Gemt

Halvdelen af B2B-indkøberne har frihed til selv at vælge leverandører – hvad får dem til at vælge til og fra?

28. april 2022

Nye leverandører findes via Google, mens dårlig service i form af forsinkelser, lang leveringstid og manglende kommunikation er den største dealbreaker for B2B'erne, viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse.  

Husk, at vi holder stor B2B E-handelskonference i Odense d. 15. JUN 2022 KL. 08.30-17.00. Tilmeld dig via linket. 

Det er ingen hemmelighed at konkurrencen på det digitale B2B-marked er benhård. Mange virksomheder er langt med at udvikle og tilbyde digitale løsninger, og det betyder, at indkøberne har mange muligheder for at vælge, hvem de vil handle med – også uden at bede om lov hos chefen. 

Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse for 2. halvår 2021 viser, at knap halvdelen af indkøberne frit kan vælge, hvem de vil handle med. 

”Det er et forholdsvist højt tal, der vidner om, at indkøberne har stor frihed. Det er selvfølgelig med til at skærpe konkurrencen hos leverandørerne,” siger Andreas Børresen, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

Google er indkøbernes ven 

Når indkøberne skal finde en ny netbutik, så søger de samme græsgange som ”almindelige forbrugere; de bruger Google og deres omgangskreds:

”Hvilket betyder, at det også for B2B’erne er vigtigt med en solid SEO-indsats. Det er også vigtigt med en tilstedeværelse på sociale medier, fordi indkøberne vægter sociale medier lige så højt som messer og information fra kørende sælgere, når de skal finde vej til nye netbutikker,” siger Andreas Børresen.  

Når indkøberne besøger nye netbutikker, kigger de især på pris og leveringstid.  

Indkøberne er også forbrugere 

Friheden til at vælge til giver også muligheden for at vælge fra. Men hvad er det, der kan få indkøberne til at droppe en leverandør? 

”Det kan siges ganske kort: dårlig service,” forklarer Andreas Børresen og uddyber: 

”Det dækker blandt andet over forsinkelser, lang leveringstid og manglende kommunikation. Og det understreger en vigtig pointe for B2B-virksomhederne: Du sælger stadig til almindelige mennesker, der er vant til at handle online i privat regi og dermed et højt serviceniveau. Det forventer de også, når de rykker fra sofaen til kontorstolen.”  

I den forbindelse er det også værd at kigge på de største barrierer for e-handel set med indkøbernes øjne. Her er dårlig hjemmeside og service nemlig også højt på listen.  

 

”Konklusion er, at indkøberne foretrækker nettet, men de stiller også flere og flere krav til leverandørerne, og hvis de ikke kan levere, så er det nemt at finde andre, der kan,” slutter Andreas Børresen.   

Hent B2B E-handelsanalysen 2. halvår 2021 ved at logge ind

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent