Gemt

Julehandlen sprængte forventningerne – som forventet

06. januar 2021

Øgede coronarestriktioner fik forbrugerne til at skrue gevaldigt op for julegaveindkøbene på nettet. 

Da Dansk Erhverv før jul spurgte netbutikkerne, hvordan julesalget gik, var der stor optimisme. 8 ud af 10 netbutikker vurderede, at julesalget levede op til forventningerne, som eller var ganske høje; 27 % af netbutikkerne forventede, at salget ville vokse med mindst 50 % i forhold til 2019, og hver femte forventede en stigning på mindst 100 %. 

På den anden side af julen kan vi konstatere, at den sidste periode af julesalget ikke skuffede. I en rundspørge blandt Dansk Erhvervs medlemmer svarer et stort flertal, at julesalget fortsatte helt frem til juleaften og simpelthen sprængte forventningerne. 

Det bliver understøttet af tal fra Nets, der viser, at der hos de 100 største netbutikker hos Nets var over tre gange så mange køb på lillejuleaften i forhold til sidste år (2019). Det samlede onlinesalg i december hos de 100 største webshops var 87% over december 2019. 

Forventningerne var tårnhøje efter et hæsblæsende år og en rekordstor Black Week, men de blev alligevel sprængt. Det havde jeg faktisk også forventet, for det stak virkelig af i de sidste uger op til juleaften. Dermed sluttede et helt ekstraordinært år med et helt ekstraordinært salg online,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Han forklarer videre, at forbrugernes købelyst ikke er stilnet af hen over nytår og de første dage i 2021. 

Der er stadigvæk stor travlhed i netbutikkerne, og med de nye restriktioner og øgede smitte vil det ikke ændre sig det næste lange stykke tid.” 

Rekordmange pakker 
Danskernes mange køb på nettet har givet ekstra travlhed hos logistikvirksomhederne, der drøner land og rige rundt med propfyldte varebiler. Der har været tryk på under hele coronakrisen, men årets to sidste måneder har været særligt travle, siger Karsten Klitmøller, direktør for GLS Danmark. 

”Vhar set en julehandel, der har været flere niveauer over det, vi har set tidligere år. Totalt set har vi haft 38% flere pakker igennem vores system i november og december 2020 end året før. November i sig selv var 46% højere i 2020, mens december var 31% højere. Specielt pakker til private har haft en markant fremgang. Her oplevede vi i november 2020 69% flere pakker og i december 38% flere pakker. Men også levering til erhverv har haft en vækst i pakkemængden - her ligger væksten på ca. 10% i begge måneder i forhold til året før. 

Hos PostNord Danmark har udviklingen været den samme, forklarer pakkechef Lene Reipuert. 

Vi har oplevet en helt enorm vækst i antallet af pakker, som vi skulle ud med i forbindelse med julehandlen i år. Siden ugen med Black Friday og frem til juleaften har vi leveret 52 % flere pakker end i samme periode 2019. Det er helt vildt, og alle tidligere pakkerekorder er slået i år. Heldigvis er det gået utrolig godt i vores peak-periode. Egentlig burde det ikke kunne lade sig gøre at få så store mængder igennem på så kort tid, med den kapacitet vi har, men med god planlægning og nogle medarbejdere, der har knoklet og været helt fantastiske gennem jule-perioden, så lykkedes det alligevel. 

Juleanden og nytårschampagnen blev købt online 
Det er langt fra kun julegaver, som danskerne købte flere af på nettet. Julemenuen og drikkevarerne til nytårsaften blev i stor stil også klaret hjemme fra sofaen. Det bekræfter Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com, som har haft en eksplosiv vækst under coronakrisen.  

Vi har haft en rigtig flot salgsuge op til jul og nytår. I ugerne 50-52 endte vi med en fordobling i salget, sammenlignet med sidste år. Op mod nytår er champagne naturligvis en nødvendighed, hvor salget er steget med mere end 200%. Dertil har vi set, at flere kunder generelt har lagt flere varer i kurven op til nytår og generelt købt bredere ind i vores sortiment end hidtil. Dermed blev det den klart største jul hos nemlig.com nogensinde. 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil