{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
16. juni 2020
Hvis der for alvor skal sættes skub i den grønne omstilling, er forbrugernes adfærd et essentielt indsatsområde. Og der er meget at hente - især hvis virksomhederne og kunderne får mere indsigt i bæredygtighed. Det er en af konklusionerne i rapporten fra Klimapartnerskabet for Handel.
”Handelsbranchens nye mål er at påvirke danskernes forbrug af varer, så det år for år frem mod 2030 påfører miljøet den globalt set lavest mulige klimabelastning, og at danske forbrugere og kunder får nye indsigter i bæredygtigt forbrug og handler derefter,” siger Michael Løve, der er formand for Klimapartnerskabet for Handel samt direktør for Netto.
Selvom handelsbranchen ikke er blandt de største CO2-syndere, har branchen potentiale til at gøre en stor forskel. Gennem virksomhedernes indkøb, aftaler og videndeling med andre virksomheder, kan branchen sikre klimavenlige produkter og løsninger, samt påvirke forbrugernes køb og adfærd direkte.
”Handelsbranchen er en dynamisk og international branche. Det skal bruges til at finde nye klimavenlige løsninger og produkter – ligesom vi kan skubbe gode danske klimaløsninger og produkter ud i verden,” siger Michael Løve.
Fælles indsats er nødvendig
Hvis man ser på varer og tjenester, også dem, der importeres og eksporteres, havde Danmark i 2015 et drivhusgasudslip på 71 millioner ton CO2 ifølge CONCITO. Derudover estimeres det, at hver dansker i gennemsnit udleder 3 ton CO2 fra forbrug af fødevarer og 4,5 ton CO2 fra forbrug af ”ting og sager” (tøj, møbler, elektronik etc.).
Der er således et betydeligt potentiale for handelsvirksomhederne for at medvirke til at reducere klimaaftrykket i Danmark og i verden.
”Udgangspunktet for arbejdet i klimapartnerskabet har været, at handelsbranchen i høj grad består af små og mellemstore virksomheder, og denne rapport afspejler, at alle skal være en del af den fælles indsats, der er nødvendig for, at vi lykkes med at skabe et klimavenligt samfund,” siger Michael Løve.
Klimapartnerskabet for Handels arbejde er ikke gået ubemærket hen. Rapporten har blandt andet fået ros fra Det uafhængige ekspertorgan, Klimarådet: 'Klimarådet roser anbefalinger fra Klimapartnerskabet for Handel'
Klimapartnerskabet for Handel roses især for internationalt udsyn, fokus på reelle ændringer i forbrugeradfærden samt ambitiøse reduktionsmål for madspild og genanvendelse af tekstiler.
Klimapartnerskabet for Handel oversendte den 16. marts en lang række anbefalinger til regeringen, der viser vejen til CO2-reduktioner i handelssektoren.
Handelsbranchen påvirker klimabelastningen gennem alt det, vi handler med, hvorfor Klimapartnerskabet for Handel har identificeret tre overordnede anbefalinger:
Disse tre overordnede anbefalinger indeholder, ligesom resten af klimapartnerskabets anbefalinger, både anbefalinger til regeringen og handlens egne initiativer.