Spring til indhold

Personalejuridisk brevkasse: Har dine medarbejdere ferie til gode? Så skal du huske dette

27. november 2023

I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om udbetaling og/eller overførsel af ikke afholdte feriedage.

Af Martine Kiding, ansættelsesretschef og advokat, Dansk Erhverv
og Laura Hein, chefkonsulent og advokat, Dansk Erhverv

Kære brevkasse
Flere medarbejdere i min virksomhed har ikke holdt alle deres feriedage i nuværende ferieafholdelsesperiode, som slutter den 31. december 2023.

Hvilke muligheder har jeg, hvis jeg gerne vil have, at mine medarbejdere holder feriedagene?

Hvad sker der med feriedagene, hvis ikke de er afholdt inden 31. december?

Skal feriedagene udbetales, eller kan jeg lave aftaler med mine medarbejdere om overførsel af feriedagene?

Venlig hilsen

Kathrine


Kære Kathrine

Tak for dit spørgsmål. Ferieafholdelsesperioden er ved at være slut, og du skriver, at flere af dine medarbejdere stadig har feriedage til gode. Det er nu, du skal aftale afholdelse af feriedagene med dine medarbejdere eller varsle dagene til afholdelse. Restferie kan varsles til afholdelse med en måneds varsel.

Ikke-afholdt ferie under 4 uger
Du spørger, hvad der sker med medarbejdernes feriedage, som ikke er afholdt inden 31. december 2023. I ferieåret fra 1. september 2022 til 31. august 2023 har medarbejderne optjent fem ugers ferie. Medarbejderne skal holde minimum fire uger af denne ferie i indeværende ferieafholdelses-periode fra 1. september 2022 til 31. december 2023.

Hvis du har medarbejdere, som ikke har afholdt fire ugers ferie inden 31. december 2023, så mister medarbejderne retten til denne ferie – og du skal sørge for, at feriedagene afregnes til Arbejdsmarkedets feriefond eller anden tilsvarende privat feriefond.

Medarbejdere, der er feriehindret
Hvis du har medarbejdere, som ikke har mulighed for at holde deres resterende feriedage på grund af en lovlig feriehindring frem til 31. december 2023, så skal du sørge for, at feriedagene overføres til den næste ferieafholdelsesperiode.

Det gælder dog ikke den femte ferieuge (ferie udover fire uger), som skal udbetales til medarbejderen senest 31. marts 2024, medmindre du laver en aftale om overførsel, se om ferieoverførsel nedenfor. Hvis feriehindringen skyldes sygdom eller barsel, kan medarbejderen vælge at få den overførte ferie udbetalt, hvis feriehindringen fortsat består ved udløbet af den efterfølgende ferieafholdelsesperiode.

Udbetaling eller overførsel af femte ferieuge?
Hvis det ikke er muligt for medarbejderne at holde den femte ferieuge (ferie udover fire uger) inden ferieafholdelsesperiodens udløb den 31. december 2023, så er udgangspunktet, at du skal sørge for, at ferien bliver udbetalt til medarbejderne senest den 31. marts 2024.

Dette gælder også, hvis du har medarbejdere, som har overført ferie fra tidligere ferieår, og derfor har mere end den femte ferieuge tilbage. Hvis du ikke ønsker at udbetale feriedagene, skal du senest den 31. december 2023 lave en aftale med dine medarbejdere om, at feriedagene overføres til næste ferieafholdelsesperiode.

Det er en betingelse for overførsel af feriedagene, at du laver en skriftlig aftale med medarbejderen senest 31. december 2023. Du skal være opmærksom på, at der er i kollektive overenskomster, kan være regler om overførsel af ferie, for eksempel begrænsninger i hvor mange feriedage, der kan aftales overført.

Fik du læst?

Adm. direktør i BL: "Vi ser os selv som en platform for udvikling af velfærdssamfundet 2.0"

Bent Madsen er en sværvægter i det danske velfærdssamfund. Som øverste leder i BL - Danmarks Almene Boliger repræsenterer han en million beboere. Og han er fuldt bevidst om, at den almene boligsektor spiller en afgørende rolle i udviklingen af velfærdssamfundet version 2.0.

Vilde planer: Mød ZOOs nye adm. direktør Pernille Mehl

Tre uger efter, Pernille Mehl overtog posten som adm. direktør for København ZOO, blev Dansk Erhverv Magasinet som de første inviteret ind i maskinrummet for København ZOOs nye strategi. Her hersker ordentlighed, klar formidling og magiske giraffødsler.

Når danske virksomheder udvider i udlandet, bliver Danmark rigere

Danske virksomheders succes i udlandet er med til at øge velstanden herhjemme. Derfor skal vi skabe gode rammer for de virksomheder, der fastholder deres base i Danmark, men samtidig afsøger nye markeder og udvider deres forretning uden for landets grænser.

Jorden rundt med JYSK: Mød den nytiltrådte direktør Rami Jensen

Er JYSK et land på verdenskortet? Man kunne fristes til at tro det. Lige siden Lars Larsen i 1984 slog dørene op til den første JYSK-butik i Tyskland, har virksomheden haft travlt med at åbne butikker og webshops i stort set hele verden. Den tilgang har den nytiltrådte direktør, Rami Jensen, ingen planer om at ændre. Tværtimod.

Antallet af danske butikker i udlandet slår rekord

Antallet at danske butikker i udlandet har aldrig været større. Vi har spurgt en ekspert, hvad det skyldes og bedt eksportsucceserne Søstrene Grene og Flügger Farver om gode råd.

TÆT PÅ: Børsen er under forandring

Den ikoniske bygning med det karakteristiske, snoede dragespir er hovedkontor for Dansk Erhvervs godt 400 medarbejdere. Dansk Erhverv ejer bygningen og har nu sat gang i en omfattende restaurering.

Nyhed

Ældreminister Mette Kierkgaard: ”Man kan nærmest ikke se de ældre for bare regler”

Ældreminister Mette Kierkgaard står i spidsen for regeringens omfattende frisættelse af ældreområdet. Hun mener, at ældreplejen i langt højere grad skal have fokus på borgerens frie valg, og at der skal være fair og lige konkurrence mellem offentlige og private leverandører.

MED: Faglighed, integritet og forsvarsindustri

Det er en kompleks opgave at være bindeled mellem udenlandske virksomheder og Forsvaret. Ikke desto mindre er det præcis, hvad Military Equipment Denmark gør bedst. For det kræver erfaring, netværk og de rigtige kompetencer at vinde Forsvarets udbud.

Ordrebøgerne er fulde, men arbejdskraften mangler

De danske rejsebureauer er tilbage med fulde ordrebøger, men de mangler kvalificeret arbejdskraft. Løsningen er blandt andet at ansætte flere udenlandske kollegaer, mener Jakob Hahn, branchedirektør for Danmarks Rejsebureau Forening.

Bliv klar til producentansvaret for emballageaffald

Fra 1. juli 2025 bliver alle danske virksomheder, der importerer eller påfylder emballage, økonomisk ansvarlige for deres emballageaffald. Og allerede i begyndelsen af 2024 skal virksomhederne registrere sig og indrapportere forventede emballagemængder. Det er en stor opgave, men heldigvis er der hjælp at hente.

ESG-krav er fulde af forretningsmuligheder

Alle virksomheder - særligt SMV’erne - bør allerede nu forholde sig til de kommende regler for bæredygtighedsrapportering. Arbejdet er komplekst, men byder også på store forretningsmuligheder, lyder det fra Dansk Erhvervs CSR-chef, Ellen Marie Friis Johansen, som her giver tre gode råd til at komme godt i gang.

Personalejuridisk brevkasse: Har dine medarbejdere ferie til gode? Så skal du huske dette

I brevkassen besvarer Dansk Erhvervs advokater et aktuelt personalejuridisk spørgsmål. Denne gang om udbetaling og/eller overførsel af ikke afholdte feriedage.

Influencermarketing: Få styr reglerne her

Det kan give stor værdi at arbejde sammen med influencere, men hvis du ikke har styr på markedsføringsreglerne, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. Heldigvis er der hjælp at hente.

Hele Europa skal gå i danske julesweatre

I næsten hele Europa bliver julen ekstra sjov og hyggelig med tøj fra danske Jule-Sweaters. Men hvordan driver man en juleforretning året rundt? Ifølge medstifter og marketingchef Christoffer Sloth kræver det vedholdenhed, data og rendyrket jule-humor.