Gemt

CSR 2018 – set med virksomhedernes øjne

2018 er allerede godt i gang og i nedenstående vil vi se nærmere på nogle af de hovedtemaer, som vil blive diskuteret i 2018. Efterfølgende vil henholdsvis Falck, Folkekirkens Nødhjælp og Comwell komme med deres bud på de vigtigste drivere for arbejdet med CSR i 2018.

Nyhed

Verdensmålene – tænk stort, men start småt
FN's verdensmål har fået generel stor opmærksomhed på diverse konferencer og medierne. Der hersker i dag relativt bred enighed om, at virksomheder som arbejder med CSR har mulighed for at lave god forretning og samtidig bidrage positivt til det omkringliggende samfund. Det er dog endnu primært de allerstørste virksomheder, som har taget verdensmålene til sig. Forhåbentlig vil vi i 2018 komme til at se flere konkrete bud på, hvorledes arbejdet med verdensmålene kan tage form i mindre virksomheder.

Dansk Erhverv har fx i samarbejde med Dansk Initiativ for Etisk Handel i 2017 udbredt viden om verdensmålene til SMV’er gennem en række workshops, hvor der var fokus på cases og konkret viden om, hvordan verdensmålene kan anvendes af SMV’er og kobles til forretningen. I et projekt, som fik støtte fra Erhvervsstyrelsen, blev der desuden udgivet syv cases om danske SMV'er og deres arbejde med verdensmålene. De kan nu tilgås og downloades her: Danske SMV'er og Verdensmålene - samlede cases.

Flere partnerskaber
I 2018 vil arbejdet med CSR og FN’s Verdensmål give anledning til etablering af nye innovative og nyskabende partnerskaber. Virksomheder kommer til at indgå i partnerskaber - enten indenfor en branche, med sine leverandører, eller måske med en civilsamfundsorganisation - for at skabe nye løsninger og services, hvor bæredygtighed og CSR er et omdrejningspunkt. Partnerskaber, hvor der eksperimenteres med nye teknologier og bæredygtighed, er også en mulighed. De nye teknologiske muligheder kan medføre muligheder både for væksten i virksomheden, men også for de præmisser, som væksten finder sted på. Den 11.-12. juni 2018 afholder CBS en international konference om partnerskaber og tværsektorielt samarbejde i partnerskab med bl.a. Dansk Erhverv. Her stiller vi spørgsmålet: Hvordan kan partnerskaber være med til at løse sociale og miljømæssige problemstillinger?

Læs mere om konferencen her.

Pres fra investorer
Institutionelle investorer såsom pensionsselskaber, forsikringsselskaber og investeringsforeninger vil i stigende krav forholde sig til CSR-profilen eller bæredygtigheden i deres porteføljer. Fx vakte det en vis opmærksomhed da Larry Fink, CEO i Blackrock, skrev i sit nytårsbrev, at virksomhedslederne må tage ansvar for deres påvirkning af samfundet. I Danmark har vi fået en vejledning til institutionelle investorer for ansvarlige investeringer, og den 8. marts blev EU Kommissionens handlingsplan for ansvarlige investeringer offentliggjort. Handlingsplanen lægger bl.a. op til, at der skal udvikles et system, så investeringer kan deles op efter hvorvidt, deres bidrag til klimaforandringer eller andre miljømæssige og sociale kriterier som forurening, adgang til mad og infrastruktur. Opdelingen skal bl.a. understøtte FN’s verdensmål.

Fokus fra investorerne skaber en tilskyndelseseffekt blandt virksomhederne. Det gælder ikke mindst virksomhedernes evne til at kommunikere præcist og effektivt om arbejdet med CSR. Det pres vil forplante sig ned i gennem leverandørkæderne og derfor vil CSR fortsat være relevant, også selvom man driver en mindre virksomhed.

Nye forretningsmodeller i krydsfeltet mellem digitalisering, bæredygtighed og innovation
Der bliver stadig talt meget om disruption, digitalisering og hvordan virksomheder bliver udfordret af nye forretningsmodeller som Uber og Airbnb. En ting er sikkert udviklingen går stærkt. Det stiller både krav til virksomheder til at være på forkant med udviklingen for at undgå at være den næste Kodak eller Blockbuster, men giver også muligheder for dem, som evner dette. På bæredygtighedsfronten vil ny teknologi skabe nye muligheder for mere gennemsigtighed i værdikæder men også mere bæredygtige produkter, hvis vi formår at udnytte de nye teknologier til at nedsætte spild og gentænke værdikæder.

For at hylde de virksomheder, der favner denne udvikling vil Dansk Erhverv sammen med Green Network og DIEH d. 11. september 2018 invitere til uddelingen af ’360 graders prisen’, som vil fokusere på krydsfeltet mellem netop innovation, bæredygtighed og digitalisering. Formålet med konferencen er at fremvise de bedste danske eksempler på virksomheder, der formår at arbejde succesfuldt med forretningsmodeller der rammer ovennævnte krydsfelt.

Der uddeles to priser:

  1. Start-up virksomhed
  2. Eksisterende virksomheder som har fornyet sig på krydsfeltet i form af nye produkter, forretningsmodeller etc.

Dommerpanelet vil bestå af investorer, digitaliseringseksperter, entreprenører og forretningsudviklere.

Kender du en virksomhed, der bør tages i betragtning til denne pris så send en mail til mth@danskerhverv.dk

Læs virksomhedernes bud på CSR-året 2018 herunder.