Gemt

Transportfirma frifundet for omgåelse af overenskomst

Arbejdsretten har netop afgjort, at et transportfirmas overenskomst ikke gjaldt en underleverandørs ansatte, selvom de bl.a. gik med transportfirmaets logo m.v.

Nyhed

Sagen kort
I januar 2016 indgik et transportfirma en kontrakt med en underleverandør som selvstændig vognmand. Transportfirmaet var modsat underleverandøren omfattet af DTL-A overenskomsten. Underleverandøren skulle selv ansætte chauffører, og transportfirmaet havde intet ansvar over for chaufførerne. Underleverandøren og dennes ansatte var forpligtede til at bære transportfirmaets logo på arbejdstøj og biler samt underrette transportfirmaet ved fravær på grund af sygdom. Underleverandøren var tidligere ansat som teamleder i transportfirmaet og fremstod fortsat som teamleder på transportfirmaets hjemmeside.

En chauffør, ansat i august 2016, anså sig for ansat i transportfirmaet og ikke hos underleverandøren. På vegne af chaufføren krævede 3F overenskomstmæssig løn, godtgørelse for manglende ansættelsesbevis og bod for brud på overenskomsten på grund af manglende deltagelse i lokalforhandling. 3F begrundede kravet med, at underleverandøren var angivet som teamleder på transportfirmaets hjemmeside, at hun skulle sygemelde sig både til transportfirmaet og underleverandøren, at hun bar arbejdstøj og kørte i biler med transportfirmaets logo, og at hun ikke havde fået oplyst, at hun ikke var ansat i transportfirmaet.

Arbejdsrettens afgørelse
Arbejdsretten lagde til grund, at transportfirmaet havde indgået kontrakt med underleverandøren som selvstændig vognmand, og at underleverandøren selv ansatte sine chauffører og havde det fulde ansvar overfor disse. Den omstændighed, at transportfirmaet også skulle underrettes om sygdom, at underleverandøren og dennes ansatte skulle bære transportfirmaets logo på arbejdstøj og biler. samt at underleverandøren tidligere havde været ansat som teamleder i transportfirmaet og fortsat var anført som teamleder på transportfirmaets hjemmeside, kunne ikke føre til et andet resultat.

Chaufføren havde indgået ansættelsesaftalen og havde sin daglige kontakt med underleverandøren. Endelig havde underleverandøren ikke givet udtryk for, at ansættelsesaftalen blev indgået på vegne af transportfirmaet.

Arbejdsretten konkluderede på den baggrund, at der ikke var arbejdsretlig identitet mellem transportfirmaet og underleverandøren og frifandt dermed transportfirmaet for alle krav.

Dansk Erhverv vurderer
Dommen illustrerer, at der skal ganske meget til, før en konstruktion med underleverandører som selvstændige vognmænd anses som en omgåelse af DTL-A overenskomsten.

Dansk Erhverv anbefaler dog, at der skabes klarhed, før ansættelsesforholdet begynder ved udlevering af en ansættelsesaftale, så der ikke opstår tvivl om, hvem der er den rette arbejdsgiver.