Gemt

Hotelbranchen går med fornyet kraft ind i 2023

20. december 2022

2022 blev et rekordernes år for hotelbranchen. Der var flere hotelgæster end nogensinde, omsætningen var rekordhøj og aldrig har der arbejdet så mange i hotelbranchen som i år. 2022 var samtidig tæt på at være et corona-frit år. Det har givet hotellerne stor medvind og et boost af danske og udenlandske ferie- og forretningsgæster, der for de flestes vedkommende endelig har kunne rejse og opleve frit.

Billede_1.png
Peter Schelde, CEO Comwell Hotels, og Jesper Olesen, hoteldirektør Clarion og Comfort Hotel Copenhagen Airport. Henholdsvis formand og næstformand for Hotelnetværket i Dansk Erhverv.

Men de flotte resultater i år er ikke kun skabt i medvind. Der har været masser af modvind. For der er andre mere negative rekorder, som også bør nævnes. Manglen på arbejdskraft i hotelbranchen har været rekordstor og toppede op til sommeren. Virksomhedernes omkostninger til især energi og fødevarer har også været enorme. Inflationen har nået niveauer, der ikke er set siden 1980’erne. Coronaregningen er langt fra betalt på alle hoteller, og nu kommer andre store regninger ind ad brevsprækken, hvilket tærer på indtjeningen.

Som branche var vi i dyb krise under coronapandemien, og krisernes tid er bestemt ikke forbi, men har derimod ændret fornavne til inflationskrise, energikrise og geopolitisk krise. Men selvom usikkerheden er stor, og hovedpinerne fortsat tælles i flertal, så mærker vi stærk optimisme og tro på fremtiden i hotelbranchen.

Det kunne vi tydeligt mærke, da vi i starten af december samlede et stort antal af de danske hoteller og hotelkæder i Dansk Erhvervs Hotelnetværk. De fleste hoteller oplever godt med bookinger på kurser, møder, konferencer og private selskaber til det kommende år, og de forretningsrejsende er vendt tilbage i stor stil. I efteråret har antallet af forretningsrejsende været på niveau med før coronapandemien. Bekymringen om, at digitale møder ville fjerne alle behov for forretningsrejser og fysiske møder, kan vi parkere.

Et sted, coronapandemien dog har sat sit præg, er på gæsternes bookingadfærd. Der bookes markant kortere tid før afrejse. Det gør det svært at få et klart overblik over de kommende måneder. Trods en lav forbrugertillid i store dele af 2022, har vi i branchen set en markant efterspørgsel på hotelophold, i kombination med fx restaurantoplevelser, spa og wellness eller koncerter og events. Hotelbranchen vil i 2023 også kunne mærke, at økonomien går et gear ned. Vi tror på fortsat stærk efterspørgsel og mange gæster, men det er klart, at nogle gæster vil skrue ned for forkælelsen i usikre tider, hvilket vil kunne mærkes i forbruget på mad og drikke mv.

Vi kan her ved årets udgang glæde os over et stærkt comeback af udenlandske turister og internationale messer og kongresser i årets løb. Turismen fra Asien har været stærkt begrænset, og når genåbningen kommer forventes et stort boost af gæster. Det kræver dog først og fremmest, at alle flyruter til Asien igen kommer på vingerne.

Vi har meget, som vi kan glæde os over i 2022 og meget godt at set frem til i 2023. Det bliver året, hvor den længe lovede lempelse af rumvarmeafgiften for hoteller bliver indført, som senest blev bekræftet i en politisk aftale fra juni i år. Forhåbentlig bliver det også året, hvor der kan skabes flertal bag at sikre Danmark ligestilling med andre lande, når det gælder fuld momsafløftning på erhvervsmæssig bespisning. Det vil øge efterspørgslen på de danske spisesteder og styrke branchens konkurrencedygtighed internationalt. Håbet er, at Danmark, ligesom andre lande, kan få en stærk kultur for, at virksomheder tager kunder, leverandører og personale på restaurant, café, konferencehotel mv. En kultur til gavn for omsætningen på spisestederne og i sidste ende også statskassen. 

Vejen i 2023 bliver ikke uden forhindringer, men troen på fremtiden er i år genvundet.

Læs mere om Hotelnetværket