Gemt

Forbrugerombudsmanden vil gribe ind over for Wish.com i principiel sag

04. marts 2021

Markante prisfald og urealistiske førpriser får Forbrugerombudsmanden til at rette blikket mod Wish.com. Det glæder Dansk Erhverv, som kæmper for, at markedspladserne skal følge de samme regler som andre virksomheder. 

Wish.com er takket være et kæmpe arsenal af produkter, aggressiv prismarkedsføring og konkurrenceforvridende markedsføring på kort tid blevet blandt de ti største netbutikker i Danmark.

Netop den aggressive prismarkedsføring, der ofte lokker forbrugere med besparelser på over 90 %, får nu Forbrugerombudsmanden til at kaste et kritisk blik på e-handelsgiganten.

”Førpriserne på Wish virker umiddelbart urealistisk høje. Der er besparelser på helt op til mere end 90 procent, og det giver forbrugeren et indtryk af, at man får et rigtig godt tilbud. Men hvis førprisen ikke er rigtig, er forbrugeren blevet vildledt og har ikke truffet sit valg på grundlag af korrekte oplysninger, siger Eva Sjøgren, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, til Politiken.

”Udfordringen er bare, at Wish.com fralægger sig et hvert ansvar. Hvis de overhovedet reagerer på klager, siger de blot; ”det er ikke os, der bryder reglerne, det er dem, der sælger via os”. Den holdning ville aldrig gå for nogen danske butikker eller netbutikker. Det er dybt konkurrenceforvridende."

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv.

 

Mulig politianmeldelse
Forbrugerombudsmanden er i øjeblikket ved at vurdere, om sagen om for høje førpriser skal meldes til politiet. Det vil så fald være en principiel sag, da Forbrugerombudsmanden vil argumentere for, at Wish.com er ansvarlig for både priser og produkter. Digitale markedspladser som Wish.com hævder selv, at de ikke er ansvarlig for hverken varerne eller markedsføringen, og at de kun er formidlere, som blot lægger ”markedsplads” til.

”Hvis en handelsplatform promoverer varer, bruger pressalgsteknikker og tjener på det, så er det vores opfattelse, at den har et selvstændigt ansvar for markedsføringen. Men i sidste ende er det en domstol, der må tage stilling til det”, siger Eva Sjøgren.

Wish skal spille efter samme regler som konkurrenterne
Dansk Erhverv har længe opfordret de danske myndigheder til at kigge nærmere på Wish.com og lignende markedspladser, og vi deler Forbrugerombudsmandens opfattelse af, at de digitale markedspladser er ansvarlige for de produkter, de sælger, og måden de markedsføres på.

”Der er mange problemer med Wish. Priserne er i strid med reglerne angivet uden moms, uden at det er tydeligt, og der anføres meget store besparelser, uden at førpriserne nogensinde har været gældende. Samtidig viser adskillige undersøgelser fra blandt andre Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk, at produkterne ikke lever op til EU’s produktsikkerhedsregler, og at der sælges kopivarer” siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv, og uddyber.

”Udfordringen er bare, at Wish.com fralægger sig et hvert ansvar. Hvis de overhovedet reagerer på klager, siger de blot; ”det er ikke os, der bryder reglerne, det er dem, der sælger via os”. Den holdning ville aldrig gå for nogen danske butikker eller netbutikker. Det er dybt konkurrenceforvridende, og derfor mener vi, at markedspladserne skal pålægges et ansvar – også for produktsikkerheden. Når de er de første, der bringer en vare på markedet i EU, er de digitale importører og skal have ansvar som importør,” siger Lone Rasmussen.

Behov for europæisk løsning
Det er ikke kun i Danmark, at myndighederne er begyndt at kigge Wish efter i sømmene. I Frankrig undersøger myndighederne ligeledes, om Wish sælger kopivarer og bruger ulovlige førpriser.

Dansk Erhverv hilser de enkelte landes undersøgelser velkomne, men problemet med de ansvarsfrie markedspladser bør løses på europæiske niveau. Den nye Digital Service Act (DSA), som danske Margrethe Vestager står i spidsen for, tager fat på en del af problemet, da den fastslår, at online markedspladser skal sørge for, at ulovlige eller farlige varer fjernes fra hjemmesiderne, hvis de bliver gjort opmærksomme på det. Det er dog utilstrækkeligt siger Lone Rasmussen.

”Markedspladserne bør slet ikke kunne sælge varer, før de har sikret lovligheden og sikkerheden af dem. Det gør jo forbrugerne til forsøgskaniner og giver markedspladserne en urimelig fordel.”

”Det vil vi gerne have ændret, og derfor håber vi, at Forbrugerombudsmandens undersøgelse og mulige politianmeldelse kan være et skridt i den rigtige retning.”

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil