Gemt

Top 5 e-handelsråd fra året, der gik

29. december 2022

Det har været et år med nye oplevelser i det digitale landskab. Hos Dansk Ervherv Digital Handel er der blevet udgivet og læst en masse historier i år. Vi har kigget i arkiverne og fundet de fem mest læste og mest brugbare historier fra 2022 frem.

 

Hvad gør man, når en vare solgt på nettet kommer retur uafhentet?

Hvis en forbruger ikke har hentet sin pakke, kan det som udgangspunkt ikke betragtes som en fortrydelse af købet. En fortrydelse kan kun ske, ved at forbrugeren giver udtrykkelig besked om at fortryde købet. Det stiller krav til virksomheden.

Betaling ved netsalg: du må først trække pengene, når varen er afsendt eller afhentet

Forbrugerombudsmanden har orienteret 17 netbutikker om, at de ikke må trække betalingen for en vare, før varen er afsendt eller udleveret til kunden ved ”klik og hent”.

5 tips: Sådan skræmmer du kunderne væk fra din netbutik

Dorligt språg, manglende kontaktoplysninger og høje fragtpriser er de typiske årsager til, at kunderne dropper at handle på nettet, viser nye tal fra Dansk Erhverv.

Brug af andre virksomheders varemærker som søgeord i Google AdWords

Sø- og Handelsretten har afgjort, at en virksomhed som udgangspunkt lovligt kunne bruge en konkurrents varemærke i Google AdWords, og at virksomheden ikke kunne pålægges at føre konkurrentens varemærke på en negativliste. Brugen af konkurrentens varemærke var dog ulovlig i tilfælde, hvor annoncen kunne skabe tvivl om, om de omhandlede varer kom fra virksomheden selv eller fra konkurrenten.

Marketingekspert: Det er tid til at revurdere din tilgang til annoncering på Google

Danske netbutikker skal vægte profit højere end omsætning, når de vælger at kaste endnu flere marketingkroner efter Google. Det forklarer Mathias Hillerup, CTO og co-founder i s360, der også giver gode råd til brugen af TikTok.