; ;
Gemt

Nye tal: Kunstig intelligens skaber virkelige resultater i de danske virksomheder

28. september 2021

Hver fjerde virksomhed med mere end 10 ansatte bruger kunstig intelligens i dagligdagen, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Brugen af AI vokser også i e-handelsverdenen, hvor virksomhederne blandt andet strømliner logistikken og forbedrer kunderejsen ved hjælp af kunstig intelligens. 

Skulle man være i tvivl om, hvorvidt AI har fundet vej til de danske arbejdspladser, skal man kigge med i de nye tal fra Danmarks Statistik. De viser, at 1 ud af 4 danske virksomheder med mere end 10 ansatte benytter sig af AI, og 9 ud af 10 virksomheder med mere end 250 ansatte oplevede, at brugen af AI skabte gode resultater for dem. 

Fra hokuspokus til bedre bundlinje  

71 % af virksomhederne oplevede en effektivisering af arbejdsgange og godt halvdelen af virksomhederne vurderede, at deres produkter og/eller services blev bedre som følge af AI.  

"Adgangen til avancerede algoritmer og AI er i den grad blevet udbredt, og der er i dag stort set ikke det område, hvor vi ikke ser det anvendt. Det kan være alt fra logistik til forecasting og personalisering af kunderejsen eller almindelige manuelle kontorarbejdsgange"

-Brian Holmgård Kristensen, Relewise

For 4 ud af 10 skabte kunstig intelligens større indtjening, og 40 % vurderede, at deres beslutningsgrundlag blev bedre. 1 ud af 3 oplevede en positiv indvirkning på udvikling af nye produkter, ydelser og/eller tjenester.

 

”Det er rigtig interessante tal, der viser, at kunstig intelligens nu skaber ganske virkelige resultater for de danske virksomheder,” lyder det fra Jens Wedenborg, chefkonsulent i Dansk Erhverv.  

Det kan Stefan Funch fra A&O Johansen skrive under på. For godt fire år siden besluttede virksomheden at kigge nærmere på kunstig intelligens, der med Stefan Funchs ord stadig var noget ”hokuspokus”. 

”Men vi lavede en churn-test, hvor vi kiggede tilbage på to års kundedata for at forsøge at identificere de kunder, der havde forladt os, ud fra en række parametre. Vi kunne selv identificere 30 % af dem, men den kunstige intelligens kunne finde 70 %, fordi den kunne håndtere så mange flere parametre,” siger e-handelsdirektøren. 

Netbutikkerne er godt med 

A&O Johansen er langt fra den eneste e-handelsvirksomhed, der alene kaster sig over automatisering og AI. Dansk Erhvervs Logistikanalyse 2021 viser, at 4 ud af 5 store netbutikker har automatiseret i en eller anden grad, når det handler om logistik, mens det gælder for 30% af de små og halvdelen af de mellemstore. 

"AI er en del af flere af disse løsninger, så det bekræfter, at det er blevet en stor hjælp i mange virksomheder, ” forklarer Jens Wedenborg. 

"Vi kunne selv identificere 30 % af dem, men den kunstige intelligens kunne finde 70 %, fordi den kunne håndtere så mange flere parametre."

- Stefan Funch, A&O Johansen.

Logistikken er dog langt fra det eneste område, hvor den kunstige intelligens rykker ind, forklarer Brian Holmgård Kristensen, adm. direktør og medstifter i Relewise, som hjælper virksomheder med personalisering på baggrund af AI.  

"Adgangen til avancerede algoritmer og AI er i den grad blevet udbredt, og der er i dag stort set ikke det område, hvor vi ikke ser det anvendt. Det kan være alt fra logistik til forecasting og personalisering af kunderejsen eller almindelige manuelle kontorarbejdsgange. Og det, der i dag er forbeholdt de helt store spillere, er i morgen tilgængeligt for de mindre up-coming virksomheder. Samtidig er det danske marked fyldt med innovative virksomheder, der leverer løsninger af høj international kvalitet inden for automatisering og AI på snart sagt alle områder, så der er ingen undskyldninger for ikke at komme i gang.” 

Manglende viden står i vejen 

Brugen af AI kan altså være en rigtig god ide, men alligevel er der stadig en del, som ikke har kastet sig over den kunstige intelligens. Det skyldes primært, at manglen på relevant viden og erfaring med teknologien, som 7 ud af 10 virksomheder svarer, og udfordringer med tilgængeligheden og kvaliteten af nødvendige data.  

”Det er nødvendigt, at vi starter det lange og seje træk for at uddanne flere på både bruger- og ekspertniveau, der har kendskab til anvendelse af kunstig intelligens. Udfordringen er stor hos især de mindre virksomheder, der her og nu kan overveje at søge hjælp hos SMV:Digital. Nogle større virksomheder kan endda overveje selv at tage affære og tilbyde træning på forskellige niveauer af relevans for den enkelte medarbejder,” siger Poul Noer, Fagchef for telepolitik i Dansk Erhverv. 

Kontakt

Digital Handel

Jens Wedenborg

Chefkonsulent
Teknologi, Digitalisering & Tele

Poul Noer

Fagchef for digital infrastruktur
Medarbejderprofil