Gemt

Gør plads under træet – julegaverne fra e-handlen når frem inden jul

20. december 2022

Udbringning af pakker fra nethandlen har tryk på i disse dage, men alle julegaver når frem inden juleaften, lover post- og pakkedistributørerne. Vel at mærke hvis netbutikker afleverer dem til selskaberne senest onsdag.

 

Julegavekøb på nettet giver travlhed hos pakkedistributørerne. Hos GLS har niveauet for antal pakker i 2022 samlet set ligget på niveau med 2021, hos PostNord en anelse under 2021, mens DAO ligger 4-5% over sidste år. DAO oplevede, at Black Friday gav en ny rekord den 30. november i antal pakker på en enkelt dag.

Travlheden er også høj lige nu, da danskerne har haft gang i julegavekøb på nettet i weekenden 17-18. december.

”De mange køb i weekenden betyder, at alt er ude at køre lige nu. Men det går overraskende smidigt, og vi er sikre på, at alle pakker når ud inden juleaften, siger direktør Steen Kristensen fra GLS, og han tilføjer:

”Det gælder selvfølgelig kun, når vi senest onsdag har modtaget pakken fra netbutikken.”

Den samme melding kommer fra PostNord, mens DAO har lidt længere frist for at få pakken på vognen eller el-scooteren.

”Vi har dag til dag levering, så pakker vi får ind onsdag, omdeles torsdag. Absolut sidste frist er, at pakkerne kommer ind på vores terminaler fredag den 23/12 inden kl. 19:00. Så bliver pakkerne omdelt natten til den 24. december, lyder beskeden fra Hans Peter Nissen, adm. direktør hos DAO.

Pakkeshops klarer presset, når kunderne henter hurtigt

Danskerne har været gode til at hente de pakker, der er leveret til automater og pakkeshops, så i år bliver kunderne sparet for tidligere tiders lange køer.

”Med mere end 3.500 pakkebokse og 1.500 posthuse fordelt over hele Danmark, er vi godt stillet i forhold til vores samlede kapacitet. Vi har løbende oprustet pladsen på posthusene efter behov og samtidig kørt en konkurrence, der skulle give kunderne incitament til at hente deres pakker hurtigt. Begge tiltag, der ser ud til at have virket,” siger Stine Sander, Vice President Parcels, Retail and Communications PostNord Danmark.  

”Vi har haft mindre lokale udfordringer i vores pakkeshops, men jeg må rose kunderne for, at de generelt henter ”til tiden”, konstaterer Steen Kristensen fra GLS.

Hos DAO er det forretningsmæssige fokus på kundens egen postkasse.

”Vores hovedprodukt er hjemmelevering. Så vi har ikke haft de store problemer med overfyldte pakkeshops. Når én pakkeshop melder om pladsmangel, så omdirigerer vi pakken til en pakkeshop i nærheden,” oplyser DAO’s direktør Hans Peter Nissen.

Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv glæder sig over meldingerne fra pakkedistributørerne.

”Det er afgørende for den gode e-handelsoplevelse, at kunden får sine pakker som lovet. Derfor er jeg glad for, at alt tyder på sikker levering, så pakkerne er klar under træet juleaften.”

Nye tal: Stadig flere forventer at købe julegaver på nettet

Julehandlens slutspurt er sat ind

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent