Gemt

Massiv momssvindel ved grænseoverskridende e-handel

To nye EU-rapporter dokumenterer massive problemer med momssvindel ved grænseoverskridende e-handel – og der er ingen effektive systemer til at forhindre det. Der er brug for handling påpeger Dansk Erhverv.

Nyhed

Svimlende 1150 mia. kroner var det beløb EU-landene tilsammen gik glip af i manglende momsindtægter pga. grænseoverskridende svindel med moms og told. Et beløb, der er vokset voldsomt de seneste år. Det fremgår af to nye rapporter fra henholdsvis EU's Revisionsret og Europa-Parlamentets Særlige Udvalg om Økonomisk Kriminalitet, Skatteunddragelse og Skatteundgåelse.

Indsatsen mod momssvindel fungerer ikke
Hvad værre er, så konkluderer rapporterne, at indsatsen for at bekæmpe svindlen ikke fungerer. Problemet er nemlig ifølge forfatterne, at det eksisterende system hviler på virksomhedernes vilje til frivilligt at lade sig momsregistrere og betale deres skyldige moms. Det udnytter de brodne kar til at omgå reglerne skade for de lovlydige virksomheder og medlemslandenes statskasser. Det er urimeligt og rammer særlig hårdt i lande med høj moms, hvor Danmark fremhæves som et af dem.

Lande med høj moms er særlig udsat for svindel
Dansk Erhverv har i en årrække peget på problemerne med e-grænsehandel og behovet for at få gjort noget ved svindlen med moms, når der e-handles over grænserne. Rapporterne dokumenterer nu sort på hvidt at problemet er stort, at der ikke gøres noget effekt for at dæmme op mod svindlen i dag og at et land som Danmark med høj moms er særlig udsat for den urimelige konkurrence. De påpeger også, at de påtænkte initiativer i 2021 ikke er tilstrækkelige.

Der er brug for, at den danske regering styrker kontrollen markant, fjerner momsbagatelgrænsen og arbejder aktivt i EU for at gøre systemerne mere effektive mener Dansk Erhverv.

De to rapporter kan læses her:

VAT fraud - Economic impact, challanges and plicy issues

VAT Collection and e-commerce 

De vigtigste pointer fra rapporterne

 EU's medlemslande mister milliarder af euro i momsindtægter moms hvert år pga. svindel og utilstrækkelige momsopkrævningssystemer. I 2017 udgjorde de tabte momsindtægter 151,5 milliarder Euro eller 1150 milliarder kroner.

 Det overordnede problem ved det eksisterende system er, at det hviler på virksomhedernes vilje til frivilligt at lade sig momsregistrere og betale den skyldige moms.

 Samarbejdet mellem medlemslandenes skattemyndigheder er utilstrækkeligt. Medlemslandene har ingen håndhævelsesbeføjelser uden for deres egen jurisdiktion. Det gør det vanskeligt at sikre, at der bliver opkrævet den skyldige moms fra netbutikker etableret i andre EU-lande.

 Forskellene i momsrater mellem medlemslandene gør svindel med moms ved fjernsalg lukrativt, ved at virksomhederne underrapporterer værdien af deres salg for at holde sig under fjernsalgsgrænsen, så de ikke skal lægge den højere moms på deres priser. Det undergraver virksomheder etableret i medlemslande med høj moms på en unfair måde og medfører tabt indtægt til statskassen.

 Momsbagatelgrænsen for virksomheder fra ikke-EU-lande opmuntrer til svindel. Der sker en systematiske underfastsættelse af den deklarerede værdi af varer ved import med det formål at unddrage sig betaling af moms. Det svarer til mistede momsindtægter på 5 mia. euro per år.

 EU indfører fra 2021 et nyt system, der skal stoppe momssvindlen. Men det nye system skaber nye muligheder for svindel. Hovedproblemet er, at indsamlingen af moms outsources til de andre medlemslande. Hvis der er mistanke om svindel, skal medlemslandet i forbrugslandet, der har krav på momsen, sætte sin lid til at myndighederne i det andet medlemsland vil eftersøge og opspore den ubetalte moms og sikre den bliver betalt.

 Rapportens forfattere anfører, at virksomhederne vil etablere sig i lande med lav moms (som Luxembourg, Malta, Tyskland, Cypern og Rumænien) og sælge til forbrugere i lande med høj moms (Ungarn, Kroatien, Danmark og Sverige).

 Rapportens forfattere anbefaler, der fremover sættes ind for at sikre hurtig opdagelse og indgriben overfor svindlen. Her er der brug for en ny tilgang og brugen af nye teknologier. Det nævnes bl.a., at de skal benytte sig af betalingskortoplysninger i kontrollen.

 Sanktionerne skal styrkes. Og der skal sikres sanktioner overfor grænseoverskridende momssvindel.