Gemt

Julehandel: Hvad siger reglerne?

21. november 2016

Hvilke regler gælder for dig, der sælger julegaver online? Vi giver dig 9 bud, så du bliver klogere på returret, fortrydelsesret, gavekort og meget mere

Julen er en travl tid for danske netbutikker, og derfor er det godt at have styr på reglerne, inden de købeglade julekunder begynder at shoppe løs.

  1. Guiden her er lavet af juristen Tina Morell, hvor hun giver dig svar på følgende:
    1. Fortrydelsesret, returret og ombytningsret – brug begreberne rigtigt
    2. Den lovbestemte fortrydelsesret - hvordan er kunden og gavemodtageren stillet, når en vare købt på internettet fortrydes?
    3. Du må gerne give din kunde bedre rettigheder - men ikke dårligere rettigheder
    4. Indpakning af varen – hvad med fortrydelsesretten?
    5. Leveringstid
    6. Konkurrencer
    7. Tilbagebetaling, når fortrydelsesretten udnyttes efter, at prisen er sat ned
    8. Gavekort
    9. Prismarkedsføring

Julen er en travl tid for danske netbutikker, og derfor er det godt at have styr på reglerne, inden de købeglade julekunder begynder at shoppe løs. I denne guide, der er lavet af FDIHs tidl. jurist Tina Morell

1. Fortrydelsesret, returret og ombytningsret – brug begreberne rigtigt

Fortrydelsesretten er den lovbestemte, ufravigelig ret, en forbruger har til at fortryde et køb, der er indgået på nettet eller på anden måde ved fjernkommunikation. Du må ikke kalde det en returret.

En returret er en ret til at få pengene tilbage. Returret bruges ofte i den fysiske handel, hvor der ikke er en lovbestemt fortrydelsesret. Det er frivilligt, om du vil tilbyde returret. Hvis du vælger det, kan du selv fastsætte betingelserne for at udnytte returretten. Fx kan du bestemme, at varen skal være ubrugt, for at returretten kan udnyttes.

En ombytningsret er retten til at få varen ombyttet til en anden vare. Den giver ikke ret til at få pengene tilbage. Ombytningsretten bruges også ofte i den fysiske handel.

Som webshop har du også mulighed for at tilbyde returret eller ombytningsret. Du skal dog sørge for, at den enten starter, når fortrydelsesretten udløber eller løber parallelt med og er længere end fortrydelsesretten. Giver du ret til at returnere ubrugte varer i fx op til et år, skal du sikre, at kunden også oplyses tydeligt om fortrydelsesretten i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens regler.

Det anbefales, at du holder beskrivelsen af fortrydelsesretten og returretten/ombytningsretten adskilt i dine handelsbetingelser, så du ikke kan beskyldes for at vildlede kunden om, hvilke rettigheder han har efter loven.

2. Den lovbestemte fortrydelsesret - hvordan er kunden og gavemodtageren stillet, når en vare købt på internettet fortrydes?

Din kundes rettigheder

Din kunde har efter forbrugeraftaleloven ret til at fortryde et køb inden 14 dage efter, at han har modtaget varen. Han fortryder ved at give dig besked om sin fortrydelse. Varen skal herefter afsendes inden 14 dage efter, at kunden har givet dig besked om fortrydelsen. Kunden skal blot have sendt varen.

Gavemodtagerens rettigheder

Modtageren af gaven har samme rettigheder som din kunde, men modtageren vil ikke få bedre rettigheder. Det betyder, at modtageren af gaven har fortrydelsesret som regnes fra det tidspunkt, hvor din kunde (gavegiveren) modtog varen og ikke fra det tidspunkt, gavemodtageren modtager varen.

Har du opfyldt lovens oplysningskrav over for din kunde, bør alt være i orden. Du skal ikke også opfylde oplysningskravene over for gavemodtageren. Læs mere om din oplysningspligt i vores guide til ”Forbrugeraftaleloven” og vores ”Udkast til handelsbetingelser.”

3Du må gerne give din kunde bedre rettigheder - men ikke dårligere rettigheder 

Selvom du forlænger fortrydelsesretten, må du sikre dig, at fortrydelsesretten ikke bliver forringet på andre punkter.

Det betyder, at du fx ikke kan give 1 måneds fortrydelsesret, og så samtidig bestemme, at fortrydelsesretten mistes, hvis varen er brugt ved returneringen.

Hvis du skal være sikker på ikke at gøre noget galt, bør du nøjes med at forlænge fx starttidspunktet for fortrydelsesfristen til fx juleaften og så i øvrigt følge lovens system. Dvs. at du bl.a. skal opfylde oplysningspligten efter forbrugeraftaleloven og fremsende fortrydelsesformularen på et varigt medium mv.

Alternativt kan du give forbrugeren valget mellem at fortryde efter forbrugeraftalelovens regler, eller at udnytte en returret, som du tilbyder. Hold de to ordninger klart adskilt i dine vilkår, så kunden ikke bliver vildledt om sin lovbestemte fortrydelsesret.

4Indpakning af varen – hvad med fortrydelsesretten?

Tilbyder du kunden at pakke varen ind, opstår spørgsmålet om, hvordan du er stillet, hvis kunden fortryder købet. Skal du så også betale prisen for indpakningen tilbage?

Problemet er ikke omtalt i forbrugeraftaleloven eller dens bemærkninger. Efter direktivet anses køb af en vare og indpakning for at være køb af en vare, hvor fortrydelsesretten løber fra varens levering.

Forbrugerklagenævnet eller Forbrugerombudsmanden vil sandsynligvis fortolke loven sådan, at indpakningen er en del af varekøbet, og at man som sælger ikke kan bestemme, at fortrydelsesretten ikke omfatter indpakningen.

Vil du være på den sikre side, skal du derfor tilbagebetale alle pengene inkl. betaling for indpakning, hvis kunden fortryder.

Hvis du vælger at anse indpakningen som en særskilt tjenesteydelse, kan forbrugeren også fortryde denne ydelse i 14 dage efter aftalens indgåelse. Men kunden kan give samtykke til fortrydelsesrettens ophør, hvis du ved bestillingen indhenter kundens ”udtrykkelige samtykke til og anerkendelse af”, at fortrydelsesretten ophører, når ydelsen er fuldt ud leveret – dvs. når varen er pakket ind og formentlig også leveret til kunden, så kan kunden ikke fortryde indpakningen. Det kan gøres ved, at kunden hakker af i en tjek-boks ud for en tekst, der fastslår, at kunden accepterer, at fortrydelsesretten ophører, når ydelsen er fuldt ud leveret.

5Leveringstid

Efter forbrugeraftaleloven skal du oplyse, hvornår du forpligter dig til at levere varen. Det kan godt være angivet som et spænd fx 1 til 3 dage. Du bør ikke love mere, end du kan holde. Gør du det, selvom du vidste eller burde vide, at du ikke kan holde det, kan det være en overtrædelse af markedsføringslovens vildledningsforbud.

6. Konkurrencer

Du må gerne skrive ”Køb julegaven her og deltag i en konkurrence om xx!” Det er ikke længere forbudt at lave købsbetingede konkurrencer, men tilbudsbetingelserne skal efter markedsføringslovens § 9 være klare tydelige og lettilgængelige for forbrugeren. Det betyder, at hvis der er betingelser eller begrænsninger knyttet til deltagelse i konkurrencen, skal de være lettilgængelige og utvetydige, og antallet af præmier og udvælgelsesproceduren bør fremgå.

Du må gerne tilbyde kunder, der signer op til dit nyhedsbrev, at deltage i en konkurrence.

Du må ikke tilbyde kunder, der bruger ”tip-en ven”, at deltage i en konkurrence.

Hvis kunder, der ”liker” din side på Facebook, tilbydes at deltage i en konkurrence, skal du sørge for, at de personer, der modtager en opdatering i deres ”Newsfeed”, kan frabede sig fremtidige reklamehenvendelser fra dig. Det gøres ved, at kunderne kan tjekke af: Skjul denne opdatering.

7Tilbagebetaling, når fortrydelsesretten udnyttes efter, at prisen er sat ned

Når en kunde udnytter sin fortrydelsesret, skal du tilbagebetale alle beløb modtaget fra din kunde, herunder eventuelle forsendelsesomkostninger. Det gælder, selvom prisen på varen i mellemtiden er blevet sat ned.

8Gavekort

Hvis du sælger elektroniske gavekort, skal du være opmærksom på, at elektroniske gavekort efter betalingstjenesteloven kan forlanges indløst til kontanter indtil et år efter gyldighedsperiodens udløb. Hvis der ikke er fastsat nogen gyldighedsperiode, gælder indløsningsretten til enhver tid.

Det anbefales derfor, at du fastsætter en gyldighedsperiode. En gyldighedsperiode må ikke være urimelig kort. Gyldighedsperioden vil normalt ikke være urimelig kort, hvis den er 1 år eller derover.

9Prismarkedsføring

Hvis du gør brug af budskaber, hvor du direkte eller indirekte sammenligner din egen tidligere pris med en tilbudspris, bør du overholde Forbrugerombudsmandens retningslinjer om prismarkedsføring. De kan fx være udsagn som før / nu, normalpris, spar, tilbud i december o. lign.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Konsulent