal gå i danske julesweatre
I næsten hele Europa bliver julen ekstra sjov og hyggelig med tøj fra danske Jule-Sweaters. Men hvordan driver man en juleforretning året rundt? Ifølge medstifter og marketingchef Christoffer Sloth kræver det vedholdenhed, data og rendyrket jule-humor.