; ;
Gemt

Masser af ønsker i Ønskeskyen, men færre køb

13. december 2022

Danskerne fik i høj grad købt julegaver under Black Week, og selvom lysten til at skrive ønskesedler er uformindsket, så er der mindre købelyst i begyndelsen af december, viser de første tal fra Ønskeskyen.

 

Black Friday og Black Week skød julegavekøbet i gang, og det var på et højere niveau end året før vurderer Ønskeskyen. Danskernes lyst til at oprette digitale ønskesedler, ofte med links til de præcise gaver, er steget kraftigt i det seneste år, så trafikken fra Ønskeskyen til butikkerne er steget stærkt de seneste uger.

”Vi har oplevet en generel stigning under Black Week og Black Friday. Antallet af konverteringer har været over 60% højere under Black Week sammenlignet med 2021. En tilsvarende stigning oplevede vores partnere i omsætning. Værdien af den digitale indkøbskurv steg med 1,6% til 412,32 kr. i gennemsnit,” siger Casper Ravn Sørensen, direktør for Ønskeskyen. Han konkluderer:

”Folk har med stor sandsynlighed valgt at gøre størstedelen af deres juleindkøb under Black Week med de gode tilbud for at spare lidt penge i disse krisetider.”

Morten Bjørn Mortensen, der er kommerciel direktør hos Ønskeskyen, vurderer, at danskernes lyst at dele deres ønsker er steget:

 ”Vi ser en højere grad af aktivitet hos vores brugere sammenlignet med samme periode for 2021. Samtidig er folks lyst til at ønske sig ting også steget. Hos Ønskeskyen ser vi en stigning i antallet af oprettede ønsker på ca. 269% i november 2022 i forhold til 2021.”

Stilfærdig start for de første dage i december

De første 11 dage (1. dec. til og med 11. dec.) hos Ønskeskyen er gået rigtig fint. De første dage af december gav en stigning på 157% i oprettelser af ønsker i forhold til samme periode i 2021. I antallet af udgående kliks fra Ønskeskyen gav det også en lille stigning i forhold til 2021 på 4,5%.

”Hos Ønskeskyen ser vi, at der ikke bliver brugt lige så mange penge i den første periode af december, som der gjorde i 2021. Når vi tager højde for vores brugervækst, så ser vi et fald på 19% i forhold til antallet af konverteringer. Dette hænger nok godt sammen med, at folk har valgt at bruge flere penge under Black Week og Black Friday for at kunne spare lidt penge på julegaverne til i år,” vurderer Morten Bjørn Mortensen.

Det er ikke kun hos Ønskeskyen, at vi ser tegn på, at krisetiderne har indflydelse på julehandlen.

”Forbrugernes tilbageholdenhed er noget, der kan mærkes hos vores medlemmer, og vi ser også de samme tendenser i tal fra s360. Det var ikke, hvad vi havde håbet på, men nu krydser vi fingre for at julestemningen sætter gang i en god slutspurt,” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.

Hvad kommer til at ligge under træet?

Tendensen fa Black Week ser ud til at forsætte.  Det er i den grad kategorien "Beauty & Kosmetik" som tager førstepladsen. I takt med at samfundet er åbnet op, og danskerne er begyndt at komme mere ud, har Ønskeskyen set en skiftende tendens fra, at flest ønskede sig ting fra kategorien "Bolig & Livsstil", til at det i større grad er "Beauty & Kosmetik", "Mode & Fashion" samt "Smykker & Ure", der står øverst på ønskelisterne.

”Juleønskerne i år virker i stor grad til at være voksenrelateret. Vi ser dog også en stigning i antallet af ønsker til børn. Det er dog i større grad til børn i alderen +4-5 år (og op efter) i forhold til de helt små,” siger direktør Casper Ravn-Sørensen.

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent