; ;
Gemt

E-handelsanalysen marts: Stort potentiale for salg af brugte varer i danske netbutikker

26. april 2022

Hver tredje forbruger vil gerne købe brugte varer i danske netbutikker – blandt andet for at hjælpe klimaet og spare penge. Men kun hver sjette forbruger har rent faktisk gjort det. Den manglende mulighed for at røre produktet er den primære barriere, viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for marts 2022 

En nation af krejlere.  

Det er Danmark ofte blevet kaldt på grund af danskernes kærlighed for at købe og sælge brugte varer på eksempelvis Den Blå Avis, Facebook og loppemarkeder. 

I den senere tid har flere traditionelle netbutikker som Power og Ganni også kastet sig over salget af brugte varer. Spørgsmålet er derfor: Vil forbrugerne gerne købe brugte produkter i netbutikker, som oftest også sælger nye produkter?  

Ja, lyder det bestemt fra Jakob Højland, som er kommerciel direktør i Blue City, der sælger brugt forbrugerelektronik på nettet og i 15 butikker rundt i landet. 

”Der findes ingen konkrete tal på salget af brugt elektronik, men vi oplever, at markedet er i eksplosiv vækst, og at det er ekstremt efterspurgt. Det er nok, fordi det slår to fluer med ét smæk: det er både et mere bæredygtigt valg, og samtidig er det billigere end at købe nyt.” 

Læs mere om, hvordan du kommunikerer grønt og korrekt i vores guide om grøn markedsføring 

Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for marts 2022 bakker den udmelding op. Her svarer hver tredje forbruger, at de gerne vil handle brugte varer i netbutikker, og de angiver muligheden for at spare penge og belaste klimaet mindst mulig som de primære årsager til det.  

Generelt er det mest de ældre, der er villige til at handle brugt. 

 

Langt fra tanke til handling? 

Analysen viser dog også, at det kun er 16 procent af forbrugerne, der rent faktisk har købt brugte varer i en netbutik i løbet af de seneste seks måneder. Det er et interessant tal, der kan læses på to måneder, vurderer Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv. 

”Enten er der langt fra tanke til handling hos forbrugerne, eller også er der et stort potentiale for netbutikkerne, fordi forbrugerne gerne vil handle brugt, men endnu ikke har muligheden for det. Jeg ved det ikke, men jeg hælder til at tro det sidste.” 

Han henviser blandt andet Genbrugsindekset fra Den Blå Avis, der viser, at der blev oprettet 12,5 millioner nye annoncer fra private sælgere på DBA.dk i 2021: 

”Interessen for at købe brugt er der i hvert fald hos forbrugerne, og når hver tredje forbruger også gerne vil købe brugte varer hos netbutikker, så tror jeg, at vi fremover vil se flere virksomheder interessere sig for området.”   

Den vurdering er Jakob Højland enig i: 

”I øjeblikket er vi vidne til et paradigmeskifte, hvor det at købe brugt går fra at være noget, man ikke taler om, til noget, der rent faktisk forventes og foretrækkes af rigtig mange mennesker. Det kan også sammenlignes i gave-sammenhæng; for et par år tilbage var det helt utænkeligt, at du kunne tillade dig at give en brugt julegave. Nu er det billede ved at skifte, og vi oplever, at rigtig mange mennesker tænker brugt, inden de nødvendigvis går ud og kigger efter nyt.” 

Usikkerhed om kvalitet 

Mens muligheden for at spare penge og belaste klimaet mindst muligt lokker forbrugerne, så er det den manglende mulighed for at røre og teste produktet, der – sammen med usikkerhed om rettigheder – får forbrugerne til at holde sig fra at købe. 

“Det med at røre produktet er en velkendt barriere for e-handlen, hvor det især påvirker dagligvaresalget. Derfor ved vi også, at det ofte er noget, som forbrugerne bare skal over ved at prøve det. Men det er klart noget, man skal være opmærksom på i sin kommunikation,” siger Carsten Rose Lundberg. 

I Blue City anerkender Jakob Højland udfordringen, men – forklarer han – det kan løses. 

”Vi imødekommer det ved at stille 3 års garanti på de produkter vi sælger, og så har vi med 15 butikker i Danmark en omni-channel strategi, hvor kunderne kan kombinere online-handel med at komme ned og se se produktet. Til at underbygge det, kan vi se at over 50 procent af alle vores online-handler sker med click-n-collect, hvilket også underbygger tesen om, at folk gerne vil se produktet ved køb.” 

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for marts 2022 

 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent