; ;
Gemt

Politisk arbejde for oplevelses-økonomien er langt fra slut

07. december 2020

Der er søndag indgået aftale om Finansloven for 2021. På den positive side kan nævnes, at der samlet er afsat 750 millioner kr. i hjælp til hoteller, restauranter og andre virksomheder, der lever af turister og oplevelser. Blandt andet gennemføres Dansk Erhvervs forslag om skattefritagelse af arbejdsgiverbetalt gavekort til oplevelsesøkonomi.


I lyset af nye restriktioner og efter massive udfordringer i mere end otte måneder for oplevelsesøkonomien, så er der desværre ikke tid til juleferie endnu. Oplevelsesøkonomien blev ramt først, suverænt hårdest og i længst tid.

Derfor skal der politisk fastholdes fokus på oplevelsesøkonomien. Dansk Erhverv fokuserer i den næste tid især på følgende:

  • Videnskabeligt testprojekt. Der skal banes vej og skaffes finansiering på 52 millioner kr. til det videnskabelige testprojekt, som Dansk Erhverv i samarbejde med blandt andre Divisionsforeningen og Dansk Live igennem måneder har forberedt. Projektet skal sikre, at mennesker i 2021 sundhedsmæssigt forsvarligt kan samles til fodbold, musik og konferencer.

  • Skattefritagelsen af arbejdsgiverbetalt gavekort til oplevelsesøkonomien. Dette er positivt,  men må desværre siges at være langt fra Dansk Erhvervs forslag om at udvide boligjob-ordningen til også at dække oplevelsesøkonomien. Et fradrag her vil for alvor have effekt, når oplevelsesøkonomien genåbnes.

Der er flere andre væsentlige udeståender. Hjælpepakkerne er ad flere omgange blevet forlænget. Der udestår dog stadig statsstøttegodkendelser af de seneste forlængelser. Netop statsstøttegodkendelserne er en hovedpine - og har en afgørende rolle for kompensationsmulighederne for særligt oplevelsesøkonomien.

Desuden mangler der at blive leveret på den politiske aftale fra den 27. oktober. Der blev i store dele af oplevelsesøkonomien tændt håb om, at virksomheder med ingen eller meget lille omsætning kunne gå i ’dvale’ og modtage kompensation for løn og faste omkostninger.

Endelig er det betimeligt at huske på den langsigtede forbedring af turismeerhvervets konkurrenceevne. Konkurrencen om turisterne bliver hård, når samfundene genåbnes. Derfor vil det være oplagt med et eftersyn af moms og afgifter, der hæmmer konkurrenceevnen.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil