{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
E-handel. HK Handel og Dansk Erhverv indleder samarbejde som oprustning til det digitale handelsmarked.
Det er nok mest, når man stopper op, tager en dyb indånding og lige ser sig omkring, at det går op for én, hvor meget digitaliseringen på ganske kort tid har påvirket alle aspekter af vores liv privatlivet såvel som vores arbejdsliv.
Flere og flere os af køber f.eks. rejser, koncertbilletter, tøj, sko, bøger og elektronik på nettet. Og ender vi ikke med at købe online, søger vi informationer online. På bare ti år er andelen af danskere, der har handlet på nettet inden for det seneste år, steget fra 60 til 80 procent.
Der er intet overraskende i, at e-handlen stiger. Den udvikling har været i gang i årevis. Men de færreste tænker på, hvordan indkøbsrevolutionen påvirker de »gammeldags« butikker. Tendensen er, at e-handel er blevet en salgskanal som supplement til de fysiske butikker, og at de to kanaler»smelter« sammen, og vi ser samtidig en tendens til sammensmeltning af detail og engros.
En købsproces kan lige såvel begynde med research af priser og udbud på nettet og ende med et køb i en fysisk forretning, som den kan gå den modsatte vej.
Det betyder, at vi i HK Handel og Dansk Erhverv er nødt til at tænke på, om vi er gode nok til at favne de forandringer, som e-handel og stigende digitalisering skaber for job, virksomheder og handlen i de kommende år.
Servicebranchen er den store danske jobskaber, og Danmark er for længst gået fra at være et industrisamfund til at være et servicesamfund, hvor cirka syv ud af ti privatansatte er ansat i serviceerhvervene.
Det er på den baggrund, at HK Handel og Dansk Erhverv nu søsætter et samarbejde, der skal ruste både fremtidens og nutidens arbejdskraft til det digitale handelsmarked. Vi etablerer et sekretariat, som skal skabe et fælles videngrundlag for arbejdet med at imødekomme de muligheder og udfordringer, der opstår som følge af den igangværende og uundgåelige digitalisering og automatisering.
Sekretariatet skal generere øget viden om teknologiudvikling inden for handelsmarkedet og om, hvilke uddannelses- og kompetencebehov udviklingen kommer til at give for arbejdsmarkedet. En viden, som bl.a. skal omsættes til konkrete uddannelsestilbud på grund- og efteruddannelsesniveau.
Vi vil gennem vores fælles indsats arbejde for, at ansatte inden for handel løbende får de rigtige kompetencer. Hvis vi forstår at dygtiggøre os, vil vi kunne surfe på digitaliseringsbølgen. Hvis vi ingenting gør, er der risiko for, at vi bliver slået af surfbrættet, mens udenlandske konkurrenter surfer forbi os.
Vi deltager ikke i koret af frygtsomme stemmer, der råber: Robotterne kommer og de overtager vores job. Det gode købmandskab vil altid være kernen i succesfuld handelsvirksomhed også i en digital verden. Men vi vil heller ikke lulle os i søvn og lade som ingenting.
Et ofte brugt fremtidsbillede inden for handelsbranchen er fuldautomatiske butikker med scannere, automatisk betaling og robotter, der fylder varer op på hylderne. Vi har teknologien i dag alligevel er der endnu ingen, der ser lyset i at investere i at gøre bemandingsløse butikker til virkelighed. Måske fordi det menneskelige aspekt stadig er vigtigt for forbrugerne. Vi vil gerne have smilet, vejledningen og den menneskelige relation med, når vi køber ind.
Teknologien giver os nye muligheder. Robotter kan varetage det ofte hårde arbejde med at »plukke« varer fra netbutikkernes lagre. Virtual og augmented reality kan gøre købsoplevelsen bedre både online og i butikkerne.
Vi ser allerede nu, hvordan driftige handlende ser muligheder i ny teknologi: Det drejer sig f.eks. om den danske tøjbutik Mond of Copenhagen, der bruger 3D-scanninger til opmålingen af skræddersyede jakkesæt. Og møbelgiganten IKEA har lanceret en augmentet reality-app, hvor kunderne kan se, hvordan IKEA-sofaen tager sig ud hjemme i stuen, inden de køber. Den udvikling stiller krav til virksomheder om investeringer, og den stiller krav til medarbejderne, der skal sælge på en helt anden måde.
Fælleskronik af Laurits Rønn, direktør i Dansk Erhverv og Per Tønnesen, sektorformand i HK Handel bragt i Berlingske Business den 11. november 2017.