{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
22. december 2022
Det var et travlt Eigtveds Pakhus, der lagde rammerne for dagens arrangement, hvor undertegnet var trisset op ad trappen, forbi en masse frokostspisende deltagere og ind i salen for at følge sporet om trends inden for e-handel, hvor Dansk Erhverv var faglig partner.
Der var tre talere på programmet denne dag:
Inden de indtog scenen, blev vi budt velkommen af Jens Wedenborg, chefkonsulent hos Dansk Erhverv, der formidlede dagens program.
Går vi internettets tredje iteration i møde?
Først i fokus var det amerikanske islæt, WEB 3.0, som Morten Larsen havde bragt med sig. ”Det er, for fortalerne, en vision for fremtidens internet, et bedre internet. For opponenterne er det en utopisk idé uden en rigtig tilknytning til virkeligheden,” sagde Morten Larsen.
”Men hvad er WEB 3.0? Det er en ide om et blockchainbasereret, brugerrettet, decentraliseret og, ikke mindst, privat internet. Med det nuværende internet har vi få store tech-firmaer, som Google og Meta, der ejer størstedelen af vores data. I WEB 3.0 er det brugeren selv, der ejer sine data,” siger Morten Larsen.
Herefter kortlagde Morten Larsen investeringerne på området, der lå i milliardklassen, og har været igennem en rivende udvikling de seneste år. Den er dog er mildnet en smule i 2022.
Fra ide til handling
Mens vi lagde ud i ideverden, var den anden præsentation anderledes konkret. Erik Wernberg-Tougaard indtog scenen for at delagtiggøre os i de seneste e-handelstrends på verdens største e-handelsmarked, Kina.
Vi har allerede set små eksempler på det i Danmark, hvor flere virksomheder kører med f.eks. Live-shopping eller guided shopping, men som Erik Wernberg-Tougaard sagde, så er det bare en helt anden kulturel begivenhed i Kina. For der er online shopping netop det – en begivenhed.
”I Kina er online shopping blevet en social begivenhed. Du kan f.eks. ”mødes” med andre ligesindede online, oftest via en app, og gå sammen for at købe større partier ind, og dermed få en større rabat,” siger Erik Wernberg-Tougaard.
Wernberg-Tougaard kom også ind på de kinesiske forbrugere og hvilke aspekter, der kendetegner dem. De er meget vante med Tech, f.eks. er de ekstremt aktive på mobilen, hvor størstedelen af deres online handel og aktivitet gennemføres.
Et andet hovedpunkt for Erik Wernberg-Tougaard var, at de kinesiske virksomheder ikke længere kun ser deres kunder som forbrugere, men snarere brugere. Simpelthen fordi de har skabt online universer, hvor alt er samlet et sted. Du kan browse, se liveshopping, chatte og købe i den samme app. Det gør, at brugerrejsen og -oplevelsen er bliver et enormt konkurrenceparameter.
Livet online
Sidst på scenen var sydkoreanske Sungyou Bae, der skulle sætte os ind i e-handlens rolle i Sydkorea. Den bar præg af nogle af de samme tendenser, som Erik Wernberg-Tougaard kom ind på, men gik i dybden med Metaverset.
Det er et område, hvor Sydkorea virkelig har lagt en indsats, og kendskabet er stort, særligt i den unge del af befolkningen – 68% af teenagere har brugt metaverset.
Covid19 accelererede digitaliseringen på verdensplan og selvfølgelig også i Sydkorea, heriblandt fokusset på metaverset.
Landet har en god infrastruktur, gør en aktiv indsats for at fordre online aktivitet og dermed et livligt e-handelsmiljø med virtuelle butikker, launch events, virtuelle koncerter og en masse K-culture-indhold. Bemærkelsesværdigt er det, at der både er efterspørgsel blandt forbrugerne, men også støtte fra staten.
Det er byen Eco Delta Smart Village et godt tegn på. Byen består af 54 husstande, der varierer mellem et-værelses- til treværelseshjem. Det er gratis for beboerne at bo der – de betaler med den enorme mængde data, der bliver indsamlet omkring deres adfærd. Den data vil efterfølgende blive studeret af både private og offentlige aktører med henblik på at maksimere samfundet, f.eks. ift. bæredygtighed og sundhed.
Afsluttende kommentarer
Sporet sluttede med en paneldebat, hvor Carsten Rose Lundberg, fagchef hos Dansk Erhverv Digital Handel, svingede taktstokken. Der blev stillet spørgsmål fra et mere dansk perspektiv, om WEB 3.0 er realistisk, det kommercielle potentiale i Metaverse, og eksport af vare til Kina og import af deres e-handelskultur.
Sidstnævnte svarede Erik Wernberg-Tougaard konkret på:
”Der er store muligheder for eksport af danske vare i Kina. Det er vigtigt, at du har en klart defineret strategi til at indtræde på markedet, at du assimilerer og finder ud af, hvilke trends du vil bruge.”
Om der er en fremtid i Danmark, hvor vi har en lignende forbrugeradfærd, stiller han sig dog i tvivl om:
”Der er potentiale, men det kræver nok, at der sker en markant ændring i vores forbrugeradfærd, og så har vi endnu ikke sofistikerede systemer.”
Da paneldebatten var ovre, forlod deltagerne lokalet, men jeg nåede lige at få en afsluttende kommentar med fra Jens Wedenborg:
”Det er altid spændende, når man kan hive viden til sig fra andre verdensdele og særligt når de tre lande, som Morten, Erik og Sungyou kom forbi, er førende inden for e-handel. Det er helt sikkert noget, vi i Dansk Erhverv vil følge tæt.”
Læs mere om metaverset:
Første møde i nyt Metaverse Lab samlede folk på tværs af brancher