Gemt

Kreative produkter kan blive endnu større eksportsucces

Der er et stort potentiale for de kreative erhverv herhjemme. Dansk Erhverv kommer nu med 23 forslag, som vil sikre bedre vækstbetingelser. Forslagene skal danne rammen om en god dialog med politikere og embedsmænd.

Nyhed

Dansk Erhverv | POLITIK - Af Kristian Kongensgaard

Kreative produkter fra Danmark er eftertragtede over hele verden og har udviklet sig til en eksportsucces. Succesen kan blive endnu større, forudser Dansk Erhverv, der fejrer det nye år med et politisk udspil med 23 forslag til bedre vækstbetingelser for kreative erhverv:

”Alle virksomheder skal selvfølgelig være kreative, men nogle virksomheder har kreative produkter og ydelser som deres kernefokus. De virksomheder vil vi gerne sætte et fornyet politisk fokus på. Med gunstige rammevilkår kan de bidrage endnu mere til værdiskabelsen, end de gør i dag,” siger chefkonsulent Charlotte Enevoldsen, Dansk Erhverv.

Hver 12. eksportkrone er kreativ
Kreative erhverv spænder bredt fra virksomheder, der beskæftiger sig med PR, kommunikation og reklame, til virksomheder inden for mode, design, musik, film, tv, radio, spil og animation, forlag og medier samt arkitektur. De beskæftiger i alt cirka 140.000 personer i Danmark.

Dansk Erhverv vurderer, at de kreative erhverv omsatte for 326,9 milliarder kr. i 2016, hvilket udgjorde 8,3 procent af den samlede omsætning i alle brancher i Danmark. Som et kuriosum udgør eksporten af kreative produkter stort set samme andel - 8,4 procent - af den samlede danske eksport, svarende til 114,7 milliarder kr. i 2016.

Bidrager også til værdiskabelse i andre brancher
”De kreative erhverv bidrager også til værdiskabelse i andre brancher. For eksempel når PR- og kommunikationsvirksomheder løfter andre branchers salg og markedsføring på nye digitale platforme, når animationer gør patientvejledninger lettere at forstå, eller når organisationsdesign anvendes til at udvikle store og små virksomheder,” siger Charlotte Enevoldsen.

Hun mener, at der blandt andet derfor er basis for et nyt dansk eksporteventyr. En ny eksportindsats kan forankres i Udenrigsministeriets innovationscentre og for eksempel bestå i at identificere markeder med særligt potentiale for eksport af kreative produkter fra Danmark. Herefter kan man målrette den branchespecifikke eksportrådgivning direkte til relevante aftagere på eksportmarkederne.

Større åbenhed over for nye kreative løsninger i offentlige udbud
Hjemmemarkedet rummer imidlertid også et potentiale:

”Her foreslår vi blandt andet en større åbenhed over for nye kreative metoder og løsninger i offentlige udbud. Det kan ske ved, at de offentlige myndigheder i højere grad gør brug af funktionsudbud frem for detaljerede og dermed begrænsende krav. Kreative virksomheder lever nemlig i høj grad af deres metode, design og evne til at levere innovative løsninger, der ikke nødvendigvis kan beskrives millimeterpræcist,” understreger Charlotte Enevoldsen.

Eksempler på forslag til bedre vækstvilkår
Dansk Erhvervs forslag til at opnå bedre vækstvilkår for de kreative erhverv er foruden digitalisering også rettet mod internationalisering, finansiering, offentlige indkøb, kompetencer og arbejdskraft.

Her er eksempler på nogle af de 23 forslag: 

  • Internationalisering
    Dansk Erhverv foreslår, at regeringen i samarbejde med modebranchen og dens organisationer sætter et program i gang for mere bæredygtig produktion med henblik på at øge danske modevirksomheders internationale konkurrenceevne. 
  • Finansiering
    Vækstkautionsordningen skal have tilført 200 millioner kr. over en treårig periode. 
  • Offentlige indkøb
    I langt højere grad end nu skal der anvendes dialogbaserede udbud, så den offentlige myndighed går i dialog med de rådgivningsvirksomheder, der potentielt skal levere kreativ rådgivning. 
  • Kompetencer og arbejdskraft
    For at ingen virksomheder skal mangle arbejdskraft, vil Dansk Erhverv blandt andet gerne have en talentordning, der giver virksomhederne mulighed for at ansætte unge nyuddannede eller unge under 30 år fra udlandet. 

Det danske musikmarked er et af de mest digitale i verden
Kreative kompetencer på højt niveau er naturligvis en vigtig forudsætning for at kunne begå sig i de kreative brancher. Men forslagene fra Dansk Erhverv er også udtryk for behovet for at kunne kombinere forskellige kompetencer for at opnå succes:

”En af forklaringerne på, at eksempelvis dansk musik nyder stor international succes, er branchens strategiske og kommercielle udnyttelse af digital distribution. Danske virksomheder har et internationalt forspring i forståelsen af, hvordan man arbejder effektivt med distribution af musik på et globalt streamingmarked. Det skyldes gode erfaringer fra det danske musikmarked, som er et af de mest digitale i verden. Næsten 90 procent af det danske marked for indspillet musik var digitalt i 2016,” siger Charlotte Enevoldsen.

Vækstpotentiale i brancheglidning
Et succesfuldt samspil finder man også mellem film- og tv-industrien på den ene side og yngre producenter af spil, special effects og animation på den anden side:

”Det er et godt eksempel på det vækstpotentiale, der er i brancheglidninger inden for kreative erhverv,” siger Charlotte Enevoldsen.

De næste skridt går fra ord til handling
Dansk Erhvervs udspil er udviklet i samarbejde med medlemsvirksomheder og brancheforeninger. De 23 forslag tager udgangspunkt i de udfordringer, som virksomhederne møder i det daglige, når de gerne vil ekspandere og eksportere. Nogle udfordringer skal virksomhederne selv finde løsninger på i deres forretningsudvikling, mens andre kan løses fra politisk side.

”Nu har Dansk Erhverv givet et bud på, hvor der fra politisk side kan sættes ind for at give væksten i de kreative erhverv et ekstra skub opad til gavn for hele Danmark. Vi håber, at det kan blive starten på en god dialog med blandt andre erhvervsordførerne på Christiansborg og embedsmænd i blandt andet Erhvervsministeriet, så vi sammen kan få ord til at blive til handling,” siger Charlotte Enevoldsen.

Læs mere i Dansk Erhvervs udspil ”Vækst i de kreative erhverv”