{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
31. oktober 2019
Forbrugerombudsmanden har forklaret bankerne, at de skal føre pengene tilbage på forbrugernes konti, hvis forbrugerne ikke har indgået aftale om et abonnement, og hvis oplysningspligten i forbrugeraftalelovens § 12, stk. 1, ikke er opfyldt umiddelbart inden forbrugeren autoriserer (giver samtykke til) betalingen.
Tilbagebetalingen skal ske efter reglerne i betalingslovens § 99 om uautoriserede betalinger og ikke efter reglerne i § 112 om charge back. Det har den praktiske betydning for såvel banker som webshops, at kunden ikke skal henvises til først at klage til den erhvervsdrivende.
Baggrund
Forbrugerombudsmanden modtager mange klager fra forbrugere, der har handlet i såkaldte fordelsklubber uden at opdage, at de ved køb af en vare også tegner et abonnement, hvor betalingen løbende bliver trukket på kontoen. Forbrugerombudsmanden anbefaler disse forbrugere at henvende sig til deres bank for at bede banken om at tilbagebetale vederlaget for abonnementet.
Bankerne har i nogle tilfælde afvist at tilbagebetale pengene eller har henvist forbrugerne til først at klage til de erhvervsdrivende.
Sådan undgår du som webshop at komme i den situation, at pengene tilbageføres:
Hvis du sælger varer i en fordelsklub, hvor kunden tegner et abonnement, når den første vare bliver købt, stilles der meget strenge krav om, at det oplyses tydeligt, at kunden samtidig binder sig til et abonnement, og at kunden umiddelbart inden betalingen godkendes oplyses om, at der er indgået aftale om køb af en vare og et abonnement, hvad prisen for varen og abonnementet er (uanset at prisen de første 14 dage er 0 kr.), og betingelserne for at opsige aftalen samt en evt. bindingsperiode.
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en ”Kvikguide – Webshops salg af abonnementer”, hvor der er eksempler på, hvordan man kan præsentere oplysningerne, så det sikres, at kunden bliver tydeligt oplyst om, at han eller hun indgår en aftale om et abonnement. Følger du anbefalingerne i guiden, er du sikker på at leve op til reglerne, og dermed burde du også kunne undgå, at bankerne tilbagefører pengene.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk