{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Detailbranchen i Danmark er et eksempel på, at CSR kan være et knivskarpt konkurrenceparameter. Dansk Supermarked skiftede i 2017 navn til Salling Group, og navneskiftet indvarslede samtidig et gearskifte på CSR-området. Vi har stillet fem hurtige spørgsmål til Jonas Schrøder, Director for Responsibility & Engagement i Salling Group.
DANSK ERHVERV | CSR - 23. OKTOBER 2018
Hvorfor det nye navn?
Sidste år blev Salling Group fuldt tilbagekøbt af Salling Fondene. Vi er dermed 100 pct. danske, ejet af to fonde. Vi vil stadig have fokus på at drive en økonomisk bæredygtig forretning. Men med Salling Fondene som ene-ejere går vores overskud enten tilbage i forretningen, så vi kan forbedre hverdagen for vores kunder, partnere og kolleger, eller bliver givet tilbage til samfundet i form af donationer til kultur, sport, bæredygtige løsninger og almennyttige formål. Med navnet Salling Group håber vi at skabe en stærkere kobling til vores ejere og samtidig til vores stifter Herman Salling.
Hvad har navneskiftet betydet for Salling Group?
Vores nye navn er på mange måder en ny start for os. Det markerer, at vi nu er en selvstændig virksomhed. Men den allerstørste betydning har måske været internt i virksomheden, hvor det er blevet endnu tydeligere for alle kolleger, hvordan deres indsats i det daglige er med til at skabe værdi og konkret har medvirket til, at Salling Fondene har delt mere end 850 mio. kroner ud til samfundet de seneste år. Det giver en enorm stolthed.
Hvilke særlige udfordringer ser du for detailbranchen på CSR området?
Jeg ser i virkeligheden langt flere muligheder end udfordringer. Detailbranchen består af fantastisk dygtige mennesker, som er vant til at rykke hurtigt, prøve nye løsninger af og sige tingene, som de er. Derfor kan branchen blive den motor i dansk erhvervsliv, som for alvor kan tydeliggøre de positive forandringer, vi som borgere alle ønsker at bidrage til. Se bare på hele madspildsagendaen, hvor vi netop har været med til at lancere bevægelsen ”Danmark mod Madspild” sammen med en række modige virksomheder og organisationer. Eller på plastik- og tobaksområdet, hvor vi i Salling Group arbejder med fjernelse af engangsplast og med at gemme tobakken væk. Sådan nogle beslutninger har offentlighedens bevågenhed, og det er netop det, der er det spændende ved at arbejde med ansvarlighed i detailbranchen: At vi er så tæt på folks hverdag, at vores valg og prioriteter konstant bliver udfordret og både rist, rost og debatteret. Vores handlinger danner ofte grundlag for større principielle diskussioner - og netop derfor er vores beslutninger så vigtige, da vi både konkret og holdningsmæssigt kan bidrage til at præge en mere overordnet samfundsudvikling.
Hvad tror du, at Salling Group har udrettet om 10 år?
Vores uddannelser og karriereveje giver hver dag muligheder til masser af kolleger til at få et godt arbejdsliv, også selvom man ikke nødvendigvis har siddet på skolebænken på lange videregående uddannelser. Detailbranchen rummer en enestående mulighed for at gøre karriere, så jeg håber, at Salling Group – og detailbranchen generelt – er endnu mere anerkendt for at være en super dynamisk branche, en af de absolut mest rummelige og inkluderende herhjemme og med karrieremuligheder for alle og en nerve og energi, som ikke findes andre steder.
Hvad er dine gode råd til andre, der vil skifte gear indenfor CSR?
Vær ærlig. Tag fat i det åbenlyse og gør det rigtige. Ofte danser man rundt om de største problemer i stedet for at turde sige dem højt og tage fat i dem, f.eks. ville det være hult, hvis vi lancerede en sundhedsstrategi uden først at adressere rygning ved at gemme tobak væk – og ikke kun at tale om at gøre det. Identificér så dine væsentlige områder – men ikke for mange. Prioritér. Og så skal strategien kunne forstås: F.eks. arbejder vi i Salling Group med en dynamisk strategi, der består af seks hovedområder, der ligger i tre spor, som står på tre verdensmål. Udgangspunktet må aldrig blive kompliceret, så kan man ligeså godt fra starten glemme at oversætte sin strategi til handling. Og husk nu at være kreativ i din eksekvering – det behøves ikke være kedeligt at opføre sig ansvarligt.