Gemt

Flere offentlige myndigheder og organisationer sætter acceptable tidsfrister for udbud op mod sommerferien

Offentlige myndigheder og organisationer har en tendens til at sende opgaver i udbud, lige inden de selv går på sommerferie. Dansk Erhverv undersøger i denne analyse dette års tendenser.

Nyhed

45. Flere offentlige myndigheder sætter acceptable tidsfrister for udbud op mod sommerferien

pdf

Download

Analyse nr. 45|2019 - september

Offentlige myndigheder og organisationer har en tendens til at sende opgaver i udbud, lige inden de selv går på sommerferie. De seneste 10 år er mellem 187 og 341 offentlige udbud blevet offentliggjort i uge 26 eller 27, disse uger er ofte de sidste travle uger, inden store dele af virksomhederne lukker ned og medarbejderne går på sommerferie.

Det er i udgangspunktet ikke et problem, at offentlige myndigheder og organisationer udbyder opgaver, lige inden de selv går på ferie i uge 26 eller 27. Men hvis de samtidig gerne vil have de bedste og mest kvalificerede virksomheder til at byde på opgaven, kan det blive et problem, hvis de laver urealistiske tilbuds- og anmodningsfrister. Det er Dansk Erhvervs vurdering, at opgaver der bliver udbudt i uge 26 og 27 med tilbuds- og anmodningsfrister i uge 33 eller tidligere, er uacceptable og urealistiske, da virksomhederne får svært ved at udarbejde det bedste tilbud hen over sommerferien. En hensigtsmæssig frist, for opgaver udbudt i uge 26 eller 27, vil derimod være fra uge 34 og frem, fordi det giver virksomhederne mulighed for at få alle nødvendige medarbejdere tilbage fra ferie og tilstrækkelig med tid til at udarbejde kvalificerede tilbud.

Sidste år i sommerferien offentliggjorde Dansk Erhverv en analyse, der vidste, at 67 pct. af de offentlige udbud, der blev offentliggjort i uge 26 eller 27 2018, havde tilbuds- eller anmodningsfrist i løbet af skolernes sommerferie eller ugen efter (ugerne frem til og med uge 33). Nye beregninger fra Dansk Erhverv viser, at der i år er flere offentlige myndigheder og organisationer, der har lavet acceptable tidsfrister for opgaver udbudt i uge 26 og 27, hvilket er en positiv udvikling, da der i perioden 2016-2018 har været udbudt flere opgaver med uacceptable tidsfrister.

Fra 2010 til 2015 gik udviklingen ellers den rigtige vej og det offentlige planlagde flere sommerudbud med frister, der ikke lå i skolernes sommerferien. De nye beregninger fra 2019 tyder derfor på, at vi er på rette vej igen, hvilket også er vigtigt, da det kan skade konkurrencen og i sidste ende betyde, at det ikke er de mest velegnede virksomheder, som vinder opgaven, hvis tilbuds- eller anmodningsfristen ligger i sommerferien. Derfor kan det også være et problem for det offentlig-private samarbejde, og i sidste ende koste danske borgere skattekroner, hvis det offentlige ikke får løst opgaverne på den bedste og mest effektive måde. Dansk Erhverv ser derfor meget positivt på denne udvikling.

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Morten Jung

Branchedirektør for OPS
Medarbejderprofil