{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. marts 2016
To medlemmer har været udsat for, at en kunde ikke har modtaget sin vare, fordi den er blevet leveret til en forkert adresse. I begge tilfælde var det kunden, der var ”kommet til” at oplyse en tidligere adresse som leveringsadresse.
Vores vurdering
Der er ikke praksis, der viser, hvordan Forbrugerklagenævnet eller Forbrugerombudsmanden ser på den situation, men – indtil der bliver truffet en afgørelse, der viser noget andet - er det vores vurdering, at det er kundens problem, hvis han ikke modtager varen, fordi han selv har oplyst en forkert adresse.
Baggrunden for vurderingen
Hvis sælgeren kan godtgøre, at varen er afleveret på det leveringssted, kunden har oplyst, må man sige, at varen er leveret i overensstemmelse med aftalen. Forbrugeren vil i princippet kunne fortryde købet, men han eller hun vil ikke kunne tilbagelevere varen. Da den manglende tilbagelevering ikke skyldes en ”hændelig begivenhed”, men at køberen (groft) uagtsomt har oplyst en forkert adresse, vil kunden ikke være berettiget til at få pengene tilbage.
Hvad betyder ”hændelig undergang”?
Det fremgår af købeloven, at sælgeren ”bærer risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse”, indtil den leveres til køberen. Når varen er leveret, bærer køberen risikoen for den hændelige undergang.
Med ”hændelig undergang” menes, at varen forsvinder, uden at det kan bebrejdes hverken køberen eller sælgeren. Fx kan det ikke bebrejdes nogen af parterne, at en tyv bryder ind i en aflåst bil eller et forsvarligt aflåst lokale og stjæler varen, eller hvis lageret bryder i brand.
Derimod kan det bebrejdes sælgeren, hvis Post Danmark afleverer varen til en anden adresse end den, kunden har oplyst. Det er derfor ikke en hændelig undergang. Det er heller ikke en hændelig undergang, hvis varen forsvinder, fordi køberen har oplyst en forkert leveringsadresse. Det er nemlig køberens fejl.
Der kan henvises til købelovens §§ 37 og 73. Der kan endvidere henvises til Forbrugerombudsmandens forhåndsbesked, hvor Forbrugerombudsmanden udtaler, at varen anses for at være kommet i forbrugerens fysiske besiddelse, når den – efter aftale med forbrugeren – er lagt i forbrugerens postkasse, et skur i haven, eller når den er afleveret på forbrugerens arbejdsplads.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk