{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
10. februar 2022
”2021 bød på både sol og regn for hotelbranchen. Første halvår af 2021 var præget af coronarestriktioner, mens der fra sommeren og frem til nedlukningerne i december var godt med gæster og arrangementer på de fleste hoteller. Men selvom det lysner for hotelbranchen, er flertallet af hotellerne endnu ikke fuldt tilbage på niveau med før krisen,” udtaler Lars Ramme Nielsen, markedschef for turisme- og oplevelsesøkonomi:
”Hotelbranchen har fået gigantiske klø gennem de seneste to års coronahelvede, særligt i hovedstaden, hvor den giftige cocktail har været manglende udenlandske turister og mangel på arbejdskraft. Samtidig er der åbnet mange tusinde nye hotelværelser i hovedstaden. Så trods den positive fremgang i overnatningerne, så er omsætning pr. værelse stadig ikke på niveau med før krisen. Der er stadig et stort behov for at styrke hotellernes indtægtsgrundlag, likviditet og rammebetingelser,” siger Lars Ramme Nielsen.
Oplevelser tiltrækker hotelgæster
De danske hoteller har på intet tidspunkt under coronakrisen været tvangslukket, men kultur- og oplevelsessteder har været nedlukket i flere perioder. Sidstnævnte har alt andet lige også påvirket hotellernes evne til at tiltrække gæster, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.
Undersøgelsen viser, at kultur og oplevelser er med til at tiltrække danskere på korte ferieophold i Danmark. I alt har 950.000 danskere betalt for minimum en overnatning på fx hotel i forbindelse med en oplevelse i løbet af de seneste seks måneder (juni- november 2021). I samme periode foretog danskerne 6,9 mio. hotelovernatninger i Danmark, heraf var en vis del relateret til forretningsrejser. Undersøgelsen kan ikke sige noget om hvor stor en del af overnatningerne, der var knyttet til oplevelser, men det tyder på en væsentlig del.
”Det er de færreste der vælger at overnatte på hotel alene for nattesøvnens skyld. Så der er ingen tvivl om, at nedlukningen af kultur og attraktioner også har bidraget til krisen på hotellerne. Som tallene for efteråret så rigtig viser, så er kultur og oplevelser én af nøglerne til, at hotellerne kan komme styrket gennem krisen. Vi ser det allerede nu, men der vil komme mange flere eksempler på, at hoteller laver særlige pakker og tiltag, der knytter overnatning sammen med fx koncerter, teater og andre oplevelser, ” siger Lars Ramme Nielsen
Undersøgelsen fra Dansk Erhverv viser også, hvor mange danskere, der har overnattet ifm. museumsbesøg, koncert, gastronomi (fx Michelin restaurant), scenekunst og sportsbegivenhed.
Dansk Erhverv lancererede i sidste uge et politisk udspil med 11 forslag, som skal sikre at turismeerhvervene og kultur- og oplevelsesvirksomhederne kommer tilbage på sporet. Blandt andet foreslår Dansk Erhverv en fjernelse af forbrugsafgifter, adgang til samme lave elafgift, som industrien nyder godt af, udskydelse af tilbagebetaling af statslige coronalån, en forlængelse af lånegarantien til Rejsegarantifonden samt en øget markedsføringsindsats, så turisterne kommer tilbage til Danmark.