; ;
Gemt

Krisen accelererer trends

Som adm. direktør i Deloitte arbejder Anders Dons med viden og data. Hvilken fremtid ser topchefen i dataene, og hvad gør han, når der pludselig ikke er data til at fortælle om fremtiden?

Nyhed

08. september 2020

Under corona-krisen vandrede Anders Dons med ledere, politikerog medarbejdere i Charlottenlund Skov ikke langt fra hans hus.  

”Når man går sammen, kan man ikke løbe væk fra hinanden, når man bliver uvenner. Eller jo. Det kan man, men man kommer ikke så langt. Jeg havde mange svære og gode samtaler. Det er utroligt, hvor meget vi kerer os om hinanden; det gør ondt at afskedige folk; og det gør ondt, når en stor global virksomhed går fra indeks 100 i salg til indeks 5 i løbet af få dage. Det forventes, at en leder altid har løsningerne. Men i begyndelsen af corona-krisen havde ingen den rigtige løsning.” 

… men hvad var din løsning? 

”Man slipper aldrig afsted med at fortælle andet end sandheden. Bare vær ærlig.” 

(Administrerende direktør, Anders Dons, Deloitte)

Speed over beauty 
En analyse fra Dansk Erhverv fra maj viser, at knap syv ud af ti rådgivervirksomheder oplevede en faldende omsætning som følge af corona-krisen på omkring 35 procent – en følelse som også har sat sig i Anders Dons og Deloitte. 

”Lige før sommeren havde vi et stormøde for Deloittes 2800 medarbejdere i Danmark. Jeg spillede et klip fra Mette Frederiksens tale den 11. marts, hvor hun lukkede Danmark. Jeg tror, alle fik gåsehud. Jeg gjorde. Den første indskydelse i Deloitte var sikkerheden for vores cirka 300.000 ansatte verden over. Samme aften, som Mette gik på talerstolen, skrev jeg til alle Deloittes medarbejdere i Danmark om ikke at møde på arbejde dagen efter. Og så begyndte jeg at sende daglige mails, der fortalte præcist, hvad jeg vidste og ikke vidste. Jeg brugte den data, vi havde til rådighed. Men på det tidspunkt kendte vi ikke til mørketal og infektionstal, så der var meget gætteri.” 

Hvordan havde sådan en ærlig talknuser som dig det med alt det gætteri? 

”For det første, så blev corona-krisen en øvelse i speed over beauty. Når man tager et billede, vil man normalt gerne tage 100 billeder, før man fanger det rigtige. Den luksus har man ikke i krisetid. For det andet arbejdede vi med non negotiables, som betød, at hvis vi eksempelvis var i gang med at investere i et nyt langsigtet forretningsområde, så skulle det føres til dørs. Og til sidst hjalp mine daglige beskeder også. Mit motto er: Hvad man kan forklare, kan man forsvare. Så længe vi blev ved med at overholde de tre, så kunne jeg se mig selv i spejlet.” 
 
Konsulentstop og bænkevarmere 
Deloitte gik ind i krisen med et par bøjede ribben og en forstuvning. Staten skal i 2020 spare 327 millioner kroner på eksterne konsulenter og 855 millioner kroner frem mod 2023. Det betød, at mange opgaver allerede forsvandt ud aDeloitte før krisen. Derfor endte Deloitte med at afskedige 100 ansatte, inklusiv 40 i dens konsulentafdeling ved udgangen af marts. I maj sagde man farvel til yderligere 100 ansatte i andre dele af forretningen.  

”Det kan lyde hårdt. Men de første havde allerede siddet på bænken i nogle måneder på grund af konsulentstoppet. Omvendt havde vi allerede tegnet kontrakt med 300 unge mennesker, som begynder her efter sommerferien – og ikke en eneste af de kontrakter skulle rives i stykker. De skal have en chance for at komme ind på arbejdsmarkedet. Og så tror vi, at ddygtige mennesker, der har fået en karriere hos os, nok skal få et nyt arbejde.” 

Investering i fremtiden 
Der florerer et billede på blandt andet LinkedIn, som spørger, hvad der inspirerede virksomheder til at begynde deres digitale transformation. Var det deres CEO, deres CTO eller COVID-19? Corona-krisen har accelereret den digitale transformation i Danmark og resten af verden. 

”Vi ved, at en krise vil accelerere trends, der allerede er i gang. Før den finansielle krise var der eksempelvis trends om at styrke den finansielle industri, som efterfølgende blev accelereret. De trends, der bliver accelereret nu, er digitalisering og bæredygtighed.” 

Deloitte har før sommerferien afleveret en stor analyse af millennials’ syn på verden og virksomhederne, der konkluderer, at hvis virksomheder skal gøre sig håb om at få næste generation som ansat eller forbruger, så skal virksomhederne være bæredygtige. 

”Vi bliver nødt til at stå sammen for at accelerere forskning og udvikling generelt og inden for bæredygtighed specifikt. Danmark har ligget okay med tre procent af BNP i offentlig støtte til forskning oudvikling, men vi må ikke begynde at slække på den front.” 

Georg Gearløs’ bæredygtighedsagenda 
I dag arbejder Deloitte og mange andre virksomheder med FN’s verdensmål. I samarbejde med Deloitte er Danmarks Statistik begyndt at måle fremdriften af FN’s mål som det første land i verden for at kunne dokumentere, hvad der virker. Snakken om dokumentation og data tænder en gnist i Anders Dons’ øjne: 

”Vi skal samle data for at vide, om vi gør det rigtige. Ellers famler vi i blinde. FN’s mål er helt afgørende. De 17 mål gav os et fælles sprog og et klart mål. Danmark er godt med, men vi er jo slet ikke i mål. Nu skal vi flytte bæredygtighed fra at være en knappenål i et jakkesæt til handlekraft. Danmark har en forpligtelse til at skubbe den her agenda, fordi vi er så langt foran resten af verden.” 

Hvordan oplever Deloitte selv bæredygtighedsagendaen? 

”Det stiller store krav til os som virksomhed. Når vi skal ansætte, skal vi kunne sige med troværdighed, at vi godt tør blande os og have en holdning – også når den ikke er populær.”  

I februar 2020 fremlagde Deloitte en klimaplan, der blandt andet argumenterede for CO2-kvoter, hvilket landede Anders Dons øgenavnet Georg Gearløs. 

"Det er vi faktisk super stolte over, for han er faktisk en mægtig rar og dygtig fyr, der sikrer, at Anders And og Andeby kommer helskindet igennem selv de mest krævende – og ofte livstruende – udfordringer. Jeg er stolt på mit firmas vegne, når vi går ud, hvor vi ved, vi får tæsk. Fordi, vi tror, det er det rigtige at gøre – også selvom mine partnere sætter spørgsmålstegn ved, om vi behøver at gå helt så langt. Det behøver vi.” 

 

Lektien fra corona-krisen 
Selvom Anders Dons mener, at det var en god idé at lukke landet ned og introducere hjælpepakkerne, så mener han, at der er lektier, vi kan tage med fra corona-krisen. 

”Hvad har vi lært indtil videre? Det var en god beslutning at lukke landet ned for ikke at overbelaste hospitalsvæsnet. Hjælpepakkerne ramte måske ikke helt rigtigt, men speed var vigtigt – ikke beauty. Genåbningen har derimod været for sjusket. For lidt datadreven. Regeringen fortalte ikke, hvilke beslutninger der var datadrevne, og hvilke der var politiske. Det er dataene, der skal fortælle, hvordan vi skal lukke ned, og hvornår det er trygt at åbne op.” 

Du kan godt lide data? 

”Data gør det i hvert fald nemmere at træffe beslutninger. Jo mere og bedre data, des mindre gætteri om fremtiden.” 

Det nye normale 
Deloitte arbejder med fire fremtidsscenarier for verden efter corona-krisen.  

”Scenarie et er, at corona-krisen er en forbipasserende storm. Forfærdeligt i et øjeblik, men det bliver okay igen, og verden vil efterfølgende accelerere digitalisering og bæredygtighed. Det andet scenarie er, at stater bliver mere nationalistiske, og samarbejder bryder sammen. Det vil være en katastrofe. Det tredje scenarie er, at store virksomheder, der begynder at tage et medansvar, som normalt varetages af stater. Det fjerde og sidste scenarie er, at de næste 100 år kommer til at tilhøre Østen, det vil sige Kina, Sydkorea, Vietnam og Indien, fordi de kommer ud af krisen på en måde, der er meget stærkere på grund af de metoder, de anvender.” 

Hvilket scenarie er mest sandsynligt? 

”Hvis EU ikke holder sammen. Hvis Trump bliver genvalgt. Så er vi på vej ned ad en nationalistisk sti. Nu ville det være rart at have noget data, men som optimist tror jeg, at EU holder sammen. Jeg tror, vi får et lederskifte i USA. Jeg tror, vi taler med Kina om at spille efter samme markedsregler som os andre. Og så tror jeg, at langt flere virksomheder bliver mere bæredygtige og digitaliserede.” 

Sikke en masse tro, hvad skete der med dataene? 

”Selv Georg Gearløs må også nogle gange bare tro og håbe,” fortæller Anders Dons.