Spring til indhold

Når danske virksomheder udvider i udlandet, bliver Danmark rigere

22. november 2023

Kommentar af:
Lotte Engbæk, branchedirektør for handel, Dansk Erhverv
Kasper Lindgaard, chef for analyse og samfundsøkonomi, Dansk Erhverv

Danske virksomheders succes i udlandet er med til at øge velstanden herhjemme. Derfor skal vi skabe gode rammer for de virksomheder, der fastholder deres base i Danmark, men samtidig afsøger nye markeder og udvider deres forretning uden for landets grænser.

450 milliarder kroner er et svimlende tal. Det er også nogenlunde det beløb, som danske virksomheder – minus søfarten – med aktiviteter i udlandet bidrog med i indtægter til den danske betalingsbalance i 2022.

En stor del af de mange milliarder kommer fra en stærk medicinalindustri, men pengene kommer også fra de cirka 15.000 butikker, som danske handelsvirksomheder ifølge Retail Institute har i udlandet. De 15.000 butikker er rekordmange, og den milepæl er i den grad værd at fejre.

Vi skal nemlig være glade for de danske virksomheders succes i udlandet, for det skaber arbejdspladser og er med til at øge velstanden og bidrage til velfærden i Danmark. Når danske butikker åbner i udlandet, er det samtidig med til at øge interessen for Danmark og danske produkter blandt udenlandske forbrugere.

Erfaring og knowhow
Udover de mange milliarder, så sender de danske butikker også en anden form for værdi hjem: Viden og erfaring. Det gælder knowhow om alt fra kundeadfærd til produktlanceringer og butiksindretning, som er ekstremt vigtig for de danske virksomheders evne til at klare sig på hjemmemarkedet, hvor udenlandske virksomheder åbner fysiske butikker og e-handel – og dermed skaber en benhård konkurrence.

Danske virksomheders knowhow om, hvordan man driver butikker i forskellige lande, er vigtig, fordi det blandt andet skærper virksomhedernes indblik i, hvordan man sikrer en autentisk butiksoplevelse for kunderne. En anden vigtig valuta, som de danske virksomheder sender hjem, er inspiration.

Når eksempelvis Jysk lykkes med at åbne godt 900 butikker i Tyskland, eller når Lagkagehuset slår dørene op i New York, giver det blod på tanden hos andre virksomheder. Derfor skal vi hylde de virksomheder, der søger mod udlandet, eller er på vej til at gøre det.

Det handler om rammevilkår
Når Rami Jensen, adm. direktør i JYSK, skal forklare, hvorfor virksomheden, der i gennemsnit åbner en ny butik hver femte dag, bliver ved og ved og ved med at åbne nye butikker og søge mod nye markeder, peger han på virksomhedens kultur og DNA – de kan simpelthen ikke lade være. Sådan har mange andre danske virksomheder det også. Lysten driver værket.

Den indstilling hylder vi i Dansk Erhverv, og derfor vil vi også gerne gøre vores for at understøtte virksomhedernes rejseiver. Derfor kæmper vi for at sikre virksomhederne en stærk hjemmebane i Danmark, hvor de kan vokse sig stærke og skabe et solidt fundament, hvorpå de kan bygge modet til at afsøge nye markeder uden for landets grænser. Det handler om gode rammevilkår – blandt andet en god digital infrastruktur, adgang til kvalificeret arbejdskraft og et skattesystem, der ikke sætter danske virksomheder bagud på point.

Den næste vækstsætter
JYSK, Salling, Bestseller, Søstrene Grene, Normal, Thansen, Les Deux og alle andre danske virksomheder med butikker i udlandet har alle én ting til fælles: De er startet som små iværksættervirksomheder. Derfor skal vi også gøre alt, hvad vi kan, for at skabe de bedste opvækstvilkår for vores iværksættere, så de kan blive til nye vækstsættere med lyst til at åbne butikker i udlandet.

Der er behov for, at vi både støtter de etablerede virksomheder og hjælper iværksætterne, så kan vi sikre, at flere virksomheder i fremtiden vil fastholde deres base i Danmark, men samtidig har mod og lyst til at afsøge nye markeder og udvide deres forretning til udlandet – til gavn for virksomhederne selv og for fællesskabet herhjemme.

Fik du læst?

Adm. direktør i BL: "Vi ser os selv som en platform for udvikling af velfærdssamfundet 2.0"

Bent Madsen er en sværvægter i det danske velfærdssamfund. Som øverste leder i BL - Danmarks Almene Boliger repræsenterer han en million beboere. Og han er fuldt bevidst om, at den almene boligsektor spiller en afgørende rolle i udviklingen af velfærdssamfundet version 2.0.

Vilde planer: Mød ZOOs nye adm. direktør Pernille Mehl

Tre uger efter, Pernille Mehl overtog posten som adm. direktør for København ZOO, blev Dansk Erhverv Magasinet som de første inviteret ind i maskinrummet for København ZOOs nye strategi. Her hersker ordentlighed, klar formidling og magiske giraffødsler.

Når danske virksomheder udvider i udlandet, bliver Danmark rigere

Danske virksomheders succes i udlandet er med til at øge velstanden herhjemme. Derfor skal vi skabe gode rammer for de virksomheder, der fastholder deres base i Danmark, men samtidig afsøger nye markeder og udvider deres forretning uden for landets grænser.

Jorden rundt med JYSK: Mød den nytiltrådte direktør Rami Jensen

Er JYSK et land på verdenskortet? Man kunne fristes til at tro det. Lige siden Lars Larsen i 1984 slog dørene op til den første JYSK-butik i Tyskland, har virksomheden haft travlt med at åbne butikker og webshops i stort set hele verden. Den tilgang har den nytiltrådte direktør, Rami Jensen, ingen planer om at ændre. Tværtimod.

Antallet af danske butikker i udlandet slår rekord

Antallet at danske butikker i udlandet har aldrig været større. Vi har spurgt en ekspert, hvad det skyldes og bedt eksportsucceserne Søstrene Grene og Flügger Farver om gode råd.

TÆT PÅ: Børsen er under forandring

Den ikoniske bygning med det karakteristiske, snoede dragespir er hovedkontor for Dansk Erhvervs godt 400 medarbejdere. Dansk Erhverv ejer bygningen og har nu sat gang i en omfattende restaurering.

Nyhed

Ældreminister Mette Kierkgaard: ”Man kan nærmest ikke se de ældre for bare regler”

Ældreminister Mette Kierkgaard står i spidsen for regeringens omfattende frisættelse af ældreområdet. Hun mener, at ældreplejen i langt højere grad skal have fokus på borgerens frie valg, og at der skal være fair og lige konkurrence mellem offentlige og private leverandører.

MED: Faglighed, integritet og forsvarsindustri

Det er en kompleks opgave at være bindeled mellem udenlandske virksomheder og Forsvaret. Ikke desto mindre er det præcis, hvad Military Equipment Denmark gør bedst. For det kræver erfaring, netværk og de rigtige kompetencer at vinde Forsvarets udbud.

Ordrebøgerne er fulde, men arbejdskraften mangler

De danske rejsebureauer er tilbage med fulde ordrebøger, men de mangler kvalificeret arbejdskraft. Løsningen er blandt andet at ansætte flere udenlandske kollegaer, mener Jakob Hahn, branchedirektør for Danmarks Rejsebureau Forening.

Bliv klar til producentansvaret for emballageaffald

Fra 1. juli 2025 bliver alle danske virksomheder, der importerer eller påfylder emballage, økonomisk ansvarlige for deres emballageaffald. Og allerede i begyndelsen af 2024 skal virksomhederne registrere sig og indrapportere forventede emballagemængder. Det er en stor opgave, men heldigvis er der hjælp at hente.

ESG-krav er fulde af forretningsmuligheder

Alle virksomheder - særligt SMV’erne - bør allerede nu forholde sig til de kommende regler for bæredygtighedsrapportering. Arbejdet er komplekst, men byder også på store forretningsmuligheder, lyder det fra Dansk Erhvervs CSR-chef, Ellen Marie Friis Johansen, som her giver tre gode råd til at komme godt i gang.

Personalejuridisk brevkasse: Har dine medarbejdere ferie til gode? Så skal du huske dette

I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om udbetaling og/eller overførsel af ikke afholdte feriedage.

Influencermarketing: Få styr reglerne her

Det kan give stor værdi at arbejde sammen med influencere, men hvis du ikke har styr på markedsføringsreglerne, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. Heldigvis er der hjælp at hente.

Hele Europa skal gå i danske julesweatre

I næsten hele Europa bliver julen ekstra sjov og hyggelig med tøj fra danske Jule-Sweaters. Men hvordan driver man en juleforretning året rundt? Ifølge medstifter og marketingchef Christoffer Sloth kræver det vedholdenhed, data og rendyrket jule-humor.

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel

Analyse

Kasper Lindgaard

Chef for analyse og samfundsøkonomi