{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Regeringens udspil til ”Fair og lige konkurrence”, der kom i september 2017, skal skabe klarhed over hvilke aktiviteter, der kan og skal varetages af henholdsvis en kommune og af det private erhvervsliv. Men Dansk Erhverv efterlyser svar på, hvordan og af hvem en sådan politik skal drives frem.
Dansk Erhverv | POLITIK - 23. februar 2018 - Af Kristian Kongensgaard
I Norddjurs Kommune kan de ældre hjemmeboende borgere, der ikke selv kan tilberede mad, få den leveret gennem kommunen. Men maden kommer fra Randers Kommunes storkøkken Madservice Kronjylland, der har indgået en leveringsaftale med sin nabokommune.
Dansk Erhverv mener, at dette samarbejde mellem de to kommuner kan være i strid med lov om kommuners og regioners udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder. Det er i hvert fald et eksempel på, at det offentlige spænder ben for private leverandørers mulighed for at byde på opgaven.
Det indgår i en række eksempler, som Dansk Erhverv har forsynet regeringen med i forbindelse med regeringens udspil ”Fair og lige konkurrence”.
Travlt politisk efterår kom i vejen
Udspillet drejer sig om initiativer, der skal afgrænse og indskrænke offentlige foretagenders muligheder for at konkurrere med private aktører på områder, der ikke er kerneopgaver for det offentlige.
”Fair og lige konkurrence” kom i september 2017. Det var ventet, at regeringspartiernes forhandlinger med de øvrige folketingspartier skulle gå i gang snarest derefter. Men der kom meget andet politik i vejen, såsom kommunal- og regionsvalg, finanslovsforhandlinger og skatteaftale samt overenskomstforhandlinger på det offentlige område.
Eroderer markedet
”Men nu ser der ud til at ske noget med forhandlingerne om udspillet,” siger markedschef Morten Jung, Dansk Erhverv, og fortsætter:
”Ønsker vi et Danmark, der fortsat er i den gule førertrøje, så er der i den grad behov for, at vi tænker innovativt og kommer med nye kreative løsninger på de udfordringer, som Danmark står overfor. Gode løsninger forudsætter et godt samarbejde mellem det offentlige og det private erhvervsliv. Men grænserne for de aktiviteter, det offentlige må udføre, er uklare. Hvis det offentlige bedriver erhvervsvirksomhed, så eroderer markedet for det private erhvervsliv og dermed grundlaget for et produktivt samspil mellem den offentlige og den private sektor.”
Vanskeligt at se en fornuftig begrundelse
Offentlig erhvervsvirksomhed kan imidlertid have hjemmel i finansloven, kommunalfuldmagts- og myndighedsfuldmagtsreglerne eller i særlovgivning. Men det korte af det lange er ifølge Morten Jung, at der er behov for klare regler for, hvilke opgaver det offentlige skal og må løse.
Reglerne hviler i dag på den praksis, der udspringer af statsforvaltningens konkrete afgørelser i forskellige sager.
”Det er vanskeligt at se en fornuftig begrundelse for, at så vigtigt et område som kommunalfuldmagten skal være baseret på retsgrundsætninger fremfor lovgivning vedtaget af Folketinget. Især på baggrund af de mange sager, hvor kommuner henviser til, at de er kommet til at handle i strid med kommunalfuldmagten, fordi reglerne er vanskelige at fortolke. Det vil skabe øget gennemsigtighed og klarhed for både offentlige og private parter at få lovfæstet reglerne. Et sådant initiativ vil desuden give politikerne mulighed for at tage stilling til, hvad kommunalfuldmagten skal rumme,” siger Morten Jung.
Engagerede politikere udfordrer vores argumenter
Dansk Erhverv fortsætter dialogen med partiernes ordførere og andre politikere, der har interesse i at skabe fair og lige konkurrence. Morten Jung har forsynet dem med en række input og konkrete eksempler, som det fra Norddjurs Kommune, der illustrerer, hvorfor en lovfæstning er nødvendig.
”Det er positivt, når engagerede politikere udfordrer vores argumenter, for det er kun med til at skabe øget klarhed - og det er jo præcis det, vi gerne vil opnå,” siger Morten Jung.
Godt fundament for klagenævn
Dansk Erhvervs udvalg for offentlig-privat samarbejde har haft besøg af Laura Lindahl, Liberal Alliance, der har taget teten og kastet sig helhjertet ind i kampen for fair og lige konkurrence.
Dansk Erhverv er kommet med konkrete input til økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille i forhold til, hvordan regeringens idéer om fair og lige konkurrence kan realiseres. Den fortsatte dialog med både politikere og embedsværket omfatter også gennemsigtighed i det offentliges prissætning af egne ydelser, der er en del af udspillet ”Fair og lige konkurrence”.
”Jeg tror ikke, det er af ond vilje, når det offentlige beregner forkerte priser på egne ydelser, men det sker. Derfor er der behov for at få revideret de nuværende vejledninger, så også de bliver klarere og lettere at forstå, når medarbejdere i det offentlige skal beregne priser Når der er skabt klarhed om både grænserne for offentlig erhvervsvirksomhed og det offentliges prissætning, er der også skabt et godt fundament for det klagenævn, der også er i støbeskeen som del af regeringens udspil. Det er et meget positivt forslag, som der også er større politisk opbakning til. Men det er helt afgørende, at klagenævnet får mandat til selv at tage sager op og gennemføre uvildig kontrol af prissætning,” siger Morten Jung, der af hensyn til retssikkerheden vil have sagsbehandlingsfristerne begrænset til højst tre måneder.
Han understreger, at klagemyndigheden bør rumme både juridiske og økonomiske kompetencer. De økonomiske kompetencer er særligt vigtige i sager, der vedrører gennemsigtighed i priser/kontrolbud.
Politisk sag og hjertesag
Dansk Erhverv ønsker også, at erhvervsorganisationer mv. af hensyn til medlemsvirksomhedernes interesser bliver klageberettiget, ligesom det gælder ved Klagenævnet for Udbud:
”Vi vil gerne følge området tæt, for fair og lige konkurrence er ikke kun en politisk sag, men også en hjertesag,” siger Morten Jung.