{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
10. februar 2022
Kravet om arbejdspladsbrugsanvisningerne blev i 2019 ophævet for at gøre plads til et mere simpelt og mindre administrativt tungt system. Mange medlemmer har oplevet det modsatte i praksis, hvor myndigheden samtidig - og mod forventning - har tilgået vurderingerne som noget der skulle føres konkret tilsyn med.
Dansk Erhverv har i dialog med Arbejdstilsynet, og øvrige parter, revideret retningslinjerne, så reglerne på området er blevet mere enkle, og dermed er det blevet lettere for virksomhederne at understøtte det sikre og sunde arbejdsmiljø, når der arbejdes med stoffer og materialer.
Samtidig med arbejdet med regelforenklingen på området, har Dansk Erhverv udviklet et vurderingsskema og en vejledning ud fra en målsætning om, at virksomhederne skal bruge færrest mulige ressourcer i processen, men uden at det får konsekvenser for arbejdsmiljøet.
Dansk Erhverv har fået positiv respons fra flere medlemmer, som har benyttet sig af materialet til at understøtte arbejdet med vurderingen af de kemiske risici. Flere virksomheder har erfaret, at de på relativt kort tid kan sætte deres kemiske arbejdsmiljøarbejde i system til gavn for ledelse og medarbejdere. Derudover oplever flere virksomheder, at de i forbindelse med tilsynsbesøg af Arbejdstilsynet får positive tilkendegivelser fra myndigheden på vurderingen af de kemiske risici, og at der ikke er noget at bemærke.
Den flerstrengede indsats med udviklingen af et konkret værktøj og dialogen med parterne, har således tilvejebragt et mere overskueligt arbejde for virksomhederne i forbindelse med vurderingen af de kemiske risici. Et arbejde der ikke kun har medført regelforenkling, men også et sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt arbejdsmiljø.
Vurderingsskemaet er tilgængeligt på dansk og engelsk via Dansk Erhvervs hjemmeside og fungerer som et simpelt, men kvalificeret alternativ til de digitale systemløsninger, der kan være relativt bekostelige at tilgå for virksomhederne. Vejledningen er ligeledes tilgængelig på dansk og engelsk og har til formål at orientere virksomhederne om regler og rammer vedrørende den lovpligtige vurdering af de kemiske risici.
Læs mere og find vejledning og vurderingsskema her: Arbejdsmiljøorganisation og arbejdsmiljøarbejde (danskerhverv.dk).
For spørgsmål vedrørende vurdering af kemiske risici, kontakt Dansk Erhverv – Arbejdsmiljø ved Anders Grønborg.