; ;
Gemt

Madsens mod på matematik

Administrerende direktør Bent Madsen, BL - Danmarks Almene Boliger, ønsker at sætte ny fokus på skole og uddannelse. I samarbejde med e-læringsvirksomheden Area9 Lyceum udfordrer han det pædagogiske parnas, blandt andet ved at kaste lommepenge efter eleverne for at deltage i matematikundervisning.

Nyhed

08. september 2020

"Sikke noget pjat"! 

Sådan reagerer BL’s administrerende direktør, Bent Madsen, på kritikken af, at de almene boligselskaber giver børn lommepenge for at lære matematik. 

 "Det virker. Eleverne får lommepenge for at udvise ihærdighed, det er ikke karakterpenge. Samfundsøkonomisk vil det være millioner værd at brede ud, og i den sammenhæng blegner lommepengenes størrelse. Vi har i forvejen gode erfaringer med at give børn i vores boligområder lommepenge for at rydde op, gøre rent eller gå til hånde på anden vis," tilføjer han. 

"Mod på matematik" er en digital platform udviklet af e-læringsvirksomheden Area9, der samarbejder med BL - Danmarks Almene Boliger om initiativet. Formålet er at hæve karaktererne hos børn, som er fagligt udfordrede i matematik, og dermed øge deres chancer for at få en uddannelse og klare sig godt resten af livet. 

(Tv. administrerende direktør, Bent Madsen, BL - Danmarks Almene Boliger. Th. grundlægger og administrerende direktør,  Ulrik Juul Christensen, e-læringsvirksomheden Area9 Lyceum. Urbanplanen på Amager.)

Børnene lærer også at lære 
BL’s engagement skyldes, at børn, der bor i almene boliger, generelt klarer sig dårligere i skolen med et karaktergennemsnit i eksempelvis matematik på 5,6 end deres øvrige jævnaldrende i Danmark, der får 6,9 i gennemsnit i matematik.  

Det er ikke, fordi Bent Madsen selv havde problemer med matematik i skolen. Som cand.polit. skulle det teoretiske grundlag på det punkt være i orden. Han peger på, at matematik er et eksakt fag og specielt godt egnet som pædagogisk springbræt:  

"Matematik er let at programmere, og det er et fælles 3. sprog, hvis indhold ikke farves af børnenes arv og miljø og andre forskelle i forudsætninger. Med Area9’s pædagogiske metode lærer børnene ikke alene matematikde lærer også at lære. Dermed bliver børnene også bedre til at lære fag som dansk, engelsk og geografi."

Børnene går aldrig i stå 
Belønningen med lommepenge er skruet sådan sammen, at eleverne får 56,72 kroner for hvert modul, de gennemfører. ”Mod på matematik” består af 20 moduler, svarende til højst 1.134,40 kroner. E-læringsmaterialet er bygget op med avancerede algoritmer. Hvis børnene undervejs har svært ved noget, ændrer systemet strategi og prøver på en anden måde. På den måde går børnene aldrig i stå under læringen.  

Hvorfor kaster BL sig ud i at undervise børn, der bor i almene boliger? Skal BL ikke bare skaffe dem tag over hovedet, og så lade skolen undervise? 

"Det er en del af vores DNA at løfte de udfordrede børn i almene boliger ud af deres situation. Uddannelse er en integreret del af velfærdssamfundet, og vi ønsker at sætte ny fokus på skole og uddannelse. Målet er der ingen diskussion om, for det gælder som altid om at kunne læse, skrive og regne. Det er den sejr for det enkelte menneske, der tæller i det lange løb - lommepengene er kun til at sætte løbet i gang," fastslår Bent Madsen. 

Vi skal lære i vores eget tempo 
Hos samarbejdspartneren om ”Mod på matematik”, Area9, siger grundlægger og administrerende direktør Ulrik Juul Christensen, at ”test er den bedste måde at genere folk på!” 

Han ønsker plads til forskellighed: 

"Derfor skal vi lære i vores eget individuelle tempo," mener han.  

Selv om matematik er et eksakt fag, så kan ethvert fagområde ifølge Ulrik Juul Christensen kobles på Area9’s e-læringssystemer. Foreløbig har virksomheden udviklet cirka 2.000 forskellige faglige retninger, som løbende vedligeholdes med nyt indhold.  

Forretningsmodellen bygger på, at virksomheder og uddannelsesinstitutioner abonnerer på undervisningsprogrammerne. 

Opgør med ørkesløse skriftlige opgaver 
Ulrik Juul Christensen afviser, at Area9’s e-læringsværktøj er bevidstløst terperi tilsat nymodens pædagogik: 

"Vores e-læring skal være af en kvalitet som de bedste velmenende lærere, og ikke dem med den sædvanlige plade, der opfattes som volapyk. Læringssituationen går galt, hvis den ikke er konstruktiv, for eksempel hvis du får følelsen af at blive gjort til grin."

Er de undervisningsprogrammer, du har udviklet, et opgør med din egen skoletid? 

"De er et opgør med ørkesløse skriftlige opgaver og et opgør med, at vi skal lære på tid. Vi giver desværre karakterer efter, hvor hurtige elever og studerende er til at lære, og ikke efter hvor dygtige de kan blive. Hvorfor har jeg aldrig forstået. Der skal være tid til at lære stoffet ordentligt og med en uendelig tålmodighed som en bedstemor."

Ingen tabere 
Ulrik Juul Christensen havde ikke selv specielt vanskeligt ved matematik i skolen. Men han medgiver, at det er et svært fag: 

"Alle har på et tidspunkt lidt nederlag i matematik. Det gjorde Einstein også. Derfor er det ikke så mærkeligt, hvis Muhammed fra en af de almene boligforeninger kan have svært ved det. Men i ”Mod på matematik” får han aldrig et nederlag."

Ulrik Juul Christensen blæser også på kritikken af, at eleverne får lommepenge for at lære matematik: 

"En af drengene blev på TV spurgt, om ikke han ville droppe matematikken, når han ikke længere fik penge for det. Det afviste han blankt og understregede blot, at det var fedt at få penge for noget af det. Det bekræfter det, vi ved andre steder fra, at belønning for at yde en indsats virker. Det er jo ikke de traditionelle karakterpenge, hvor man belønnes for resultatet. Jeg tror ikke på konkurrence i en læringssituation, og ved at belønne indsats i stedet for resultater bliver der ingen tabere."

Fakta: Mod på matematik 

  • E-læringsmateriale udviklet af virksomheden Area9. 
  • Målrettet børn i 6. klasse i almene boligbebyggelser og rullet ud af BL - Danmarks Almene Boliger. 
  • Børnene får lommepenge, 56,72 kr. for hvert modul, for at deltage i matematikprojektet. 
  • Hvert modul tager cirka 1 time at løse, og der er 20 moduler. 
  • Matematikopgaverne løses via en app på mobil eller tablet. 
  • I pilotfasen deltog der børn fra Rønne, Fredericia, Gellerup, Horsens og Kokkedal. Nu er der projekter i gang i Ringkøbing-Skjern, Tilst, Rønne, Ikast, Randers, Sønderborg, Lemvig, Svendborg og Kalundborg. De er alle i forskellige stadier, blandt andet fordi corona-krisen har gjort det nødvendigt hos mange at holde en pause i forløbet.