{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
02. maj 2016
Da kunden kom hjem, var varen væk, og hun klagede til webshoppen. Hun ringede også til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hotline, der oplyste, at det var webshoppens problem, da risikoen for varen først går over på kunden, når varen er kommet i kundens ”fysiske besiddelse”.
Webshoppen bad os oplyse, hvordan de var stillet over for kunden.
Det er opfattelsen, at risikoen for varen overgår til kunden, når varen stilles i forbrugerens skur, i legehuset, uden for døren, afleveres på arbejdspladsen eller til naboen, hvis det vel og mærke sker efter aftale med kunden, og webshoppen kan bevise, at varen er stillet/afleveret der.
Baggrunden for svaret:
I 2014 oplyste Forbrugerombudsmanden, hvornår fortrydelsesretten begynder at løbe.
Forbrugerombudsmanden svarede, at fortrydelsesretten begynder at løbe, når varen kommer i forbrugerens ”fysiske besiddelse”. Risikoen for varen, herunder risikoen for at den forsvinder ved tyveri, overgår normalt ved levering til kunden. Levering sker, når forbrugeren får varen i ”besiddelse”. Det er altså Forbrugerombudsmandens opfattelse, at fortrydelsesrettens starttidspunkt og tidspunktet for risikoens overgang til forbrugeren er det samme.
Forbrugerombudsmanden udtalte samtidig, at fortrydelsesretten begynder at løbe (risikoen overgår til forbrugeren), når varen efter aftale med forbrugeren afleveres til naboen, på arbejdspladsen eller fx lægges i forbrugerens skur.
Det fremgår også af Forbrugerombudsmandens vejledning til netbutikker, at levering er sket, når varen udleveres til kunden, når den lægges i forbrugerens postkasse, eller når den efter aftale med kunden afleveres til naboen, på arbejdspladsen eller lægges i kundens garage.
Der er endnu ikke praksis fra Forbrugerklagenævnet, så det er svært at sige, hvad Forbrugerklagenævnet vil mene, hvis sagen bliver indbragt for nævnet. Vi ved, at Forbrugerklagenævnet ofte går langt for at beskytte forbrugeren. Det er dog meget sandsynligt, at Forbrugerklagenævnet vil komme til samme resultat som Forbrugerombudsmanden.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk