{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Det offentlige køber i stigende omfang ydelser fra private rådgivningsvirksomheder. Det er en god udvikling, for øget offentlig-privat samarbejde skaber en bedre offentlig sektor. Men der er dog et meget stort ressourcespild forbundet med indkøb af rådgivningsydelser. Og det kan undgås.
Børsen I Daniel Møller Jensen, Politisk Konsulent - 2. november 2018
Når det offentlige køber rådgivningsydelser, spildes der millioner af kroner hos virksomhederne, men også hos det offentlige selv. Ressourcespildet opstår primært, fordi de offentlige indkøbere inviterer mange virksomheder til at afgive tilbud eller stiller så store krav til det materiale, virksomhederne skal levere, at det ikke kan stå mål med opgavens omfang.
Med den seneste ændring af udbudsloven blev det muligt for offentlige indkøbere at vælge begrænset udbud ved mindre opgaver frem for åbne udbud. Det betyder, at indkøbere blot kan vælge en til tre virksomheder, som skal afgive tilbud på opgaven. Men loven er ikke for alvor slået igennem. Rådgivningsvirksomheder har gennemsnitligt omkostninger svarende til en tredjedel af opgavens kontraktsum, så det er fuldt forståeligt, at mange rådgivningsvirksomheder afstår fra at byde på opgaver. Det er ganske enkelt en dårlig forretning, og det er problematisk, da det hæmmer den sunde konkurrence om opgaverne.
Samtidig er der et ressourcespild hos de offentlige indkøbere selv. Når der stilles omfattende krav til virksomhedernes tilbud, koster det også mange ressourcer at evaluere.
Udbudsloven giver gode muligheder for, at offentlige indkøbere kan gå i dialog med markedet og tilrettelægge udbud uden stort ressourcespild. Men mulighederne udnyttes ikke, og Dansk Erhverv har derfor sammen med en række samarbejdspartnere igangsat en informationskampagne med gode råd til offentlige indkøbere.
Vi opfordrer desuden erhvervsministeren til fortsat at holde et vågent øje på området og bl.a. følge op på de nye anbefalinger fra Vækstteam for kreative erhverv.