Gemt

Vejledning om nye geoblocking-regler

De nye regler om geoblocking træder i kraft d. 3. december 2018, og fra den dag skal europæiske forbrugere kunne handle på din hjemmeside. Læs EuroCommerce og Dansk Erhvervs vejledning til e-handelsvirksomheder.

Nyhed

Indførelse af salgspligt
Med vedtagelsen af forordningen om uretmæssig geoblocking indføres der reelt en salgspligt for de europæiske netbutikker, der fra den 3. december ikke vil kunne afvise kunder fra andre EU-lande Kunderne skal have lov til at handle på samme vilkår som kunder i virksomhedens hjemland.

Du bliver dog ikke forpligtet til at levere til lande, som du ikke allerede leverer til. Hvis kunden er fra et land, hvor du ikke leverer, så må kunden selv sørge for at få transporteret varerne til sit eget hjemland.

Gælder også services
Reglerne gælder også for services som biludlejning, feriehusudlejning og salg af billetter til forlystelsesparker. Her vil det blive forbudt at reroute kunderne fra en hjemmeside til anden hjemmeside på baggrund af kundens ip-adresse eller bopælsadresse. Tanken er, at kunderne altid skal kunne handle på den billigste hjemmeside.

Samlet europæisk vejledning
Forordningen er uklar på flere områder og rejser en masse spørgsmål, der desværre ikke er svar på.
Både virksomheder og forbrugere risikerer derfor at komme i klemme, fordi regler og ansvar ikke er klarlagt.

Hvis en forbruger selv vælger at sørge for transporten får vedkommende eksempelvis ansvar for produktsikkerhed og produktstandarder, ligesom netbutikker risikerer at blive underlagt forbrugerregler i lande udenfor deres normale forretningsområde, hvis de ikke er opmærksomme.

Dansk Erhverv har sammen med EuroCommerce, der er vores europæiske interesseorganisation, lavet en praktisk vejledning om, hvordan de nye regler skal gennemføres, så de negative konsekvenser af forordningen mindskes mest muligt. I vejledningen kan du blandt finde oplysninger om:

  • Hvilke køb, der er omfattet af reglerne
  • Hvilke nye krav, der stilles til din hjemmeside
  • Hvad du skal gøre, hvis en kunde fra et andet land klager over den købte vare
  • Om du fortsat må have forskellige priser, hvis du har hjemmesider i flere forskellige lande
  • Hvad de nye regler betyder for dine betalingsløsninger

Vejledningen er på engelsk, men vi arbejder på at få oversat de vigtigste afsnit til dansk så hurtigt som muligt. Indtil da kan du læse den engelske udgave her: Engelsk vejledning

EU-kommissionen har lavet en Q&A
I forlængelse af vedtagelsen af reglerne har EU-kommissionen også lavet et Q&A vedrørende de nye regler. Dette dokument er mere en teknisk gennemgang af reglerne og er ikke praktisk anvendelig på samme måde som den vejledning, vi har udarbejdet i samarbejde med EuroCommerce.

Læs Kommissionens Q&A her.

Er du medlem af Dansk Erhverv kan du altid kontakte vores erhvervsjurister, hvis du har spørgsmål til reglerne.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil