Gemt

Kunder er ikke bundet af abonnement, hvis oplysninger mangler

Hvis ikke du opsummerer de vigtigste elementer af aftalen inden forbrugerne trykker køb, er forbrugerne ikke bundet af aftalen. Det viser en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.

Nyhed

DANSK ERHVERV | E-HANDEL - 5. MARTS 2019

Abonnementsaftaler skal fremgå tydeligt
I den konkrete sag havde forbrugeren dels købt en vare og dels indgået en abonnementsaftale på den erhvervsdrivendes hjemmeside. Sidst i købsflowet fremgik købet af den fysiske vare, men der stod ikke noget om abonnementet og derfor nåede et enigt Forbrugerklagenævn frem til, at kunden ikke var bundet af abonnementsaftalen og dermed var berettiget til at få tilbagebetalt de opkrævede abonnementsafgifter.

Fremgår af forbrugeraftalelovens § 12
Reglerne om opsummering af de vigtigste elementer fremgår af forbrugeraftalelovens § 12, hvoraf det fremgår, at den erhvervsdrivende lige inden forbrugeren afgiver sin bestilling skal oplyse forbrugeren klart og tydeligt om:

  • Varens eller tjenesteydelsens vigtigste egenskaber i et omfang, der svarer til kommunikationsteknikken og til varen eller tjenesteydelsen,
  • Den samlede pris for varen eller tjenesteydelsen inklusive afgifter eller, hvis varens eller tjenesteydelsens art gør, at prisen ikke med rimelighed kan udregnes på forhånd, den måde, hvorpå prisen skal udregnes, samt, hvor det er relevant, alle yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto og enhver anden omkostning eller, hvor disse omkostninger ikke med rimelighed kan udregnes på forhånd, oplysning om, at der kan forekomme sådanne yderligere omkostninger,
  • De samlede udgifter pr. afregningsperiode, hvor der er tale om tidsubestemte aftaler eller abonnementsaftaler, herunder de samlede månedlige udgifter, hvor der er tale om tidsubestemte aftaler eller abonnementsaftaler, der betales med et fast beløb, eller, hvor de samlede udgifter ikke kan udregnes på forhånd, oplysning om, hvordan prisen skal udregnes,
  • Hvor det er relevant, aftalens varighed eller for tidsubestemte aftaler eller for aftaler, der forlænges automatisk, betingelserne for at opsige aftalen,
  • Hvor det er relevant, minimumsvarigheden af forbrugerens forpligtelser i henhold til aftalen, 

Udover de ovenstående oplysninger er det også et krav, at den knap, som kunden trykker på ved købet klart og tydeligt angiver, at kunden er ved at indgå en betalingsforpligtelse. Det betyder, at der ikke må stå “videre”, “næste” eller lignende, hvis et tryk på knappen er ensbetydende med, at kunden er bundet af aftalen. I stedet anbefaler Dansk Erhverv, at du skriver “køb” eller “betal” på knappen således, at det er helt tydeligt for kunden, at han eller hun er ved at indgå en aftale.

Kurser om forbrugeraftaleloven
Hvis du vil vide mere om forbrugeraftaleloven og de regler, der gælder, når du sælger til forbrugere på nettet, så afholder Dansk Erhverv løbende kurser om reglerne. De næste foregår 2. april i Kolding og 9. april i København. Du kan læse mere om kurserne nedenfor. Er du medlem af Dansk Erhverv kan du også tage kontakt til vores erhvervsjurister, hvis du har spørgsmål til reglerne i forbrugeraftaleloven.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil